Per Monistrol de Calders
5 de juny de 2021: Gorg, mirador, pedra seca i dolmen

De nou al Moianès per fer aquesta sortida de prop de 14 quilòmetres però amb poc desnivell i amb alguns punt d'interès que relliguen el passat amb el present de Monistrol de Calders. És el cas de les cabanes de pedra seca, algunes encara en ús enmig de camps d'oliveres o el dolmen del Pla de Trullàs, testimoni d'un passat encara més llunyà.

Comencem passant pel petit Gorg Saladic, a la riera de Sant Joan, al costat del poble enmig dels horts. Just després comença la forta pujada que domina el primer terç de l'excursió però després tot es fa molt més suau. Per arribar al primer mirador ens ajuda una escala metàl·lica després de fer una petitíssima grimpada sense cap dificultat. Des del mirador veiem el castell de Granera on vam estar fa una setmana i també la Mola i el Montcau.

I per acabar el dia, un bon dinar a la Masia del Solà, a l'entrada del poble.

Gorg Saladic -anada-
Gorg Blau al Torrent de l'Om -tornada-

Escala d'ajuda a la pujada al Mirador
Carenejant

Vistes des del Mirador: Sant Llorenç de Morunys i l'Obac
Estudiant la ruta

Pique-nique al mirador de Trullàs
Dolmen del Pla de Trullàs

Petits penya-segats: ara per dalt, ara per sota

Terreny d'oliveres joves
Compartim uns quilòmetres amb la ruta de cabanes Pedra seca -1-

-2-
-3-

-4-
-5-

Bauma Freda, espectacular, al costat de la Riera de l'Om. 74 metres de llargada

Lluís, riera i bauma
Escultura a l'entrada de la urbanització

Torre
Casa senyorial
Una de les moltes escultures

L'escut fet font
Senglar i rucs
Masia el Solà -rest.- al costat de la Riera de Calders
Església de Sant Feliu

Per Monistrol de Montserrat

A Monistrol de Calders s'hi pot arribar des de Manresa o des de Moià. En els dos casos s'agafa la N-141c fins a Calders i aquí la B-124 fins a Monistrol de Calders. Totes dues carreteres són un continu de curves, però la segona, a més, en un paisatge molt xulo ple de barranqueres.
Una altra opció és anar per Sabadell, Castellar del Vallès i Sant Llorenç Savall, tot per la B-124

Sortim de Monistrol de Calders per un sender encimentat (GR) deixant l'església de Sant Feliu a la nostra esquena. A la primera cruïlla deixem el GR i agafem el camí de l'esquerra que seguim -entre cases del poble- una bona estona.
Per arribar al Gorg de Saladic, nosaltres vam girar a l'esquerra abans del que marca el track que adjuntem passant pels horts, travessant la riera i passant per sota de les Roques del Gavatx. Passat el gorg tirem amunt i aquí comença la pujada al Serrat de Guaita. És dreta i bastant constant.
Cap al quilòmetre 3, cal està atents al un desviament a la dreta poc visible (els autors del track s'ho van passar i van haver de tornar enrera).
Seguim pujant per sender ben marcat fins arribar a uns grans graons de roca i una escala final que ens ajudar a superar aquest asparó. A dalt, seguim per sobre la carena fins arribar al mirador de Trullàs amb bones vistes de Montserrat, de La Mola i de la vall de Trullàs. Al fons el castell de Granera.

Seguim ara per pista i després del collet de l'Esquirol, un trencall a l'esquerra ens porta -en uns metres- al Dolmen del Pla de Trullàs. A partir d'aquí seguim les indicacions de la "Ruta de la Pedra Seca" en la que trobarem diverses barraques d'aquest tipus.

A l'arribar al Torrent o Riera de l'Om, agafem la pista cap a l'esquerra per acostar-nos (1 kms) a la gran Bauma Freda. Tornem pel mateix camí i seguim la pista fins arribar de nou a Monistrol. En aquest tram trobem més cabanes de pedra seca. Majoritàriament s'ha de seguir la pista però cal està atents a algun desviament, com el que hi ha després d'una de les cabanes de pedra seca en què cal trencar a l'esquerra.