Comapedrosa, el sostre andorrà
25-26 juliol de 2015: Circular amb descens pedregós i dur

Mai havíem, ni tant sols intentar fer el cim més alt d'Andorra fins uns dies abans d'anar-hi aquest juliol. Sols, el Lluís i la Berta van decidir pujar-lo aquest final de juliol. Amb tranquil·litat, això si. Vam sortir de Barcelona al matí i vam fer un bon esmorzar a Castellfollit de Riubregós, al camí tradicional de pujada a Andorra per la C-1412a. Un cop passada la frontera (fent cua des d'abans d'arribar a la Seu) ens vam dirigir directament al punt de sortida de la ruta. Havíem esmorzat molt així que vam decidir tirar amunt. Ja menjaríem una mica més tard.

La pujada és molt maca, una mica de pista i després pel corriol que segueix el GR. Travesses rius, veus cascades i la pujada final fins a veure la vall on és el refugi que queda a l'esquerra del sentit de la marxa. Ens instal·lem a les places que tenim assignades i passem l'estona fins el sopar vaguejant pels voltants. Hi ha un petit llacs fet per una presa. També mirant el paisatge. Cap a munt les muntanyes que rodegen el Comapedrosa i, cap avall, el camí que hem fet i el desnivell que hem salvat.

L'endemà ens aixequem d'hora, quarts de set. Esmorzem i cap amunt. La pujada fins al cim la fem relativament bé (tot i que em passen un grup de catalans més grans que nosaltres). Les fotos de rigor, descansem i decidim baixar per l'altre costat del Comapedrosa. El tram fins el coll be, però després la baixada, amb infinites pedres de totes les mides, es va fer inteminable. Els 1.400 metres que vam fer en dues etapes, tot junt. Baixaves i baixaves i no s'acabava mai. I jujst abans d'arribar al refugi del Pla de l'Estany em vaig caure (més blaus a la llista), estava molt i molt cansada. Des del refugi i fins al cotxe, a Arinsal és pista i cami però també se'ns va fer molt llarg.

Aquesta excursió va coincidir amb una prova de muntanya, l'Skyrace Comapedrosa, 21 kms i gairebé 2.300 mts de desnivell positiu. Per on nosaltres baixàvem ells feien la pujada al Comapedrosa, una matada, vaja.

Un cop abaix, vam buscar una zona de pic-nic per dinar, vam comprar quatre coses a Andorra i cap a Barcelona.

Ara les fotos de la sortida.

Travessem el riu de l'Areny

Aturada per descansar, tot està superverd
Travessem el rierol que baixa de l'estany de les Truites

Refugi del Comapedrosa
Estany de les Truites, Portella Comallempla i Port Vell

Feia temps que no dormíem en un refugi

Primera aturada, és d'hora però fa calor
Deixem enrera la vall i enfilem cap al Comapedrosa

Ja hem fet les primeres rampes. Darrera ens queda el Centfons

Lluís a l'estany previ a l'estany Negre

Estany de les Truites , Aspres i Portella de Comallempla

La Berta, patint una mica

El cim és molt a prop

Al cim, fotos de rigor mentre l'organització de l'Skyrace Comapedrosa espera els primers corredors

Estany Negre, Baiau i Portella de Baiau, des del cim de Comapedrosa

Veiem també la vall que porta a Arinsal pel Pla de l'Estany
Cresta de baixada cap al coll del Forat dels Malshiverns

Els primers corredors arriben al coll del Forat dels Malshiverns
Tartera de pedres que es movien, la sorra i un bon pendent

Arribant al refugi lliure del Pla de l'Estany
Construccions des d'on agafem un camínet alternatiu a la pista

Compapedrosa, 2.942 mts

El punt de sortida és Arinsal. Un cop a Andorra us dirigiu a Arinsal. Si entreu per La Seu, a Andorra la Vella agafeu cap a la Massana (podeu anar pel túnel nou un cop passat les Escaldes). A la Massana per la CG-4 fins a Erts i aquí per la CG-5 fins a Arinsal. Passeu el pobe i també un túnel per arribar a les últimes cases. Si no trobeu lloc per aparcar, podeu deixar el cotxe una mica abans del túnel a l'aparcament de l'estació d'esquí.

Primera etapa: Arinsal-refugi Comapedrosa

Arinsal

Desviament a Pla de l'Estany
Pont de l'Areny
Rierol abans última pujada
Refugi Comapedrosa
TOTAL ATURADES:   20'
DISTÀNCIA TOTAL:   3,6 kms

Sortim d'Arinsal per la pista que sembla seguir a la carretera tot seguint el riu Pollós. En menys de mitja hora la pista gira a la dreta, és el camí que va al refugi del Pla de l'Estany i als estanys de Forcats. Nosaltres seguim recte i mentre la pista es transforma en camí, anirem trobant diversos rierols que baixen -avui- amb ganes. El camí té un pendent moderat excepte l'últim tram, quan després de passar el rierol que baixa de l'estany de les Truites, s'ha de salvar un bon desnivell. Un cop a dalt, uns indicadors ens diuen que tenim el refugi, a l'esquerra, a no més de 5 minuts.

Segona etapa: Refugi-Comapedrosa-Arinsal

Coll del Forat dels Malshiverns
Refugi Pla de l'Estany
Descans
Cases i inici de corriol
-1.055 mts
Arinsal
-1.362 m.
TOTAL ATURADES:      1:25'
DISTÀNCIA TOTAL:    9,2 kms

Des del refugi, seguim la vall fins a les muntanyes que tanquen el circ a l'oest del Comapedrosa. Després de passar una font -i refrescar-nos- el camí agafa pendent i va girant a la dreta per salvar un primer mur rocós. Trobem un petit estany i després de passar-lo i abans d'arribar a l'estany Negre, el camí torna a girar a la dreta per enfilar-se cap a la carena.
Potser és més una cresta fàcil tot i que en algun punt s'ha de vigilar pe la caiguda que n'hi ha. Cal anar fent petites pujades fins arribar al cim.
Si hem arribat pel sud, continuem pel nord, és a dir, desfem la cresta per l'altre costat fins al coll del Forat dels Malshiverns. Des d'aquí podriem baixar a l'estany Negre i a la Portella de Baiau o bé pujar fins al pic de Baiau i al de la Roca Entrevessada. Però nosaltres baixarem pel costat andorrà cap Arinsal.
Comença aquí un baixada de més de mill metres de desnivell plena de roques de totes mides, sorra que la fa de molt mal baixar. Pràcticament no hi ha camí, o millor dit, n'hi ha tants que no sa sap per on és millor anar-hi. Es tracta d'anar baixant seguint, més o menys, les fites que n'hi ha. A nosaltres ens va anar molt la senyalització de la cursa que hi havia aquell dia.
Només el tram des del refugi del Pla de l'Estany fins a Arinsal és una mica més pla. N'hi ha pista en tot el recorregut i l'últim tram és comú al que vam fer a la pujada al refugi. Nosaltres, a l'alçada d'unes edificacions vam agafar un camí que sortia a l'esquerra i el vam seguir gairebé fins als cotxes. Era més entretingut però se'ns va fer igualment llarguíssim.