Comanegra i Bruixes
8 de maig de 2021: per acabar al pic de Sant Marc

Feia molt temps que volia fer aquest cim, el Comanegra, que normalment, porta adossats dos més (el de les Bruixes i el de Sant Marc) per completar una circular molt xula. No hi ha molt desnivell i té bones vistes del Pirineu i també de la resta de Catalunya (si fa un dia clar). És una excursió molt xula i es passa per diferents tipus de camins i pujades i baixades. La llàstima és que ens vam perdre a la baixada de Sant Marc i vam anar gairebé camp a través bastanta estona fins a enllaçar de nou amb el camí correcte. Això ens va cansar molt, física i mentalment. I ja no vam anar a veure la cova que hi ha al costat del pla de la Vaca.

Al voltant d'aquesta excursió hi ha molts i diferents tracks al Wikiloc per exemple. El que adjuntem és el que més se sembla al que nosaltres vam fer, amb una salvetat: el trakc puja i baixa del Pic de Sant Marc pel mateix camí (i nosaltres no i ens vam encigalar).

En aquesta sortida vam aprofitar per tornar al Mas Tubert, on havíem estat la Setmana Santa de 1999 amb les nenes molt petites. Ha canviat la parella que ho porta i han fet algunes reformes però continua sent igual d'acollidor i es menja molt bé (abans però, tenia una cuina més sofisticada). Des de la nostra finestra es podia veure tot el recorregut que vam fer.

Acabada l'excursió (6 hores) vam visitar Beget (per sort vam trobar l'església oberta) amb la intenció de fer un cafè però les restriccions per la Covid feia que els bars haguessin de tancar a dos quarts de 6. L'endemà vam anar a Sant Valentí de Salarsa -ermita molt maca- i també a Creixenturri on hi ha el Santuari de la Mare de Déu del Remei de Camprodon, per acabar dinant al restaurant Les Graelles de Ripoll, tot un clàssic.

Cap al Comanegra

Al cim del Comanegra amb el Pirineu encara nevat

Per saber on NO ets

Iniciem la baixada enmig de la fageda pel vessant nord encara sense gaire fulla
Carenejant sota els rocs

Camí cap al Puig de les Bruixes i,
al fons a la dreta, el Pic de Sant Marc
Més avall, ja verdeja

El camí sorteja els continus sortints de roca
Al Puig de les Bruixes

Fortíssima baixada del Puig de le Bruixes
Senzill pas equipat camí del Sant Marc

Garrotxa, Ripollès, quines vistes!!!!

Fageda i sortints de roca entre el Puig de les Bruixes i el Sant Marc

Iniciem la pujada final al Sant Marc enmig de la fageda
Des del Sant Marc, el Puig de les Bruixes i el Comanegra

Al Pic del Sant Marc
Abeurador, en el tram final del camí de tornada

Comanegra (1.557 mts) i dos cims més

És on hi ha la Bassa de Monars amb vistes al Comanegra i en dies clar, fins al Montseny i més cap al sud. Aquest dia no tant.
Son 8 quilòmetres de pista des de la carretera GIV-5223 entre Rocabruna i Beget (Ripollès). Surt a l'esquerra venint de Rocabruna. No hi ha aparcament pròpiament dit, sinó uns petits eixamples a la pista.

Mirem cap al nord i tenim majestuós el Comanegra. Pugem directes una mica ladejant cap a la nostra dreta sense anar-nos-en massa (hi ha diversos camins de pujada). Aquest tram el fem seguint l'itinerari 3 (Comanegra i Pic de les Bruixes) marcar amb senyals verdes i taronges.
Arribem a la carena després de passar una petita bretxa, el Comanegra està molt a prop.

A partir d'aquí carenegem i arribem a un pal de senyals francès batejat com a Totem.El camí continua cap a l'est en forta baixada pel vessant nord enmig mig de grans exemplars de faigs fins a la fageda de la Baga de Bordella. Seguim fins al Puig de les Bruixes ara pel vessant sud, ara pel nord, salvant sortints de roca. Però tot el camí éstà molt fressat, difícil perdre-s'hi en aquesta zona.
Passat el Puig de les Bruixes de nou una forta baixada, ara sense bosc, fins al Coll de Sant Marc (abans d'arribar a aquest punt moltes excursions ja tornen a Monnars, però nosaltres continuem). Nova pujada fins a Sant Marc: comença enmig d'una bonica fageda i es va escarpant fins arribar al cim.

Després del cim en comptes de tornar al coll (com fan la majoria de tracks) baixem
fins al collet de l'Arç. A partir d'aquí diversos camins ens fan perdre i anar cap a través o canviant de camí contínuament. Fins que arribem a un més fressat just d'on surt el que va al Pla de la Vaca i la Cova. (aquest tram no el fem). El seguim cap a l'oest, cap a Monars. Trobem l'abeurador de pic de les Bruixes i la Font de l'Avellanosa.

Sortim a una pista que ens portarà a on tenim el vehicle.