Catedrales i Raya
26 d'agost de 2021: Impressionant excursió i vistes des d'Uña

Va ser aquesta l'excursió llarga (per nosaltres) de la nostra estada a la Serranía de Cuenca. Una circular des del poble d'Uña, a uns 13 quilòmetres de Villalba de la Sierra, on dormíem. Combina pista, corriols, passos estrets, vistes impressionants, tallats que treuen l'alè, camins antics de connexió entre pobles, i una Raya, Faja o Camí tallat a la roca, vaja, quasi tot. I, a més, poca gent. Li diuen Catedrales i la Raya.

El cotxe el vam deixar a l'entrada d'Uña, just al costat de la Laguna. Hi havia pocs vehicles, però quan vam tornar, no hi cabia cap més. I els bars i fondes de la plaça, plens a vessar. Va ser l'únic moment en què hi havia molta gent. Nosaltres vam dinar en un raconet al costat de l'aigua sense ningú, tothom estava menjant al bar o a casa. Uña havia volgut fer un passeig al costat de la Laguna amb porxos amb vegetació que tapés el sol de l'estiu, però estava molt deixat. Llàstima.

Canal de la Toba, feines de neteja
Cingleres per les que passarem després

La pujada per l'Arroyo de la Madera et porta sota baumes grandioses
Pujant per l'Arroyo de la Madera
Catedrales: Primera escala

Catedrales: els passos són estretíssims

Catedrales, parets de molsa i troncs-escala per superar els desnivells

Catedrales, des de dins i des de fora
Superades Las Catedrales, aquest és el panorama a l'altra banda del Arroyo de la Madera

A l'Asomadilla
Sobre l'Asomadilla
Barranc amb pedra encastada

Mentre la Berta i el Lluís contemplen Uña i la Laguna -i es fan fotos- el Josep fotografia animals
Uña i la Laguna des del Balcó d'Uña

Cruïlla: a la Raya o a Los Escalerones
Baixada a la Raya
Sortim a la Raya, sense paraules...

No va ser fàcil fer la foto
Si vas ràpid, t'has d'esperar
Transformador convertit en nius

Canal de la Toba
Laguna d'Uña

Las Catedrales y la Raya de Uña

Uña es troba a la carretera CM-2105 de Cuenca a Tragacete (camí de Terol), a uns 33 quilòmetres. Venint de Cuenca, just a l'entrada trobem una mena de plaça ondeixem el cotxe. És al costat de la Laguna d'Uña.

Mirant a la Laguna agafem la pista que, cap a l'esquerra, la va rodejant. Just després de travessar la canal i al costat d'una petita construcció (ara reconvertida en niu) surt un camí a la dreta. És el que dona la volta a la Laguna d'Uña i també pel que tornarem. Per aquí també es va a la ruta de Los Escalerones i la Raya.
Nosaltres seguim per la pista de l'esquerra que, inicialment, va paral·lela a la Canal de la Toba (ve de l'embassament i passa per la Laguna i arriba a Villalba de la Sierra). En una pronunciada curva a l'esquerra, surt un camí a la dreta que segueix el Arroyo de la Madera fins a travessar-lo. El camí segueix pujant fins arribar a una bauma (esquerra) i fins a ficar-se a dins mateix de la roca. Unes escales ajuden a superar el pas. Sortim a sobre de la paret que hem estat veient durant la pujada. Atents al track per no desviar-se. Després d'un tram de pista carenejem fins arribar a l'Asomadilla. Estem a sobre d'un tallat totalment vertical (a vegades extraplomat) sobre el Arroyo de la Madera. Millor estirar-se a terra per veure-ho.
Seguim per la carena (no hi ha camí gaire marcat) fins a un mirador sobre Uña.
Aquí decidim no seguir el track i anar a buscar la pista que seguim fins al Puntal de San Roque o Balcó d'Uña amb boniques vistes del poble i el llac.
Des del balcó seguim la pista que ens portarà -en lleugera baixada- al camí que, temps enrera, comunicava les poblacions d'Uña i Las Majadas. És un corrriol entre parets que permet travessar una cinglera de roca, que anomenen "Entrada de la Raya"
Si no agafem aquest camí de baixada, el que segueix recte porta a una excursió típica d'Uña, Los Escalerones.
Acabat el nostre corriol sortim a la Raya. Aquí tot és impressionant, la mateixa Raya (un tall a la roca prou ample per caminar sense problemes) les vistes al poble, el cingle que hem atravessat i que ens queda just davant dels nostres caps...
Caminem per la Raya, fem mil fotos... És un camí d'anada i tornada. Per arribar a Uña, hem d'agafar un altre corriol (indicat) que tira avall. No té pèrdua.