Catllaràs botànic
20-21 de maig 2006: tot a 3 euros, excepte la Cipri

19 persones, només faltava el Lluís. Un bon poder de convocatòria la sortida de la Cipri. Era una utopia trobar aquesta orquídia, però a nosaltres ens era igual. I clar, no la vam trobar. A canvi la Orquis laxiflora palustris (7 o 8 exemplars) i dues plantes de l'orquídea Maculata tot i que sense flor.

Si no recordo malament, aquesta sortida es va començar a gestar quan al setembre vam anar al poble d'Aneto (Osca) i per pujar el Vallibierna. Mirant el petit museu que teníen, en Miquel s'hi va interessar per si per la zona hi podien haver orquídies. I parlant, parlant, vam centrar la nostra atenció en el Catllaràs, una zona prepirinenca al costat de La Pobla de Lillet, molt maca, però que cap de nosaltres havia estat gaire. La cita va quedar fixada en el 21 i 22 de maig, en Miquel Anton va ser el controlador i guia de l'aspecte botànic, la Montse Casanova de l'allotjament i la Berta Solanas de les activitats del dissabte.

Hem dormit a l'alberg La Closa de Castellar de n'Hug. Bones instal.lacions (amb llençols). Només una mica fluix el sopar. L'esmorzar, molt correcte.

Farem una breu descripció de tot plegat, però primer un tast de les flors i plantes que vam trobar.

LES FLORS DEL CATLLARÀS

En Miquel havia escollit aquesta zona per l'alçada (+- 1.700 mts), pel tipus de bosc (pins, faig, alzines, molt variat vaja) i barrejat amb zones de prats, i per la bellesa de l'itinerari. Volíem anar des del Camp de l'Ermità fins al Xalet del Catllaràs (Gaudí hi va participar) tot i que ens vam quedar una mica curts. Només vam arribar al mirador del Roc de la Lluna. Es feia tard, la Meritxell es va dormir i les nenes i nens protestaven molt, de fet, només la Marta va pujar al Pedró. I això va ser abans de dinar.

Ja ho hem dit, no vam troba la CIPRI, una orquídia molt estranya i espectacular, però si altres orquídies i flors interessants. De moment us ensenyem algunes:

Orchis laxiflora palustris.
Trobada a 1700 mts.
Coord: X=412503, Y=4673269

Fritillaria

Genciana blava

Prímula o primavera

Més endevant podreu veure, en fotos, la riquesa botànica del Catllaràs, on, per cert, hi ha edelweis. Nosaltres no les vam trobar però si uns amics nostres que solen anar en bicicleta. Esperem que l'any que ve, nosaltres també tinguem aquesta sort.

PSEUDO-MUSEU DEL TRANSPORT

De fet, al museu no vam entrar. Però al Clot del Moro, als voltants de l'estació del trenet que ve de la Pobla de Lillet, hi havia tot de mitjans de transport antics i sense restaurar. Allà vam esmorzar i ja els vam veure.
NOTA: Museu tancat el 2007

MUSEU DEL CIMENT DEL CLOT DEL MORO

Entrada: 3 euros. Carnet Super3 gratis.
Situat en un trencall a l'esquerra de la carretera BV-4031 de La Pobla de Lillet a Castellar de n'Hug.
S'està caient a trossos i només fan alguna petita obra de sustentació. És veritat que val molts diners però podria ser que acabés desapareixent.
El museu, petitet, està prou bé explicant què és el Portland. Aquesta va ser la primera fàbrica d'Espanya on es va fer aquest tipus de ciment.
Pitjor està la visita al que queda d'unes instal.lacions tancades el 1976. Pertany al sistema del Museu de la Ciència i la Tècnica de Catalunya.
+informació

JARDINS ARTIGAS

Entrada: 3 euros. Carnet Super3 gratis.
Des de dins de La Pobla de Lillet cal seguir el carrilet que va al Clot del Moro. 200 mts abans de l'entrada s'ha de deixar el cotxe i continuar a peu. Els jardins són al costat d'una fàbrica de paper, de fet, els dos espais tenen el mateix amo. Fa molta pudor. Segons el Miquel, com a jardins no valen res, tot i que vam trobar una Orquídia Cefalantera, però el conjunt de Gaudí, les plantes i el riu fan d'ells un racó força maco.
+ informació

