Liat, l'Aran desconegut
Pont Pilar 2010: paisatge solitari i fantasmagòric

Els estanys de Liat era una d'aquelles assignatures pendents que teníem a la Vall d'Aran. Fetes les valls més importants, les que van cap al sud, cap al Parc Nacional, volíem fer les menys conegudes. Era el que la família Gabarró-Solanas ens vam proposar fer per al Pont del Pilar del 2010. Decisió a la que va contribuir el pronòstic de mal temps que hi havia i que, disortament, es va complir.

Primer vam anar al Saut deth Pish. Des d'Arròs per carretera seguint el riu Varradòs. Si es vol fer tota la volta pel pas de Varradòs i sortir a Bagergue s'ha d'anar per una pista en bastant bon estat, fins i tot per a turismes sempre que no siguin molt baixos.

Salt inferior
Saut ets Pish
Boscos de tardor
Pas de Varradòs. Al fons muntanyes de la vall de l'Unhóla
L'hora dels bolets
Macrolepiota procera
Cavall del Pirineu

I després vam fer tota la vall de l'Unhóla fins a l'estany de Liat. Aquí la pista ja no està tant bé i per a un 4x4 normalet, hi ha trams que dius..., uhhhh, costa de passar. Però fent més tram en cotxe o caminant, mereix la pena. Per la solitut, pel paisatge, pel riu, per les roques, per les cascades... per tot.

Com a complement, la visita al que queda de les mines de Liat. Tot i que estàvem molt a prop, nosaltres no vam arribar perquè amenaçava pluja i el temps que teníem era just.

Vall de l'Unhóla: ni un arbre
Roca en estat pur
Plou una mica, i a 2.500 mts és neu
Passant l'Unhóla -1-
Estany de Liat
Forat der Unhóla, com una torca
Cascada del forat de l'Unhóla
Unhóla superior
Unhóla mig: els meandres del Plan de Tor
Unhóla inferior: vermell del ferro

Estany de Liat

Anem en cotxe fins a Salardú (Vall d'Anan) pel port de la Bonaigua o pel túnel de Vielha. De Salardú agafem la carretera de Bagergue i passem el poble seguint el curs de l'Unhóla. La carretera -estreta- s'acaba una mica abans d'arribar al Pla d'Era Lana. Hem de seguir la pista que surt a la dreta (la de l'esquerra ens portaria al coll de Varradòs). I ja no l'hem de deixar. No està (octubre 2010) malament però alguna pujada té molta pedra suelta. I s'ha de vigilar si hi ha fang. Nosaltres vam deixar el cotxe (4x4) a les mines del Plan de Tor, just després de passar el trencall que va cap a l'estany de Montoliu i cap al Maubérme (un altre any serà). Vam veure un vehicle que pujava més amunt. De fet, la pista segueix fins als la base del Pas Estret (Planeth deth Pas Estret) i només estaven malament les primeres curves.

Plan de Tor
Pas de l'Unhóla
Plan de Tor
------

Des d'on vam deixar el cotxe només cal seguir la pista. Pugem el Pas Estret i girem a la dreta (si seguim recte arribarem a les edificacions que queden de les mines de Liat). I continuem seguint el riu fins arribar a l'estany gran de Liat.