Peña Cortada i Chelva
10 de desembre de 2016: L'aigua com a protagonista del dia

Tampoc havíem sentit mai a parlar de l'aqüeducte de Peña Cortada i de la seva espectacularitat. Així que com estàvem a prop era una excursió imprescindible. I va resultar realment espectacular. Gent, si, però tampoc massa, almenys fins que no vam arribar a la vora de Chelva i a on es pot accedir amb cotxe.

Només ens va faltar arribar a la base de la part aèria de l'aqüeducte. Vèiem el camí, una pista ample, de terra vermella, però va ser impossible. Vam anar per un caminet però només el vam poder veure lateralment.

La segona part de l'excursió -per tornar a Calles on teníem el cotxe- era fer una part de la ruta de l'aigua de Chelva. Un caminet realment molt agradable. Podeu tenir més informació clicant aquí.

De tornada a Xulilla, vam atuar-nos un moment a Domeño Viejo. De fet, anàvem buscant la cascada de Domeño però la carretera estava tallada (per l'autoritat hidrogràfica) i vam parar al les ruines del poble. Aquí si que estàvem sols.

Xulilla, de bon matí
Calles: riu Tuéjar o de Chelva

Camí ben traçat i protegit
Tram de l'aqüeducte

Aqüeducte de Peña Cortada, aquí es veu clarament com està tallat a la roca i els respiradors que tenia

Està plegat de túnels -aquest dia, plens d'aigua-

I la traca final, parets superverticals tallades a ma

Part aèria de l'aqüeducte, no ha d'envejar a les més famoses...

L'erosió es mostra a les roques que rodegen l'aqüeducte
Des de sota

Chelva: Ermita a l'av. de València
Chelva: Barri jueu de l'Azoque

Chelva: Ermita de la Santa Cruz, antiga mesquita de Benaeça, al barri morisc del Arrabal

Chelva: Casa senyorial a la Pl. Major
Chelva: Església parroquial

Chelva, des del camí de l'aigua

Ruta de l'aigua, de Chelva a Calles

Formes espectaculars formades pel riu
Des de Domeño Viejo

Restes de Domeño Viejo

Peña Cortada i ruta de l'Aigua de Chelva

La sortida d'aquesta ruta la fem des del poble de Calles. És un poble de la comarca dels Serrans -València- situat a l'autovia CV-35 -o d'Ademuz- que va de València fins a Ademuz, tot i que només és de 2 carrils fins a Llíria.
Passem el pont del riu, girem a l'esquerra i deixem el cotxe en un aparcament públic al costat del carrer València.

Calles

Aqüeducte Peña Cortada
Final aqüeducte
Chelva
Pica-pica
 F.  14:00
Inici camí aigua
Calles

Sortim de l'aparcament tornant a passar per pont del riu i girem a l'esquerra per passar per l'ermita de Santa Quiteria. Agafem el carrer Barrio Loma Ermita-B i continuem paral·lels a la Rambla de Alcotas, primer carretera i després una pista que es transforma en camí. El traçat no té pèrdua, encara que hi ha algunes variants per fer l'excursió més llarga.
La gorja del riu es va estretant i quan el camí agafa alçada, la vall s'obre. de seguida arribem al traçat de l'aqüeducte de Peña Cortada. En uns minuts sabrem el perquè del nom.
El tram que veiem de l'aqüeducte romà està tallat directament a la roca. Aquí té entre 1 i dos metres d'alçada i està ple d'aigua perquè uns dies abans havia plogut.
Avancem i comencem a trobar trams coberts, és a dir, túnels. L'últim ens porta a un tallat impressionant a la roca. No més d'un metre d'ample i no, sé, 30, 40 d'alt. Al final trobem el tram que més se sembla al que hom entén per aqüeducte, una estructura de pedra -totxana en aquest cas- que salva el desnivell del riu.

El camí ara baixa fins al nivell del riu. Fins aquí arriben els cotxes que vénen de Chelva. Nosaltres, primer per camí i després per pista, farem el camí al l'inrevès. Entrem al poble per la plaça de braus i per una ermita molt curiosa.

Després de dinar en un bar de la plaça del poble (on hi havia mercadillo) travessem el barri jueu -molt conservat- per baixar fins a la ruta de l'aigua, que segueix el riu Tuéjar o riu de Chelva. Quasi tot el que hem baixat, l'hem de tornar a pujar i gairebé el tornem a baixar. El camí, ple de fonts, rentadors i sèquies, cases abandonade... , ens porta de tornada a Calles.