2003-04

Forcella de Sassolungo
23 d'agost de 2022: pujada directa, vistes espectaculars

Era l'últim dia que la Rut havia d'estar a les Dolomites amb nosaltres. Havia d'agafar el bus de tornada i, per tant, no es podíem allargar. Vam escollir anar al Sassolungo, bé, a la Forcella de Sassolungo, que la resta és escalada. El Sassolungo és un conjunt de 7 torres, a qual més esvelta. I entre les dues més destacades i que es veuen des de molts punts de la Vall di Fassa, la Forcella (enforcadura) amb un refugi allà al mig, el refugi Toni Dometz. És un refugi construït pel pare del Toni després que el fill i un montanyer al que acompanyava morissin a la zona per l'impacte d'un llamp i no es poguessin aixoplugar a cap lloc. Amb els anys s'ha anat ampliant i ara té 34 places i, evidentment, un restaurant amb unes vistes impressionants.

Caminant, pràcticament l'única opció d'excursió és la pujada a l'enforcadura sigui per des del Passo Sella o passant pel refugi Vicenza i pel Emilio Comici. Però aquesta segona opció era massa llarga i avui no teníem massa temps.

Són uns 630 metres de desnivell i una baixada no apta per tots els genolls. Després de pensar diverses opcions decidim pujar caminant des del Passo Sella –directíssim-, dinar a dalt i baixar en telecabina. Que, per cert, és un telecabina molt especial. Li diuen “sarcòfag”, només hi caben 2 persones, s'entra per darrera i fent un saltet. Això sí, el personal t'ajuda.

Quan ja has fet més de dues terceres part de la pujada, veus que molta gent s'en va cap a l'esquerra, gent que ha pujat amb casc i arnès. Van a fer una ferrada que han instal·lat aquest 2022 i que és molt espectacular. No ha de ser extemadament difícil per què hi havia grupets de nens esperant per fer-la. Ho vam deixar per un altre any.

Ja he dit que les vistes són espectaculars. Afegir que es veu la Marmolada i el Grup Sella amb el Piz Boé, on vam estar fa dos dies. I que, quan estàs allà al mig de la Forcella, mirant les torres que tens a tocar, fa la sensació d'estar en un altre mon. Com seria sense gent, costa d'imaginar.

Al Pass Sella davant de les torres del Sassolungo. La pujada, pel coll de la dreta
Preparada...
La pujada, el Pass Sella. Marmolada a la dreta

Amb la Marmolada ben de cara
El Lluís entre el Pordoi i la Marmolada
Pujada amb refugi al centre i ferrada a l'esquerra
Darrera el refugi de la Forcella

Telecabina Sassolungo, construït el 1972

Forcella de Sassolungo, 2.685 mts

El punt de sortida és el Pass Sella, el coll que uneix les valls de Fassa amb la de Gardena. Venint de Canazei primer s'agafa la SS-48 i es segueix per la SS-242 després del desviament al Pass Pordoi.

Estem al Pass Sella, un coll bastant gran, a l'aparcament del telecabina del Sassolungo. És de pagament però de terra i bastant desordenat. Nosaltres aparquem just al costat del telecabina.

Tenim el Coll Ravella a l'esquerra i el Grup Sella a la dreta (a l'altra banda del Pass Sella). I just davant les torres del Sassolungo.

Ens trobem amb tres pistes, a l'esquerra cap a Ravella, a la dreta cap al refugi … que forma part de la volta clàssica al Sassolungo (i que està pleníssima de gent) i al mig la de la pujada directa a la Forcella.

És la que agafem i que al poc temps es transforma en camí. Un camí que no té pèrdua –si de cas, algun desviament a l'esquerra-. Tot és tirar amunt amb l'objectiu visible en tot moment.

Un cop a dalt, si es vol baixar caminant i fer un camí diferent al de l'anada, es pot optar per baixar per darrera de la torre més oriental. Nosaltres vam baixar en el telecabina.