Chimiachas, Quizans...
12 d'otubre de 2020: art rupestre al voltant del rio Vero

El matí del segon dia de la nostra estada a Alquézar (Osca) el dediquem a fer l'excursió als dos abrics rupestres que es pot anar caminant des del poble sense haver d'agafar el vehicle. Són els de Quizans i el de Chimiachas. L'endemà anirem a un altre, al de Mallata, a l'altra banda del rio Vero.

Aquests dos abrics formen part del Parc Cultural del Vero i són molt diferents entre si. El de Quizans es veu des de lluny, a mitja alçada de la muntanya, en un conjunt de balmes o abrics. És d'estil esquemàtic, com la majoria dels del Vero i costa de veure les figures. El de Chimiachas està situat en un estret i humit barranc i conté només una figura, però espectacularment dibuixada, un cèrvol fet en estil llevantí.

Tots dos abrics es poden visitar en una excursió d'uns 11 quilòmetres. L'anada i la tornada es poden fer pel mateix camí o, com vam fer nosaltres, agafant diferents variants en la tornada. Entre Quizans i Chimiachas però, no hi ha alternativa.

A més dels abrics i del paisatge, aquesta ruta té l'interès de passar per les Basses de Basacol, una construcció àrab que va servir durant molts anys per portar l'aigua al poble i per regar els camps. Ara per disposar aigua per apagar incendis. També és una zona de pic-nic molt freqüentada.

Per anar als de Mallata, hem de passar pel poble de Colungo (on podem visitar el Centre d'Interpretació del Parc Cultural del Vero) i seguir la carretera cap a Lecina. Aparquem al Mirador del Vero (barranc de Portiacha) i en 20 minuts arribem a l'abric (està indicat). Si no hi anem amb visita guiada no podrem accedir a Vallata 1 pq no hi ha espai fora de la reixa. Anem a Mallata B seguint el camí i podrem veure moltes figures i una amb una parella junta que és el símbol del parc.

Tots tres valen la pena, tant per l'art rupestre com pel paisatge que els segles i el Vero i altres rius i barrancs han deixat a la zona. Caminades acompanyades sovint de voltors, però no vam veure cap trencalós...

Cabana de pastor de pedra seca
Camí empedrat vora Alquézar

Passarel·la quan el barranc s'estreta
Abrics sobre el camí

Barranc de Payuala
Pont sobre el barranc de Payuala

Balsa inferior i superior de Basacol. A la tornada estaven a tope

"Esconjuradero" per espantar tempestes i plagues
Fins a 4 cabanes vam trobar

Ja veiem els abrics de Quizan on veurem les primeres pintures

També van servir de vivenda a pastors
Protegits per l'incivisme

Barranc de Chimiachas
Abric de Chimiachas

Paret de Chimiachas
El cèrvol

Barranc de Chimiachas des de l'abric

I algunes imatges des del Mirador del Vero (barranc de Portiacha) i dels Abrics de Mallata:

El Vero, riu i barranc des del Mirador de Portiacha

Mallata 1
Mallata B

Detall de la parella símbol del Parc

Unes de les mils coves que hi ha
Abrics i el Vero

Abrics de Quizans i de Chimiachas

Fins a Alquézar (Osca). Des de l'autovia A-22 (Lleida-Osca) tenim dues opcions:
. Sortir pel quilòmetre 51 (la sortida té el mateix número) i anar per la N-240 travessant Barbastre i aleshores agafant la A-1232 fins a Alquézar.
. O bé sortir per la sortida 77 i anar direcció a Abiego per la A-1229 fins a Adahuesca i després passant per Radiquero arribar a Alquézar.

El poble té diferents aparcaments gratuïts que, en dates assenyalades, estan molt plens. NO es pot circular per l'interior d'Alquézar ja que és Conjunto Histórico-Artístico des de 1982.

Sortim d'Alquézar per camí del costat de les piscines. Deixarem a l'esquerra la primera cabana de pastor (de pedra seca) que trobarem pel camí i el desviament a un observatori d'aus rapinyaires (també hi ha una menjadora). El camí, molt pedregós s'ajunta amb un perfectament urbanitzat que surt d'una altra banda del poble. Uns centenars de metres van paral·lels fins que el nou s'acaba i tot plegat es converteix en un caminet al costat d'una canal.
A la nostra dreta tenim el Barranc de Payuala que poc a poc es va estretant i que passarem per un petit pont. Comença aquí una pujada amb graons fins a les Balsas de Basacol.
Aquí agafem una ampla pista cap al nord. Hem d'anar seguint les indicacions de Quizans i Chimiachas mentre al davant i a la dreta veiem els abrics de les roques o els penya-segats que ha fet el Vero i, en la llunyania, muntanyes com la Peña Montañesa, l'Armeña o el Turbón.

L'abric de Quizans ens obliga a desviar-nos una mica a la dreta. Desfem el camí i seguim per la pista fins al desviament de Chimiachas, també ven indicat. Ara el camí baixa (l'abric està uns 200 metres més avall) fins a trobar el barranc de Chimiachas. Canviem la sequetat per la humitat. Aquest abric es troba aixecat a la dreta del camí, també indicat.

Tornem pel mateix camí fins a la cruïlla de l'abric de Quizans. Uns metres més enllà agafem cap a la dreta un camí alternatiu (menys gent) i que ens portarà a la pista de l'anada. Uns centenars de metres més enllà, repetitm l'operació. En aquesta ocasió la pista és la que també porta al nucli de San Pelegrín (només 3 cases habitades). Passadeds les Balsas de Basacol agafem el camí que surt a l'esquerra i que forma part del Camins del Somontano. Es una senda que baixa molt dreta i que passa pel collado de San Luca. Aquí està el trencall per anar al Pont de Villacantal sobre el Vero. Entrarem a Alquézar pel Barranc de Payuala s'aboca al Vero i que forma un dels paredons que sostenen la Colegiata d'Alquézar.