Talaia El Montmell
11 de juliol de 2021: Pujada directa, baixada més suau i llarga

El cim més alt del Baix Penedès (858 mts) era l'objectiu d'aquest diumenge de juliol en què vam poder coincidir amb uns amics, el Josep i la Mari amb els que feia molt temps que no veiem.

Vam trobar 3 tracks de diferent longitut i vam optar pel mitjà. En els tres s'havia de pujar al castell i a la Creu i a la Talaia del Montmell. La pujada fins al castell i la Creu és directa, no massa llarga. Després la ruta va per camins més fresats i per pistes. Molt agradable malgrat la calor que feia.

Nova església del Montmell
Escales de pedra laterals de l'antiga església

Sant Miquel del Montmell: encara prou ben conservada per estar on està (a 781 mts i penajda a la muntanya)

Finestres interiors
Cap al Castell

Restes del Castell del Montmell

A la Creu amb el Castell al fons
Baixant del Castell

Arribant a la Talaia del Montmell
Turonets per pujar i baixar amb bon camí

Talaia del Montmell, 858 mts

Venint des de Barcelona agafem l'AP-7 i després el trencall cap a Lleida (AP-2). L'abandonem per la sortida 12 cap a La Bisbal del Penedès i seguim cap a la Juncosa del Montmell. Just passat el poble surt una pista (asfaltada primer i després de terra) que ens portarà a l'Àrea recreativa del Montmell on deixarem el vehicle.

Sortim de l'Àrea recreativa del Montmell (amb barbacoes) per enfilar-los cap a l'església nova del Montmell. La deixem a la nostra esquerra i agafem un camí que surt també a l'esquerra. D'aquest camí surten, a la dreta, diversos trencalls que pugen a l'església vella de Sant Miquel. Els primers són molt drets i els del final, més suaus.
S'arriba a l'església -oberta-, amb bones vistes sobre el Baix Penedès i seguim camí deixant l'edifici a la nostra esquerra. També podem pujar per unes escales de pedra adosades a l'església i girar després a la dreta per agafar el camí cap a la creu (només hi ha un).
Convé seguir el track per no passar-se el desviament al Castell (apareix documentat al segle X). Nosaltres vam arribar gairebé a la Creu i vam haver de tornar enrera.
Després d'anar al Castell i a la Creu del Molar, el camí es torna més suau, carenejant fins a la Talaia del Montmell. La baixada de la Talaia és força pronunciada. Trobarem un primer trencall per tornar a l'àrea recreativa però nosaltres seguim fins al Coll d'Arques pujant i baixant per alguns petits turonets. Arribats al coll girem a l'esquerra fins a trobar una pista que hem de seguir també a l'esquerra. Per la pista anem trobant diversos panells explicatius de la vegetació de la zona -i encara en bastant bon estat-.
Sortim a una carretera, la seguims uns metres deixant a la dreta Can Magí Vidal. I tot seguit agafem un trencall a l'esquerra per tornar per un caminet a l'Àrea Recreativa.