Amitges i Saboredo de cop
24-25 de setembre de 2015: assequible i molt solitari

Feia temps que volíem anar a la vall de la Ruda i al refugi de Saboredo, a la Vall d'Aran. I el pont de la Mercè va ser l'escollit. Viatge tranquil i sense preses des de Barcelona i pujada fins al refugi la tarda del 24 de setembre. L'endemà pujada fins al pic d'Amitges i fins al Tuc de Saboredo i baixada cap al cotxe, al Hont de Locampo on s'acaba la pista transitable per a vehicles.

La primera part del camí és una pista molt pedregosa. Tot i això el trajecte queda compensat pel paisatge, amb cascades, rius que formen meandres i els cims del voltant que comencen a despuntar. Val la pena pujar-hi ni que sigui només per veure els llacs i les muntanyes que hi ha al voltant del refugi. El de Saboredo és un refugi que s'ha renovat recentment, el dormitori és nou, de fusta i on els nórdics han substuits les clàssiques mantes dels refugis de muntanya. Després les obres, disposa de lavabo i dutxa amb aigua calenta -o tèbia i amb un cost de 2€-. El sopar i l'esmorzar, justet.

Saboredo és un refugi petit (21 places) que forma part de la ja famosa ruta de Carros de Foc al Parc Nacional de Sant Maurici i Aigüestortes. De fet, el Lluís i jo érem els únics dels 21 que no fèiem aquesta ruta sinó que senzillament volíem fer un cim. Allà vam trobar des de dos nois anglesos, un pare i un fill francesos, una parella israeliana, dos nois de Barcelona (que tiraven moltíssim), un noi del valle del Roncal i un grup de Barcelona també bastant heterogeni que feien la ruta amb un guia.

Si ja ens havia agradat la pujada fins al refugi, ens va encantar el que veiem a 2.310 metres d'alçada. El llac de Baix i el mitjà, la zona del Sendrosa i el Ratera i, cap al sud els nostres objectius: el pic d'Amitges i el Tuc de Saboredo. Dos cims que no arriben als 2.900 mts i que no tenen massa dificultat tècnica, només alguna grimpadeta fàcil al final. Això si, hi ha trams plens de blocs de pedra que cal salvar. Els dos cims també tenen en comú parets verticals que queden a sota dels teus peus, especialment en les seves cares nord.

En tot el camí trobes més llacs i des del coll del llac Gelat es pot admirar la vall de Gerber. Comptes els llacs i no tens prou amb les dues mans. A mida que vas pujan els llacs van canviant de color per la incidència del sol: de gris a verd passant pel blau intens. Només vam trobar tres persones fent aquesta excursió, dos israelians al cim d'Amitges i un altre noi que baixava corrents des del refugi de Saboredo.

Teníem la intenció de buscar bolets en els boscos propers (1.850 mts d'alçada) al cotxe però vam veure que no hi havia gaire cosa bona. Mollerics molt plens d'aigua, carlets menjats i corcats i alguna amanita muscària preciosa. Ho vam deixar per l'endemà a Montgarri tot i que la collita no va ser tampoc gaire bona. Vam passar la nit a l'hotel Colomers de Salardú del que ens vam emporar una molt bona impressió. Per indicació seva vam sopar a la plaça Major de Salardú, a la Taberna Aranesa. El menú -32€- no és gaire barat però si molt bo i complert. Ens va agradar.

Inici del camí, vora la Font de Locampo
Artesanal cartell, horari assequible

Pista massa pedregosa

Cascada encaixonada

La presa o Barrage de Saboredo embruta el paisatge

Els meandres del Saboredo
Pont sobre el Saboredo en una cruïlla de camins

El refugi remodelat, a 2.310 mts d'alçada
Imitant els campaments de l'Himalaia

Impressiona la llum, la fusta i els nòrdics del dormitori del refugi de Saboredo

A la muntanya, feliç
Atrau els gossos juganers

Estany de Baix de Saboredo
Estany Mitjà de Saboredo amb els reflexes de mitja tarda

Panorama espectacular des del refugi -cap al sudest-

Reflexes de bon matí sobre l'Estany Mitjà de Saboredo
El Ratera sobre el llac Major de Saboredo

Paredons sobre el Llac Major de Saboredo
Agulla de Saboredo sobre el Llac Glaçat

Llac Glaçat, vistes cap a l'oest: Tuc de Sendrosa
Llac Glaçat, vistes cap al sud: coll Amitges i Agulla de Saboredo

Panoràmica des del coll Glaçat -entre l'àrea de Saboredo i la vall de Gerber- cap a l'oest

Agulles de Saboredo i pic de Gerber des del coll Glaçat
Agulles de Saboredo

Lluís al coll Glaçat
Cresta entre el pic d'Amitges i els Basieros

Els mil estanys de la Vall de Gerber
Paret nord del pic d'Amitges
Agulles d'Amitges des del pic d'Amitges
Pujada al Tuc de Saboredo
Lluís al Tuc de Saboredo amb l'Aneto al fons

imponent cresta -que no pugem- davant del Tuc de Saboredo
Berta al Tuc de Saboredo amb el final de la cresta

Al Tuc de Saboredo
Panorama des del Tuc de Saboredo mirant cap al sud

Panorama des del Tuc de Saboredo cap a l'oest amb l'Aneto cap al mig
Els Basieros des del Tuc de Saboredo

