Riera de Sorreigs
1 de gener de 2021: però primer, pujada a Santa Perpètua

Ens han deixat sortir per Nadal si anàvem a una segona residència o si teníem una reserva en un hotel o en un apartament. Nosaltres hem escollit descobrir el Lluçanès, que té molt per oferir, que lluita per convertir-se en una nova comarca tot i que encara està lluny d'aconseguir-ho. Seran 3 nits, 4 dies en que ens mourem entre el Lluçanès i el Moianès, pq l'apartament l'hem trobat a l'Estany, un poble amb molta història -cal visitar el Monestir de Santa Maria de l'Estany- i en el que ja havíem fet una excursió fa uns mesos.

La de la Riera de Sorreigs és l'excursió grossa d'aquests dies. Què altres coses hem fet: visita a les restes del poblat romà de Puig Ciutat, a prop d'Oristà, visita a Sant Feliu Sasserra (capital de l'antiga sotsvegueria del Lluçanès) on ens van passar un vídeo amb la seva història, visita al monestir de Santa Maria de Lluçà (on trobareu un guia molt entusiasta del lloc), passeig pel safareig i fonts de Prats de Lluçanès, visita a les coves de Toll de Moià i al museu de la localitat i pujada al Puig de la Caritat, al mateix Estany.

Fa fred quan ens aixequem tot i que no ha glaçat massa aquesta nit per què la carretera està neta. La circular que farem comença al municipi de Santa Cecília de Voltregà (seguirem la ruta de Wikiloc excepte en el tram que va al mirador superior de la cascada del Gorg Negre). El primer objectiu és pujar a l'ermita de Santa Perpètua, el punt més alt del recorregut i en el que trobem més gent (unes 8 persones) ja que a la resta de la volta anem pràcticament sols. En l'estona d'esmorzar una mica, puja la boira i ens deixa sense veure res de la plana de Vic.

La baixada és llarga fins a trobar la riera de Sorreigs que seguirem, primer per una pista i després arran d'aigua fins a la font del Gorg Blau i a la cascada del Gorg Negre. Ens agraden molt, tot i que al Negre, l'aigua no està neta. Per fer la tornada diferent ens hem d'enfilar muntanya amunt fins a trobar una pista que ens portarà de nou a la riera i a unes grans granges de porcs. El tros que queda tant aviat va lluny com a prop de l'aigua, però la riera continua formant bonics raons amb la roca que ha polit al llarg dels segles.

Riera de Sorreigs sota el pont de Terrers
Pujada a Santa Perpètua per la Soleia del Forat

Santa Perpètua: teníem sol, però puja la boira

Ermita i zona d'esbarjo de Santa Perpètua
Riera Rec de la Tuta, a cops ens barra el pas

Font del Gorg Blau
Travessant la Riera de Sorreigs pel Gorg Blau

Camí del Gorg Negre
Gorg Negre

Les altres cares (dreta i esquerra) del Gorg Negre

Riera de Sorreigs, en un altre punt ja a prop del nucli de Terrers
Formes de bales de palla

Restes romanes de Puig Ciutat -Oristà-
Sant Feliu Sasserra

Monestir de Santa Maria de Lluçà
Safareig Públic de Prats de Lluçanès

Coves del Toll de Moià
Dolmen del Cuspinar -Moià-

Santa Perpètua i riera de Sorreigs

Arribem a Santa Cecília de Voltregà per la C-17. Si venim de Barcelona la deixem per la sortida 65, si venim de Ripoll, per la 67. Agafem aleshores la BV-4602 cap a Santa Cecília. Passem el poble deixant-lo a la nostra dreta i 1 kms més enllà -més o menys- deixem en cotxe en un eixamplament que hi ha a la dreta. Gairebé en el mateix punt surt un camí asfaltat amb la indicació de diversos masos i de l'ermita de Santa Perpètua.

Com ja hem dit, seguirem aquesta ruta de Wikiloc excepte en el tram que va al mirador superior de la cascada del Gorg Negre.

Travessem la carretera BV-4602 i anem cap al nucli de Terrers. Per un pont passem per sobre de la riera de Sorreigs (per primera vegada) i també deixem a la dreta el camí pel qual tornarem.
Seguim el camí (PRC-49) i després de passar el mas El Camps girem a dreta i comencem a veure l'ermita a dalt de tot. El camí comença a pujar i ens endinsem al bosc. Al Soleil del Forat trobem unes primeres indicacions: som a l'inici del camí de les Feixes. Agafem cap a la dreta i anem caminant per sobre de la cinglera amb la plana de Vic i Osona a sota nostre.

Una mica abans d'arribar a l'ermita podem anar a veure, a la dreta i una mica abaix, el mirador Pere Vila Farrés. Tornem al camí i arribem a l'ermita, a 789 mts.

Aquí atents al track per no perdre's ja que hi ha diversos camins. El nostre és un bonic corriol que baixa fins a una pista. Hem de seguir a la dreta deixant a la nostra esquena el GR. Anem vorejant la muntanya per salvar la riera del Rec de la Tuta. Hi ha moments que l'aigua ha engolit el camí i es fa complicat progressar. La pista segueix fins a trobar la riera de Sorreigs just davant de les Granges dels Angelats. NO la travessem sinó que seguim a l'esquerra amb la riera a la nostra dreta. I ho seguim fins a trobar -a la dreta- una fita amb les indicacions: Font de la Gorga Blava i Gorg Negre. Només ens cal seguir el caminet que baixa.
A l'arribar a la font hem de travessar la riera, més o menys fàcil en funció de l'aigua que baixi.
Un cop a l'altra banda, el bosc s'espeseix i tots els arbres estan plens de molsa i líquens. Just abans del Gorg Negre trobem un pas en el que -si no ens volem mullar- hem de fer servir el passamans que hi ha a la roca. Ja hi som al Gorg Negre amb la majestuosa cascada. Veiem el mirador superior -un tram que no hem fet-

Per tornar, fem un primer trosset pel mateix bosquet, més o menys fins al punt on hem travessat la riera per la Font de la Gorga Blava (aquí, també atents al track). Ara ve una forta pujada. Veiem davant una paret molt vertical i no sembla que hi pugui haver-hi cap pista, però hi és. La prenem cap a la dreta fins arribar als Pujols. Aquí, passat l'aparcament, hem de girar de nou a la dreta per arribar a les Granges dels Angelats.

De nou arribem a la riera, no la travessem sinó que caminem tota l'estona amb ella a la nostra dreta -més o menys a prop- fins arribar al Terrers i a on tenim aparcat el vehicle.