Barranc del Xúcar
25 d'agost de 2021: Vall d'Uixó

Recorrem el tram que hi ha sota el Ventano del Diablo, riu amunt del Xúcar. Hi ha dues maneres d'iniciar la ruta:

. Una és des del mateix aparcament del Ventano. Surt un camí darrera els panells informatius. Allà el vehicle només es pot deixar 45'.

. L'altra és baixar fins a l'aparcament que fan servir les empreses turístiques que fan esports d'aventura (baixada de barrancs o vies ferrades) i començar allà. És un aparcament exclusiu per a aquestes empreses o persones autoritzades. Aquest aparcament es troba entre Vilalba i el Ventano del Diablo en una curva a l'esquerra. Nosaltres vam deixar el vehicle a l'inici de la pista que porta a aquest aparcament, just abans de la barrera.

Els dos camins es retroben després del primer túnel

Aquest recorregut és lineal, es torna pel mateix camí. Es passa per 3 túnels (2 si se surt del Ventano) que són el camí de servei d'una canal d'aigua, i trobem diverses baixades al riu. Algunes d'elles ben preparades amb graons de fusta i pedra.

A les portes del 4rt túnel, que està inundat i no es pot passar amb facilitat, comença una pujada que ens portaria a veure una altra Hoz del riu Xúcar. Pugem només una mica i ens aturem amb les vistes de la paret contrària a la que ens trobem. Una passada.

El tallat de roca que està a l'altra banda del riu (marge dret) n'està ple de voltors i, per la part superior, passa una canal que ve de la Laguna d'Uña.

1r túnel
El que veiem a la sortida del primer túnel

Voltors sobre els nostres caps

El Júcar, encara plàcid
Aturada per recuperar forces

Decidim acabar aquí gaudint de les vistes i no arribar-nos a una mena de mirador sobre l'hoz del Xúcar

I ara sense persones, igual de maco

Baixem a la llera del riu, on un grup ha començat a fer la baixada de barrancs

Hem acabat. També és el punt d'Inici del camí a les coves
Xúcar, de moment, cristalí

Pel Barranc del xúcar, sota el Ventano del Diablo

Ens hem de situar a la carretera CM-2105 que va de Cuenca a Tragacete. A uns 20 quilòmetres de Cuenca trobem Villalba de la Sierra (porta d'entrada a la Serrania de Cuenca). Passem de llarg i a uns 3,5 quiòmetres, en un revolt a l'esquerra, surt una pista a l'esquerra. Allà deixem el cotxe, tot i que és només per autoritzats.
També es pot venir caminant des del poble o aparcar al pàrquing del Ventano, uns centenars de metres més enllà.

Continuem per la pista (hi ha una barrera), passem un eixample que serveix d'aparcament i a la dreta veiem ja l'entrada el primer túnel. El camí no té pèrdua, és lineal. No hem d'agafar cap desviament, però sí que podem baixar a la llera del riu per algun dels accesos que hi ha.