Les ferrades de Tivissa
28 d'abril de 2018: de la Foix i del Tormo de la Margarida

Cap de setmana del Pont de l'1 de maig. Sortim de dissabte a dilluns el Lluís i la Berta, i de dissabte a diumenge la Pilar i el Miquel. Ens allotjem a una casa rural del poble de Rasquera que ha trobat la Pilar, molt maca i molt amables. El planning era fer dissabte dues de les tres ferrades de Tivissa i visitar el poblat ibèric del Castellet de Banyoles. I diumenge fer una excursió per la Serra de Cardó.

La ferrada de la Foig i la del Tormo de la Margarida es poden fer una darrera de l'altra i així ho vam fer. No són difícils però la primera té els graons de ferro molt separats i la segona, si vols, té una variant amb un extraplom molt potent.
No feia gaire bon dia i aconsellen no fer-les, sobre tot la primera, amb pluja perquè la via passa pel mig d'un torrent. Però malgrat els núvols, ni una gota.

Vam dinar als rentadors de Tivissa i després de fer el cafè i de visitar el poble vam anar a veure l'important poblat ibèric del Castellet de Banyoles, amb molt bones vistes per sobre e l'Ebre. De fet, estava aquí per controlar el comerç del riu de la costa a l'interior i a l'inrevès, i cobrar els impostos. Eren els Ilercavons. El 1927 van trobar el Tresor de Tivissa, a més de joies, monedes i una parella de bous de bronze.

Preparats

Ferrada de la Foig

No és difícil però les grapes estan molt separades

El Miquel i la Pilar, a tope

Ha costat, però acabada, i satisfets

Coves de la Llena
Coll de Llena: baixada cap a Tivissa i a la 2a ferrada

Acabada la ferrada

Ferrada del Tormo de la Margarida

Els primers que acaben la 2a ferrada

2a ferrada al sac
Tivissa

Ferrada de la Foig i del Tormo

El cotxe el deixem a Tivissa al final del carrer de la Foig. I per arribar a Tivissa des de la zona de la costa, AP-7 o N-340 fins a Hospitalet de l'Infant. Allà agafem la C-44 fins a la població. Girem a l'esquerra com anant al càmping Tivissa i al final del carrer deixem el cotxe.

Al final de l'aparcament, surt un caminet que agafarem. Durant uns 100 metres ascendeix. Més endavant es troba amb el sender que, sempre, pel fons del barranc ens durà a la base del salt de la Foig.

Ferrada de la Foig:
S'ascendeix el primer ressalt d'uns 40 metres i seguint sempre pel barranc, ens trobem 4 més de 12, 18, 15 i 15 metres. Entre mig, es va caminant. Dificultat: baixa.

D'aquí, seguim la volta a la muntanya de la Llena (1,9 quilòmetres). Hem d'agafar la pista que trobem al capdamunt del fons cap a la dreta i seguim els rètols. Arribem al coll de Llena i hem de baixar fent ziga-zagues cap a Tivissa fins a trobar, a l'esquerra, el trencall cap a la segona ferrada, la del Tormo de la Margarida.

Ferrada del Tormo de la Margarida:
El primer tram són 60 metres verticals i aeris. Després cal franquejar cap a la dreta fins als primers pins, on s'inicia els segon tram. Per a fer l'últim tram hi ha dues opcions: un extraplom directe i dificilet, i un altre de fàcil seguint el passamà de l'esquerra.

Hem de seguir crestejant fins a trobar el camí que baixa del coll de Llena (el mateix camí que hem fet abans). A Tivissa sortim al costat del camp de futbol i hem de tornar al carrer de la Foig, on tenim el cotxe.