Camí dels Enginyers
30 de juliol de 2017: llarg... per fer-ho en un dia, si no estàs en forma

Havíem dormit a l'alberg del Pic de l'Àliga (de la Xarxa de la Generalitat) i després d'esmorzar començava l'excursió. L'havíem fet fa ja uns anys, el juny del 2008, però en dues etapes i dormint a Coma de Vaca. El pas dels anys havia deixat en nosaltres un fals mite, que no hi havia desnivell. Com que l'alberg i el refugi estan més o menys a la mateixa alçada, ... doncs era pla. Res més allunyat de la realitat. Ja ho anàvem notant mentre caminàvem, i molt, però ho confirmava el GPS: hem fet un desnivell positiu de 629 metres. I ens faltava la baixada... La Berta va ser la que més va patir, els altres la van haver d'esperar molts cops. Sort que som família, el company i les dues filles que ara, després de anys de "renegar" tornen a la muntanya contentes, amb nosaltres i amb els seus amics.

Aquí us deixo amb les fotos. Segur que us anima a fer-ho algun dia.

Sortim: avui la Rut no és l'última
Pont sobre el torrent de Fontnegra

Canviem de vall, primera aturadeta
Voltors per sobre nostre

Admirant el paisatge dels mil roques

De més de 2.700 metres (Torreneules) baixen els torrents amb aigua fresca

Espectacular...

El camí no para de fer pujades i baixades... i dona per a fotos espectaculars

Un dels passos ... del camí. Una mica de tècnica i es passa sense problemes

Bonic collet amb gerdarmes
La Rut i la Marta ja l'han passat

Mirador cap al Freser, cap a Coma de Vaca, cap al Balandrau
Pas equipat

És hora de dinar, a Coma de Vaca al costat del riu
El Freser

Només els peus, l'aigua està massa freda per banyar-s'hi

El que ens espera. 1.000 metres de desnivell

Passem el Freser, ja queda menys...
Per aquestes roques hi ha un camí per pujar a Núria

Camí dels Enginyers

L'inici de l'excursió és a Núria, on només s'hi pot arriba en cremallera o a peu. Deixem el cotxe a l'estació de Queralbs i agafem el tren amb un paisatge, no per conegut, menys impressionant.
A Queralbs només hi arriba una carretera, la que ve de Ribes de Freser. A aquest punt s'hi accedeix per la N-260 que des de Ripoll va cap a Puigcerdà pe la Collada de Toses. A Ripoll podeu arribar, des de Barcelona per la C-17 i, des de l'àrea de Girona per la N-260 passant pel tunel de Capsacosta que conecta el Ripollès amb la Garrotxa.

DESNIVELLS
Alberg Pic de l'Àliga

Torrent de Fontnegra
Fem un desnivell acumulat positiu de 629 mts i un de negatiu -baixada- de 1.618 mts
Entrem a Vall Freser
Carretera Queralbs
TOTAL ATURADES:   1:10' + Berta
DISTÀNCIA TOTAL:    15,4 kms

Sortim de l'Alberg del Pic de l'Àliga -si sortiu des de Núria heu de comptar entre 20 i 30 minuts més perdent alçada per anar a buscar el torrent de la Fontnegra que passarem per un petit pont. El camí es torna a enfilar fins a arribar a l'entrada dela vall del Freser -deixem la de Núria- amb un paisatge molt espectacular. Només cal seguir camí endavant, amb pujades i baixades que es repeteixen i entrants i sortints farcits de roca i de verd. Passem per sota del Torreneules tot i que no s'acaba de veure.
El camí passa per un parell de punts on s'ha de grimpar una mica. Un d'ells està equipat amb una cadena per major seguretat. Fa falta quan la pedra està mullada.
Ja arribant a Coma de Vaca hi ha un mirador sobre el Freser. El refugi encara no es veu, ens falta l'última baixada. Arribats al Freser convé allunyar-se del costat del refugi, és on hi ha més gent per gaudir d'una estona de tranquil·litat. L'aigua està molt freda, però els peus ho agraeixen.
Per seguir el camí hem de tornar a pujar un centenar de metres. Aleshores comencen 1.000 metres de baixada continua i sense pèrdua. Només al final, a partir del Salt del Gril (bonic si hi ha algua, que no va ser el nostre cas) el camí s'aplana una mica.
Els últims metres abans d'arribar a la carretera qeu va a Queralbs i a l'estació del cremallera són asfaltats.