A les flors i animals vistos en aquesta excursió
Al Musales, per Respomuso
8-9 d'agost de 2007: la circular és fàcil, assequible i curta

Mai havíem estat a la zona de Respomuso (o Resposumo o Respumoso, l'hem vist escrit de totes les maneres possibles) i en teníem ganes. És l' àrea de muntanya més important de la Vall del Tena amb cims com els Infiernos, el Balaitus, els Fachas, el Tebarray, el Cristales etc. En teníem ganes el Lluís i la Berta i des de l'apartament de Formigal on fèiem la primera setmana de vacances vam decidir pujar i fer una nit. La Marta i la Rut no van estar gaire d'acord però no els va quedar altre remei. La Rut, com a protesta, es va pujar un llibre de 700 planes per anar llegint. Això demostra que li sobren les forces, quan puja i quan baixa, sempre.

Els protas

LLUIS sota la cascada
RUT al coll de Musales
MARTA arribant al coll de Musales
BERTA sota la cascada

Vam sortir després de dinar. La idea era arribar al refugio de Respomuso una estona abans de sopar, entre les 6 i les 7, i així va ser. El cotxe es va quedar al principi de l'embassament de la Sarra, just al costat del camí per on tornaríem. Feia sol, encara que no massa calor, estàvem al final de la tempesta que ens havia agafat baixant de l'Anayet i que havia refrescat molt l'ambient.

Iniciem la marxa: el camí és molt maco
Pas de l'Onso, al riu Aguas Limpias
A punt d'arribar a la paret de l'embassament

Quasi hem arribat: refugi, llac i cims
Cresta de Diable, al costat del Balaitus
Ibon, Musales (dreta)i Piedrafita (esquerra)

Després de valorar diferents possibilitats, per distància, dificultat i alçada, vam decidir pujar al cim del Musales. Havíem de pujar uns 450 metres i baixar uns 1.200. Força acceptable, a més, féiem una circular passant per l'Ibon d'Ibonciecho i no havíem de desfer el camí fet el dia anterior.
Tot el recorregut va ser molt maco, les vistes precioses i el temps inmillorable. Només un retret, a les companyies elèctriques (no se ara quina en concret) i a les autoritats de la vall i les que han de vetllar per la preservació del Patrimoni natural. Entre el coll de Musales i l'Ibon d'Ibonciecho trobes quantitat de cables d'acer (veure foto) d'un antic telefèric (de càrrega). És el que es va fer servir per pujar els materials que es van utilitzar per fer l'embasament de Respomuso. Al coll també queda part de la instal·lació. Van acabar les obres i allà es va quedar.

Són les 7, estem a 6 graus i la gent ja surt
Cims: Cambales, Gran i Petit Facha, Campo Plano. Arriben els primers rajos de sol. Gràcies
Passem la presa per rodejar el llac
No calia, però les nenes van passar per la neu
Al cim del Musales, només tres
Al fons el Pallas, davant l'Arriel i els Frondiellas

Cables abandonats d'un telefèric: una vergonya
Al seu ritme, baixen les últimes
Ibon de Ibonciecho, parada i fonda

El refugi de Respomuso està força bé. Obert fa uns 17 anys, l'han renovat per dins i podria passar perfectament per un alberg de muntanya. Té banys i dutxes comunitàries i el menjar és força bó. L'esmorzar més justet, només dolç. També hi ha unes guixetes (amb clau) on deixes la motxilla, les botes i el que vulguis i et puges a l'habitació només el que necessites.

Musales, 2.654 mts

S'ha de deixar a l'embassament de la Sarra. Per arribar-hi des de Catalunya s'ha d'anar fins a Lleida i agafar la carretera d'Osca (la N-240, que algun dia desdoblaran). A Osca s'ha d'agafar la A-23 fins a Sabiñánigo, moment en què cambiarem a la N-330 en direcció a Biescas. Deixem Biescas a la dreta i entrem a Sallent de Gállego. De seguida veurem els cartells que ens indicar com s'hi va al refugi. Hem d'anar per l'antiga carretera que pujava a Formigal i desviar-nos a la Sarra.

Primer dia: Embassament de la Sarra-Refugi de Respomuso

Embassament de la Sarra

Pas de l'Onso
Refugi de Respomuso
TOTAL ATURADES: 45' en diferents estonetes

Anem fins a la cua de l'embassament de la Sarra. Després del restaurant passem el riu Aiguas Limpias i girant a la dreta agafem el camí (GR-11). I no ens hem de desviar per res fins al refugi.
La primera part és força plana, es passa per boscos, cascades i zones més obertes. Després dels pasos de l'Onso i del Pino, el camí (convertit quasi en una calçada romana) s'enfila i comença a girar cap a l'est.

Segon dia: Refugi de Respomuso-Musales-Embassament de la Sarra

Refugi de Respomuso

Presa de Respomuso
Deixem l'Ibon de Respomuso
Ibons petitets al mig de la pujada
Descans
Embassament de la Sarra
-1.212 mt
TOTAL ATURADES: 1:10'

Del refugi de Respomuso desfem un tros el camí que el dia anterior havíem fet des de la presa i passem per sobre del mur. Primer s'ha de baixar i després tornar a remuntar. El camí segueix més o menys fins a la mitat de l'embassament. Després de passat un rierol que es veu que ve de molt a munt, girem a la dreta per encarar la pujada cap al coll de los Musales, a l'esquerra del cim. S'identifica per les restes d'un antic telefèric muntant per una empresa elèctrica. Cal evitar anar cap a la dreta, cap a un altre coll molt més complicat i perillós. Un cop al coll cal girar cap a dreta fins al cim. La baixada la farem de cara a Sallent de Gállego. Una senda ben marcada i que perd alçada ràpidament ens porta a l'Ibon d'Ibonciecho. Des d'allà seguim el camí fins a una pista construida també una elèctrica. Per arribar fins a la Sarra hi ha dues opcions: anar per la pista, 8 kms, llarguíssima o anar tallant per la muntanya. El primer parell de curves no es poden evitar. Després d'una casa aïllada agafem una drecera seguint el riu i que acaba en una mini presa. Continuem per la pista fins que trobem uns bidons blaus. Si encara hi són, ens indica el punt on podem agafar un altre drecera per tallar. La resta són més evidents i quan s'acaba una comença una altra. El tram final passa per un bonic bosc on nosaltres vam trobar, i tastar, maduixes silvestres. L'últim trosset fins a la Sarra s'ha de fer per la pista.