Puig Estela, curtet
10 d'agost de 2008: el cim oblidat de la serra Cavallera

Tot i que anàvem sense nenes (Pilar, Miquel, Lluís i Berta) vam escollir el camí més curt per pujar al Puig Estela. La idea era arribar en cotxe gairebé fins al coll de Pal després de passar per Ogassa i Surroca de Dalt. Però la pista no estava en gaire bon estat -els 4x4 sí que passaven-i la furgo del Miquel es va quedar a uns 1.500 mts d'alçada.

Entre els cards (esquerra) i la cua de guilla (dreta), el Miquel i la Pilar per la pista que porta al coll de Pal

No faltaven els pals indicadors, però ens vam passar, sense veure'l el refugi Montserrat. Al fons, el Pirineu més oriental.

Sens dubte, són les reines i senyores d'aquestes muntanyes, de les muntanyes de vaques.

Hem arribat al coll de Pal. Aigua, fruits secs i repàs de les muntanyes que hi ha al voltant.

Va ser una pujada plàcida, sense haver d'arrossegar ningú més que a nosaltres mateixos. Vam fer tres aturades. La primera al coll de Pal, la segona ja a la carena quan ja divisàvem el poble de Pardines i l'última al cim.

Des de Pardines (al fons) hi ha una de les rutes de pujada al Puig Estela . El cim és a prop. La silueta recorda el Turó de Montgrí amb el castell a sobre.
Tots quatre al cim. Creiem que ningú més va pujar aquell diumenge al Puig Estela. Només vam veure una parella en un tot terreny que de seguida va girar cua. El refugi estava molt amagat. A la pujada vam agafar una drecera i no el vam veure. A la tornada, des de dalt, no se'ns va escapar. Hi havia un jardí de TORA BLAVA, llàstima perquè és verinosa.

La sortida també va tenir la seva part cultural. És l'ermita de Sant Martí de Surroca, al costat del cementiri de Surroca de Dalt. Com és habitual, estava tancada i no vam poder entrar a veure-la.

I la part gastronòmica de l'excursió va ser l'excursió que vam haver de fer per dinar. A Ogassa era festa major i el restaurant estava ple. Entre Sant Joan de les Abadesses i Ripoll ens havíem d'esperar massa estona. A Ripoll vam trobar molts restaurants tancats. Per fi, a la sortida de Ripoll vam poder dinar a un que coneixia el Lluís i que des d'aquí recomanem. Es tracta de LES GRAELLES (camí dels Brucs, 2. Ripoll. Tel. 972 70 24 51).

També va ser un dia de flors. Tot i estar ja a l'agost, hi havia moltes i amb molt bona presència.

Puig Estela, 2.013 mts

Per fer la ruta que nosaltres vam seguir cal arribar a Sant Joan de les Abadeses. Des de Barcelona C-17 fins a Ripoll i continuar per la C-26. Des de Girona per la C-26 passant pel túnel de Capsacosta. Des de Sant Joan de les Abadeses agafar la GIV-5211 (abans de passar el pont venint de Ripoll) fins a Ogassa i Surroca de Dalt. Continuar per la pista fins que el vostre vehicle us ho permeti.

Cotxe
Coll de Pal
Vistes de Pardines
Puig Estela
Coll de Pal
Refugi Montserrat
Cotxe
TOTAL ATURADES:     55'

Des d'on deixeu el cotxe continuar per la pista. Us trobareu una gran esplanada (amb el refugi Montserrat amagat) que és també una cruïlla de camins. Cap a l'esquerra ja veieu el coll de Pal. Un cop arribats aquí també cap a l'esquerra per la carena. El cim és inconfusible: un petit torreó el corona. Si no teniu prou, continueu carenejant fins al Taga.