Riera de la Grevolosa
11 de juliol de 2020: Camins i rieres destrossades pel Glòria

Tot i que totes les ressenyes deien que hi havien molts esbarzers i moltes ortigues, la ruta pintava bé. Poc desnivell, distància assumible i opció a banyar-se. Amb el que no comptàvem era amb les destrosses que va fer el Glòria al gener i que van malmetre, també a la riera de la Grevolosa, una part del camí. És un camí poc transitat en què les pistes estan plenes de vegetació deixant un pas ínfim en molts dels trams.
I el pitjor va ser just al final del recorregut d'anada. A l'alçada de les cascades i gorgs (on per cert, i malgrat la falta de sol i la baixa temperatura de l'aigua, ens vam banyar) el camí quedava completament tallat pels esbarzers. Amb els pals vam obrir pas per poder seguir. Més endavant una esllavissada i el camí trencat a l'alçada del Torrent de Manc (no tinc clar que es digui així). Ens vam haver de despenjar amb l'ajuda d'un arbre caigut.

Per contra, el camí està ple de petites cascades i gorgs molt cucos, però no sempre accessibles.
La riera de la Grevolosa -que no la vam fer tota- acaba a l'antiga colònia de les Mines d'Osor ara convertida en allotjaments turístics i per a celebracions.

El 15 d'octubre de 1979 van tancar les mines D'Osor. S'accepta l'expedient de crisi presentat per Minersa SA, empresa explotadora de les mines de la població. Motiu: es va acabar el filó. Fins al moment del tancament, de les mines es treien una mitjana diària de 80 a 90 tones d'espat fluor (conegut també per fluorita), de 10 a 12 tones de blenda i de 6 a 7 de plom. Aquest volum d'extracció situava aquestes mines en una de les capdavanteres del país. La mina, que es creu que s'explotava des del 1734, va arribar a tenir onze plantes, amb un pou de 290 metres de profunditat vertical.

En el tram del recorregut més pròxim a la carretera es poden veure algunes de les restes de les mines: la fàbrica i la mina Leonor (barrada l'entrada). El Filó del Riu no el vam saber veue.

Acabada l'excursió vam fer una visita al poble d'Osor seguint la ruta marcada amb cartells al poble, una ruta que comença a amb el rellotge de l'ajuntament.

Entre Anglès i Sant Hilari Sacalm hi va la riera d'Osor. Cap dubte que era molt maca per què encara ho és malgrat la destrossa que va fer el Glòria i que es visible en molts punts. La carretera hi passa molt al costat. Fins i tot es va endúr un pont a Anglès; el nou va ser inaugurat dos dies abans d'anar-hi nosaltres. Per aprofitar la sortida vam dormir a l'hotel Ripoll de Sant Hilari Sacalm. L'endemà ruta en cotxe: antic balnerari de la Font Picant, pantà de Susqueda i Santuari del Coll (ara la rectoria és un allotjament turístic i un restaurant amb bones vistes).

Antiga colònies de les Mines d'Osor
Riera i paret de la fàbrica de les mines

Primer tram tallat del camí
Riera Grevolosa, promet

Pas a nivell, preparat pel pas de vehicles per la mina

Degut al desnivell entre el camí i la riera, pràcticament tot el recorregut està reforçat

El NO camí
Cascades: difícil veure-les i més, acostar-s'hi

Poleo trobat on l'aigua anegava el camí
Confluència riera Grevolosa amb una altra destrossada pel Glòria

Sense nom

Cascada i gorg final del nostre recorregut

Va caldre obrir camí entre els esbarzers per poder seguir

Depenjant-nos al pas per la riera desfeta

Poques vegades hem trobat camins tant verds...

Menjant a la riera, al pas a Santa Bàrbara
Una altra esllavissada

Mina Leonor

Riera de la Grevolosa -Osor-

Hem d'arribar al nucli de les Mines d'Osor. Venint de Barcelona agafeu l'AP-7 i sortiu a Maçanet per enllaçar amb la A-2 sentit Girona fins al desviament per agafar l'Eix Transversal (C-25). Venint de Girona el mateix en sentit contrari. Seguim l'Eix fins a la sortida 225 (Anglès-Olot) per agafar la C-63. A Anglès (gairebé al final de la travessia) girem a l'esquerra en direcció a Osor i a Sant Hilari Sacalm. En poc més de 5 quiòmetres (tot curves) arribem a les Mines d'Osor.

El cotxe el deixem a l'altra banda de la carretera de la colònia de les Mines d'Osor –ara convertida en un complex d'alberg i apartaments turístics. Hi ha un petit eixamplament on comença la pista que hem de seguir.
Tenim a l'esquerra la riera de la Grevolosa (anirem seguint fins al límit de la nostra ruta) i les restes del que era la “fàbrica” de les mines (on tractaven el material extret).
Arribem a l'entrada –poc visible- de la mina Leonor i, sense creuar la riera seguim per la pista. Després travessem la riera un cop per la llera (pedres) i més tard per un pont. Entre aquests dos punts hi ha d'haver l'entrada al Filó del Riu, però no el vam saber veure.

A poc més d'un quilòmetre de l'inici, trobem una desviació a l'esquerra que baixa a la riera. És el camí a l'ermita de Santa Bàrbara que NO hem d'agafar. Poc després trobem –a la dreta- el camí pel que tornarem. Seguim recte.

La pista es va convertint en camí per la gran quantitat de vegetació que acumula –esbarzers, ortigues, etc) i s'avança amb una certa dificultat. Abans d'arribar al quilòmetre 4 trobem un torrent que ens ve per la nostra dreta. És on es fa més evident la destrossa que va fer el Glòria al mes de gener per la gran quantitat de rocs amuntegats que hi ha.

El travessem com podem i seguim uns metres més enllà fins a una petita cascada –aquí hi ha dos gorgs de fácil accés on et pots banyar-. El camí –ara ja no pista i cada cop més estret- segueix arrambat a la paret. En unes desenes de metres desapareix engolit per la vegetació. És on el camí fa un gir de 180 graus (un canvi de sentit, baja), veiem per on hem d'anar i ens veiem obligats, a cop de pal, a matxacar els esbarzers per passar els 2-3 metres que ens separen de la continuación. Ja en el nou camí una esllavisada el talla, trepant per les roques i la terra, el passem.
Arribem al torrent que hem deixat abans. El Glòria s'ha endut el camí i hem de desgrimpar un desnivell de 3 metres ajudats per un arbre caigut.
A partir d'aquí ja no trobem cap entrebanc més. Ens queden uns quatre quilòmetres més de camí. Per la pista travessem per 3 torrents. En arribar al tercer, surt una pista –molt clara- a la dreta, NO l'hem d'agafar pq s'acaba a mig camí o, almenys, no vam veure com enllaçava amb la pista de sota.
Veiem una casa enrunada i un camí que ens ve per la nostra esquerra. Seguim endavant fins a una cruïlla. Agafem la pista de la dreta que està més plena de vegetació –l'altra segueix gairebé neta- fins arribar a la pista per la qual hem remuntat la riera a l'anada. Només ens queda retornar al cotxe.

Temps descans*: 1:25 hores

Mina Leonor
"Visita"
Aparcament Mines d'Osor

* El track marca 10 kms però una part són moviments de qui el va gravar a la zona de la cascada final buscant el camí.