Costabona emboirat
5 i 6 de juny del 2005: dormida al refugi lliure i cim facilet
Al Carlit
A agafar cireres a Aniñón

L'objectiu d'aquesta sortida era fer nit en un refugi lliure i que els nens i les nenes comprobessin que no sempre ens podran servir i que tots hem de posar de la nostra part perquè les coses, els refugis posem per cas, estiguin nets. L'escollida va ser la pujada al Costabona, el primer dos mil dels Pirineus començant des del Mediterrani. No era complicada, ni llarga, ni dura. I el refugi ens quedava a mig camí. Érem els Gabarró-Solanas, els Anton-Sales i una família nova, l'Aurora i els seus dos fills bessons, la Mireia i el Biel. A les 6 de la tarda a Setcases. Era suficient per fer la pista fins a la Collada Fonda (una mitja horeta en un relatiu bon estat) i arribar de dia al refugi (al voltant d'una hora).
El més problemàtic va ser l'aigua. La font del costat del refugi quasi no rajava, s'havia d'anar a buscar bastant lluny. I aquesta última no oferia totes les garanties sanitàries per prendre-la amb alegria. Nosaltres tampoc duiem res per "potabilitzar-la". Per sopar, la gran estesa de menjar amb partida d'escacs i celebració d'aniversari inclosa (en Miquel feia anys). I a dormir. Prímer havíem espolsat i airejat els matalassos, que els feia falta. El refugi és prou ampli perquè hi càpiguen fins a 15-16 persones tant per dormir com per menjar. La taula és gran i hi ha una d'auxiliar.
A mitja nit, els que es van aixecar al l'immens labavo que ofereix la muntanya, van tenir, i gratis, l'espectacle d'una fantàstica nit d'estels. És el que té dormir a més de 2.000 metres d'alçada...

Vam donar per bona l'experiència del refugi lliure amb l'esmorzar de llet condensada escalfada amb fogonet portàtil. L'endemà, un altre passeig. També en una horeta ens vam posar al cim. Excepte aquelles a qui el sac no deixava d'emprenyar i se li queia sovint. Ho sento Irene, eres tú. Com el dia anterior, la Mireia no té manies amb el seu company de camí. Si dissabte va arribar la primera al refugi amb el Lluís, diumenge va arribar la primera al cim amb la Berta. Al seu germà li costa més, però ja veureu com en posteriors sortides li acaba agradant. I amb el cim, puja la boira. La boira que ja és present a les fotos de dalt i ens acompanyarà durant tota el descens. Com que no tenien vistes ens vam dedicar a fer fotos de flors per, amb l'ajuda d'en Miquel, anar aprenent una mica (la galeria de fotos de les flors encara no està disponible, ho sentim). Les orquídees van ser les més especials d'entre les plantes que vam trobar i allà on vam dinar, un revolt de la pista amb un rierol molt maco, hi havia fins a 3 varietats més d'aquestes flors.

Costabona, 2.465 mts

Fins a Vic o Ripoll pel camí que a cadascú li vagi millor. Ara la nostra colla ja no és només de Barcelona. Des de la capital del Ripollès agafem la C- cap a Sant Joan de les Abadeses i Camprodón. En aquest punt ens desviem per la C- cap a Setcases. Ara hi ha una variant urbana i, més o menys uns dos quilòmetres més tard hi ha un trencall a la dreta (sense asfaltar) que indica Espinavell i que és per a vehicles tot terreny. No és una pista perfecta però també poden passar turismes normals. Els cotxes s'han de deixar quan la pista deixa de pujar i inicia la baixada cap a Espinavell. És a la Collada Fonda, després d'una curva molt pronunciada cap a la dreta que fa que la pista voregi un turonet, a 1.875 mts.
També hi ha l'opció de deixar el cotxe, una mica abans, a la gran curva, i pujar, primer per una pista i després pel Torrent que mor sota el coll de Pal.

DISSABTE

fins 12:00'

Collada Fonda

*1:25'
*Aquí no hi ha sumat el temps de fer les fotos de les flors del camí de baixada.

COTXES-REFUGI: Deixem els vehicles i ens enfilem per un corriol que segueix paral.lel a una tanca de filferro que sempre ens quedarà a la dreta. Aquest corriol puja directe al cim del Costabona. Nosaltres, quan ja veiem el circ que forma el torrent de la font de Fra Joan, amb el refugi a l'extrem oposat, hem d'agafar un altre corriol que surt a l'esquerra. El primer tram és força dret però un cop desviats, el pendent es va fent molt suau, i quasi planejant arribem al refugi. Nosaltres vam trobar una mica de neu al travessar el torrent.
REFUGI-CIM-COTXES: Desfem una mica el camí fins a trobar el primer torrent i allà, ens enfilem fins a un collet a sobre del refugi. Des d'aquí, en comptes d'anar fins al Coll de Pal (que seria cap a l'oest) direm dret cap a munt en direcció NE fins a trobar el cim. La baixada també la fem pel dret primer en direcció SE i després, quan ja trobem el filat cap al Sud.