Comabona pel sud
11 de febrer de 2017: un mareig ens fa tornar enrera

El del 17 i 18 de novembre va ser el cap de setmana més fred de la tardor. Dissabte, escalant al Santuari de Queralt ens vam salvar per què la paret estava encarada al sud i ens donava el sol. I diumenge també vam tenir sort. Haver decidit fer la pujada al Comabona pel sud era un punt. A més el sol també va ser protagonista i només a dalt de tot bufava el vent.

El Pedraforca ens guardava. Tot el camí a l'esquena

El grup que dissabte havíem escalat s'havia repartir. Havíem considerat que el desnivell que s'havia de fer per pujar el Comabona potser era massa per a la Jana (4 anys) i ella i la resta de la seva família (els Andrés-Puntero) van anar fins a la Tossa d'Alp. Els altres, a les 8 ja érem al menjador de l'hotel de Bagà on vam passar la nit disposats a preparar el cos per a la pujada. Cal Batista és un lloc totalment recomanable si aneu per l'Alt Berguedà.

A Bagà feia 7 graus sota zero. Mirat fredament no donaven ganes de sortir de llit però era el tercer intent al Comabona dels Nohihaquienspari (el segon del 2007) i no ens podiem tirar enrera. Ara, per les nenes, no haguéssim anat. No cal dir res més. Ja li vam dir al Roure que no tingués en compte aquest mal exemple.

Massa de gel o massa gel

La pujada la vam començar al coll de de la Jaça just al nord del Pedraforca. A aquest punt només es pot arribar (tant des de Gisclareny com des de Saldes) si les cadenes de la pista que comunica els dos pobles no estan tancades. A l'hivern, normalment el camí (nord) està gelat o amb neu.

Què millor joc que trencar el gel

El Comabona no es veia però el teníem a poca distància, això si, el pendent era fort. El primer que vam trobar va ser una font per al bestiar totalment gelada. A la tornada encara hi havia força gel i va servir per jugar una estona.

A punt d'arribar a l'Embut del Comabona

El Roure, el Jordi i la Rut van preferir les roques a la tartera

El Roure puja sense presa, però sense aturar-se

La Pilar, la Irene i la Cèlia esperen la resta del grup

A dalt de tot no es podia dinar, així que ho vam fer just sota el cim. La baixada va ser relativament ràpida. Ens vam desviar una mica per veure la Cerdanya i la poca neu que hi havia al Pirineu. Feia 4 anys que havíem estar per l'1 de novembre al refugi de Prat d'Aguiló i a partir de 2.000 metres tot estava completament nevat i glaçat.

Hem fet el cim. Hem fet el Comabona   Ni gota de neu a mitjans de novembre

El grup inicia la baixada cap al Collet del Comabona
    Cèlia i Marta, tota la baixada de xàxara.

I per acabar el dia vam fer tota la pista fins al mirador del Pedraforca ja que encara estava oberta. Oberta però amb algunes curves obagues glaçades (eren les 5 de la tarde i no havia donar el sol en tot el dia). Les cascades que queien fins a la pista també estaven glaçades.

No esperàvem trobar-les

Comabona, 2.554mts

Es tracta d'arribar al coll de la Jaça, al nord del Pedraforca. S'hi accedeix per una pista, tancada quan hi ha neu o esllavissades, que va des de Gisclareny (carretera fins al coll de la Bena) fins al Mirador del Gresolet (sota el Pedraforca). És més curta des de Gisclareny. Per arribar a aquest punt des de l'Eix del Llobregat s'ha d'agafar el trencall a Bagà (vigilar no anar-se'n cap al Túnel del Cadí).

Coll de la Jaça
Pica-pica i esperes
Coll de la Jaça
TOTAL ATURADES:   1:10 hores

Del coll de la Jaça ens dirigim a una petita casa i, per la dreta la deixem enrera. Enfilem fins a trobar un camí amb marques grogues que seguim a la dreta. Quan sembla que acaba el bosc girem a l'esquerra fins arribar a l'Embut del Comabona. És una pujada força dreta. Ja només queda algun arbre entre les roques. O pugem per les roques mig grimpant o per la tartereta situada més a l'esquerra. Per arribar al Comabona cal anar en direcció est pel GR-150.1 fins a trobar-nos a la vertical del cim. Aleshores, directes cap al nord.
El primer tros de la baixada la vam fer en direcció oest, per la carena, per baixar després pel dret fins a l'Embut.