Figaró-Vallcàrquera
20 de febrer de 2010: fàcil circular per un matí d'hivern

Fàcil i apta per a tothom. Des dels més petits als més grans i, fins i tot, si aneu amb nens a la motxilla o en bicicleta. Érem tres famílies, els Gabarró-Solanas, els Anton-Sales i els Rigola-Solanas. De nens només el Pau i la Meritxell, pitjor per a les altres.

Així estava de formosa la Riera de Vallcàrquera
Sembla que feia fred però, què explica en Miquel?

Feia fred a Figaró a les 10 del matí. Comencem el camí i ja el primer entrebanc. Baixava massa aigua per la riera de Vallcàrquera i vam haver de fer marxa enrera i tornar al poble per començar l'excursió de nou. Això va fer que tot just després de passar l'escola de natura ja tinguèssim gana per esmorzar.

Després va venir el xou de passar un tram de rierol.
El Lluís amb la bota dins de l'aigua. El Miquel i la Pilar per sobre d'una fràgil passarela. La Sílvia, l'Edu i la Berta, treient-se les botes i glaçant-se els peus. I la Meritxell i el Pau a sobre dels seus pares, tant bé i tant contents.

Riera de Vallcàquera

Fora botes i a passar fred als peus per passar el rierol, o no, amb botes per mirar que es mullin

Prova superada. Després el camí puja i baixa molt suaument passant per diferents masies i pistes. Com a resum, agradable i poc cansat. Vam dinar a sota d'una gran alzina que, a tots, ens va recordar a la que hi ha a prop de Coll-formic camí del cim del Matagalls.

Des d'aquesta creu es pot tornar a Figaró o fer una altra volta
Alzina gegant sota la que vam dinar

Dos exemplars de les masies de la zona

Ermita de Sant Cristòfol a l'esquerra, i, a la dreta amb els Cingles de Bertí

De cara als nens, i en aquest enllaç de la web de Figaró, podreu trobar curiositats de la ruta per anar-les comentant amb ells: arbres, masies, llegendes de la zona, etc. També hi ha altres dos itineraris pels voltants de Figaró.

En Pau, la Meritxell, la Sílvia i l'Edu

Volta per la riera de Vallcàrquera

FINS AL PUNT DE SORTIDA :
Heu d'anar fins al poble de Figaró-Montmany. És una excursió que es pot fer en transport públic sense cap problema. Línia Barcelona-Vic-Ripoll-Puigcerdà, estació de Figaró. Passeu per sobre del riu Congost i per sobre de l'autovia C-17 fins al carrer Major, antiga N-152.
En cotxe heu d'agafar la C-17 fins a Figaró. Un cop al poble heu d'anar fins a la sortida del poble pel nord (el més a prop de Vic) per l'antiga N-152.
Just abans que el carrer es torni a unir amb l'autovia trobareu la riera de Vallcàrquera i una pista a la dreta. Aquí comença l'excursió -si és que la riera no baixa massa plena-

El Figaró
Escola de Natura
Esmorzar i pas per la riera
Creu de Can Plans
-----

TOTAL ATURADES:     1 hora i 35 minuts
TOTAL DISTÀNCIA: 13,30 kms

Descriurem aquest itinerari tot pensant que hi ha un volum d'aigua que ens permetrà passar la riera. Si no és així, recomanem anar pel barri de Vallcàrquera i agafar la carretera que porta a la l'Escola de Natura.
Al final del poble, venint des del centre de El Figaró, passem per sobre de la riera de Vallcàrquera i girem a la dreta per la pista que va paral·lela a la riera. Trobarem un primer trencall a la dreta que ens portaria a la carretera de l'escola de Natura però no l'agafem. Seguim i trobem una font, també a la dreta. Seguim fins a un altre pas de la riera que ens fa passar per sobre, girar a la dreta i agafar la carretera abans esmentada. Per aquesta arribarem a l'ermita de Sant Pere de Vallcàrquera i a l'escola de Natura. Aquí s'acaba la carretera. Agafem la pista de més a la dreta i travessem una riera. Continuem fent algunes ziga-zagues fins a arribar a un trencall de pistes on trobarem la Creu de Can Plans. Aquí tenim vista de la banda de La Garriga i el Vallès. Una opció és anar a la dreta i tornar a El Figaró.
Nosaltres vam agafar la de l'esquerra per fer una circular interior. Al primer trencall de nou a l'esquerra. Aquí la pista s'enfila, és el desnivell més important de l'excursió. Es tracta d'anar seguint i, a l'arribar a un nou coll anar cap a la dreta. Aquí comença la baixada. Primer fins a una masia molt ben restaurada (sembla que no hi viuen), després fins a la gran alzina del recorregut, l'alzina de Can Valls,. Seguim baixant fins a trobar una altra masia (aquesta amb activitat rural) i després, l'ermita de Sant Cristòfol de Montengues (un espai de trobada). Aleshores, agafar cap la dreta. Primer trobarem el trencall que hem agafat a l'anada, després pel que hem vingut des de la riera de Vallcàrquera i, quasi a l'hora, de nou la Creu de Can Plans. Des d'allà, seguint la pista, cap al Figaró.