Llac Glaçat des del coll Glaçat

Pedrot quasi desfalcat sobre un dels estanys de la vall de Gerber

Desgrimpada i passos complicats de baixada

També trobes petítíssims estanys d'aigües tranquil·les
Llac i coll Glaçat
Apareixen de nou els arbres cap als 2.000 metres

Amitges -2.849 - i Saboredo -2.829-

És més habitual fer aquests dos cims des del refugi d'Amitges però nosaltres vam optar a fer-los des de Saboredo entrant al Parc per la vall de la Ruda (Vall d'Aran). Així hem d'agafar la pista fins al Pont i Font de Locampo des de la C-28 (la del port de la Bonaigua) quan aquesta està punt de passar el nucli de Baqueira (si venim des del Pallars) o quan l'hem passat (si ja estàvem a la Vall d'Aran).
Ja a la pista passarem a l'altra banda del riu pel pont de Locampo i, si la neu ho permet, anirem fins a les Fonts de Locampo on s'acaba la pista transitable. De fet, la pista continua però és tot un pedregal. Debia estar més neta quan una de les preses superioirs estava en funcionament.

HORARIS I DESNIVELLS: Locampo - Refugi de Saboredo

Refugi de Saboredo
TOTAL ATURADES:   40''
DISTÀNCIA TOTAL:   4,1 kms

Deixem l'aparcament i seguim la pista. Aproximadament tres quarts d'hora més tard, just abans d'arribar a una bonica cascada, un indicador de Saboredo ens informa que hem de deixar la pista -que continua- i agafar el caminet. Superat el resalt trobem les restes d'una presa amb una petita edificació. La veritat, si no es fa servir, que ho treguin.
Continuem el camí -marques de GR i alguna fita- que s'apropa i s'allunya del riu. En uns 15 minuts arrribarem a un pont de fusta que hem de travessar per continuar seguint les fites i les marques de GR fins al refugi.
Val a dir que també hi ha marques de GR per continuar cami sense passar el pont, suposem que van directes al llac Major de Saboredo.

HORARIS I DESNIVELLS: Refugi de Saboredo - Cims - Locampo

Font de Locampo
TOTAL ATURADES:   55'
DISTÀNCIA TOTAL:    11,3 kms

La idea és fer els cims dl'Amitges i Saboredo i baixar després fins al cotxe sense passar de nou pel refugi.
D'esquenes al refugi ens enfilem al turonet que hi ha davant en direcció sud-sudoest. També podem fer-ho agafant el camí que porta a Ratera i a la que comença a baixar girar a l'esquerra per salvar el turonet.
Seguint les fites arribarem al Llac Major de Saboredo -25'-
Baixem fins a la petita presa, la travessem i aquí comená la pujada fins el llac Glaçat. El camí es va enfilant per salvar els paredons que cauen sobre el llac. El camí conbina camí bo amb plaques de roques i amb algun pas on has de posar les mans. -35'-
A l'arribar al llac Glaçat veiem al fons el coll per on hem de passar. El llac l'hem de deixar a la nostra dreta. N'hi ha dos camins:
. Un que van reseguint l'aigua i que al final perd alçada per haver de pujar al final fins al coll.
. L'altra -del que duiem el track- que fa el desnivell d'entada per acabar quasi pla. El que no deia el track era que aquest camí té trams de grimpada amb un pas especialment delicat-

El que vam fer nosaltres és -de pujada- anar pel camí de la vora del llac fins el moment en què aquest baixa. Aleshores, camp a través però per on ja havia passat algú, vam enllaçar amb l'altre camí. De baiada, en canvi vam decidir provar l'altre, i ens vam trobar amb la sorpresa de la desgrimpada i dels blocs de pedra que s'havien de desgrimpar. Amb una mica de tlècnica i experiència, no obstant, es passen sense més problemes.

Un cop al coll Glaçat i després de mirar el paisatge a banda i banda, cal seguir les fites fins el coll d'Amitges. El camí sembla acabar-se en mols moments i es triga més -30'- del que la proximitat i la vista farien pensar.
Des del coll, de nou uns moments per admirar llacs i muntanyes (Encantats, Agulles d'Amitges, Saboredo, Ratera, Peguera, Suibenuix, etc). Per accedir al cim no hem de tenir presa per guanyar desnivell de seguida. El camí rodeja pel sud el primer avantcim d'Amitges i després puja més directe per al cim final.
Pel mateix camí baixem de nou al coll i cap a l'altra banda fem el mateix fins al Tuc de Saboredo. La vista ens indica que abans d'arribar al cim n'hi ha dos colls. Important seguir les fites. Ens fan passar pel primer -amb vistes als llacs de Saboredo i a les parets que acompanyen la muntanya que estem pujant- però salva el segon anant a mitja alçada fins que enfila directe cap a munt. En pocs minuts i després d'una fàcil i mínimament exposada grimpada per la cresta arribem al cim.

La baixada fins al coll Glaçat la fem pel mateix camí. Del Glaçat a la base del llac Glaçat ja he explicat els dos camins que n'hi ha. Vam baixar pel que des del coll està més marcat però s'han de valorar les desgrimpades que hi ha.
Desfem també el camí fins a l'estany Major de Saboredo i aquí seguim el camí que acompanya el riu (el tindrem a la nostra esquerra) fins que el travessem per un pont de fusta. Aquí una pujda ens portaria al refugi però nosaltres -una mica camp a través- continuem pel riu que ara tenim a la dreta. De seguida trobem un camí marcat i una mica més endavant el carmí que des del refugi porta a l'aparcament. Només ens cal seguirlo per arribar al cotxe.