Turó de les 11 hores
11 de setembre de 2020: un cim més baix que el punt de sortida

Matinal curta d'un 11 de setembre sense convocatòries multitudinàries per les restriccions de la Covid 19. El Turó de les 11 hores (a vegades li canvio el nom pel de les 12 hores...) és un cim no gaire alt, inclòs a la llista dels 100 cims de Catalunya per les seves bones vistes incrustat a les cingleres dels cingles de Bertí. Tot el recorregut n'està ple de vistes a cingleres imponents. Se surt del Santuari de Puiggraciós, a l'Ametlla del Vallès. Al costat encara es conserva la Torre Telegràfica-òptica de Puiggraciós-Figaró a uns 100 metres del Santurari en un petit resalt rocós.

Des d'aquest punt ja vam fer una excursió fa uns anys en la que vam aprofitar per buscar bolets (vam trobar pocs). En aquell cas vam anar pels cingles cap al Figaró.

Una característica d'aquesta sortida és que el cim final està més baix que el punt de sortida, és un puja-baixa, vaja: pugem al cim del Puiggraciós, el baixem, pugem per la pista fins al desviament cap a les 11 hores, baixem fins al collet, fem l'última pujada fins al Turó de les 11 hores.

L'altra, és que tens vistes de cingleres durant tot el recorregut (anem per sobre una d'elles) i al final visió espectacular sobre la vall del Tenes: s'intueix l'entrada a Sant Miquel del Fai, Bigues i Riells, la Mola, el Montcau i, com no, els Cingles de Bertí sobre els quals estem.

Al Turó de les 11 hores també s'hi pot pujar des de Riells, però només pel camí llarg que t'obliga a fer pujada-baixada-pujada ja que Grau de les Escaletes està tallat ara tallat per nidificació d'espècies amenaçades.

Baixada directa des del cim del Puiggraciós
Cim del Puiggraciós

Pista, cinglera i cim del Puiggiró

Masia de Can Traver i Forn de Calç de la masia

Al Turó de les 11 hores

Continuen els cingles de Berti amb Riells abaix
Només poden passar veïns a motor

Cingleres amunt i avall

Puiggraciós i les 11 hores

Fins al Santuari de Puiggraciós. S'hi arriba des de l'Ametlla del Vallès, població situada als peus de la C-17 just abans de La Garriga venint de Barcelona.
Des del poble, ens hem de dirigir a les urbanitzacions La Miranda i el Serrat i continuar carretera amunt. Passat el restaurant Can Sous seguim per la pista fins arribar al Santuari. Hi ha poc lloc per deixar el vehicle.

De passem per darrera del Santuari i NO agafem els camins que surten a la dreta sinó que anem per la pista més ampla, cap al coll de Can Tripeta. Uns centenars de metres després deixem la pista per agafar uns corriols que surten a l'esquerra (no està indicat però es veuen lliures de vegetació) pq la intenció és pujar primer al cim del Puiggraciós. Al cim trobem una torre de guaita d'incendis. Reculem uns metres fins a trobar una cruïlla amb un corriol molt dret que va paral·lel a la línia d'alta tensió. Sortim directes al coll de Can Tripeta, al PR C-33.
Ara hem de seguir la pista principal que va pujant, sense agafar cap camí a la dreta fins arribar al coll de Can Mestret (el mas està uns metres més endavant). Aquí agafem una pista que surt a la dreta i uns metres més endavant un altre cop a la dreta. Passarem per un forn de calç i per la masia de Can Traver. Podem tornar a la pista pel mateix camí o per l'altra banda del minituró. En aquest últim cas, el camí passa per un pou de glaç i es perd bastant.
Hem de seguir a la dreta la pista i anar baixant fins a un petit replà on tenim vistes a dreta, al davant i a l'esquerra. Estem a l'inici de l'esplanada del turo de les 11 hores. Girem a la dreta i seguim el corriol, primer planejant, després en forta pujada, en algun moment hem de fer servir les mans per progressar però és molt fàci. Hi ha algunes desviacions per pujar grimpant per les roques però es pot anar sense fer-ho.
Pel camí trobarem el que ve de Riells pel Grau de les Escaletes (ara tallat per nidificació d'espècies amenaçades).