FONTS DEL LLOBREGAT
Taules per dinar: 3 euros.
Es pot accedir per l'hotel Les Fonts a la carretera BV-4031 que va des de La Pobla de Lillet a Castellar de n'Hug (caminant o en cotxe gairebé tot el trajecte) o bé des de Castellar de n'Hug (per un caminet). Baixava bastanta aigua, així que era prou maco. Però no mata.
+ informació

COVA DE LA TUTA
No hi havia el cobrador dels 3 euros, però l'Ignasi va veure una guineu pels voltants.
Està molt a prop de Castellar de n'Hug (25 minuts des del barri de l'Erola). Deixem els cotxes al barri o bé una mica més amunt quan la pista es fa impracticable per a turismes. De seguida veiem el forat d'entrada a la cova. Seguim la pista, que porta fins al coll de la Creueta, fins a una font preparada perquè els animals beguin. Allà agafem el corriol que surt a l'esquerra deixant el torrent també a la nostra esquerra. En uns 15' arribem a l'entrada.
És una cova d'uns 50 metres, no t'has d'ajupi per passar, no té gaires estalactites ni estalagmites però per anar amb nens no gaire grans està molt bé. Ens va agradar molt. A l'entrada hi ha una bauma i les portes que queden delaten que es feia servir per guardar bestiar o viure.
TRACK GPS
MAPA DE LA ZONA -70 kb-

Del Camp de l'Ermità al Roc de la Lluna
El Padró, 1.764 mts

Per arribar al Camp de l'Ermità t'hi has d'acostar a la Pobla de Lillet. Si veniu des de Guardiola de Berguedà, sobre el quilòmetre 8 de la B-402 trobareu el trencall a l'esquerra que indica cap al Santuari de Falgars. Si veniu de Campdevànol haureu d'agafar la GI-401 i la GI-402 (de fet la mateixa) fins al la Poble i passar el poble fins trobar el trencall. És carretera asfaltada. En el moment que veieu el santuari, surt cap a la dreta una pista que heu d'agafar. El primer tram, fins que a l'alçada del coll del Teixò us trobeu amb una altra pista es força bo per anar amb turismes. Després empitjora però nosaltres vam poder passar quasi tots. El Camp de l'Ermità és com un collet amb zones de prats. Està indicat. D'allà surten dues pistes: cap a l'est aniríeu cap al Roc de la Lluna i el Xalet del Catllaràs i cap al sud cap a la zona de Sant Romà de la Clusa.

Camp de l'Ermità

DINAR
Pista, l'Edu s'espera
Roc de la Lluna

Només he especificat els temps i alçades de l'anada. La tornada la vam fer bàsicament en cotxe, ja que teníem un al final de l'itinerari i vam fer viatges.
En el còmput global hi ha un excés de temps d'aturades pel fet que estàvem molta estona buscant, fent fotos i preguntant sobre les flors que vèiem. Era el que havíem vingut a fer.

Temps total:                  7:10'
CAMINANT:                    3:03'
ATURADES:                    4:07'

Des del Camp de l'Ermità, nosaltres no vam agafar seguir per cap de les pistes sinó un camí (GR) que, molt dret, va tallant la pista que va a Sant Romà de la Clusa. En un moment donat, les nostres opcions són seguir per la pista (GR) o per un PR (marques grogues i blanques) que surt a l'esquerra i que es veu bastant pla. El camí que hem de fer és un PR, de fet, és un tram del PR que fa tota la volta al Catllaràs.
El que cal vigilar és que la pista que va més o menys paral.lela al camí no ens confongui. Hi ha trams en què el PR va per la pista i trams que no. Tampoc passa res, però ens perdriem zones molt interessants com el Prat de les Dameses o el pas entre el Roc de la Mare de Deu i el Roc del Joc de la Pilota (totes dues zones amb vies d'escalada forta).