2003-04

Llacs de la Vall Fosca
25 de setembre de 2022: Circular de camí al Pic Tort des de l'estany Gento

Pont de la Mercè que decidim passar a la Vall Fosca. No hi havíem estat des de 2010 quan vam pujar al Peguera. Estàvem més en forma que ara, això està clar. Pensem en un cim més senzill i més a prop, en el Tort. Es passa per bonics llacs i el creiem ajustat a les nostres possibilitat. Però el fet que amenacés pluja a primera hora de la tarda ens va fer canviar una mica d'idea. Vam fer el mateix recorregut però no vam fer el pic sinó que a l'arribar a l'Estany del Vidal d'Amunt el passem pel costat i retrobem el camí més endavant.

Només trobem altres excursionistes ja de tornada i quan ens aproximem al refugi Colomina.

Fins a una trentena de llacs de sobre la Vall Fosca van ser interconectats artificialment entre els anys 1911-13 quan es va construir la central de Capdella, la primera de l'Estat. Es pot visitar la central amb visita guiada i conèixer com i qui la va constuir. Més informació aquí.

Cascada al costat de la presa de Sallente
Inici del camí sota el telefèric

Des de dalt es veu el perquè el nom d'Estany Tort
Arribem a les vies del carrilet

Estany del Vidal de Davall
Forta pujada entre els dos estanys de Vidal

Estany del Vidal de Damunt
Amb el Saburó, els núvols ja amenacen

Vistes impressionants dels llacs, del Peguera, del Saburó i del Mainera

Estany de Saburó, molt sota mínims
Entrada al Pas de l'Os

Estanys de Mar i Colomina
Estant de Mar

Refugi nou de Colomina, tenim a sobre els núvols
El carrilet de nou

Estació superior del telefèric i refugi-restaurant
Estany Gento

Estanys del camí al Pic Tort, 2.700 mts

Des de Barcelona o des de Lleida hem d'arribar fins a Tremp seguint les diverses alternatives que hi ha. A Tremp (Pallars Jussà) seguim la C-13 cap al nord fins a La Pobla de Segur. Abans de passar el pont de La Noguera Pallaresa girem a l'esquerra per agafar la N-260 fins a Senterada. Aquí girem a la dreta per la L-503 i hem de seguir aquesta carretera fins al final de la Vall Fosca, fins a la presa de Sallente.
Aquí un telefèric, que només funciona de juliol a setembre, ens puja fins a l'alçada de l'Estany Gento on començarem la ruta.

Baixem del telefèric. A una banda tenim l'Estany Gento i el restaurant i a l'altra unes escales de pedra a les que segueix un corriol que, primer baixa i després puja. L'hem de seguir fins arribar a les vies de l'antic carrilet. Aquí ja veiem l'Estany Tort. Girem a la dreta i poc després de nou a l'esquerra, deixant a la dreta les vies del carrilet, que és per on tornarem.
El camí es comença a enfilar i veiem l'Estany Tort amb tota la seva amplitut, també el port de Dellui, fins a l'Estany del Vidal de Davall.
Una altra forta pujada que anem seguint amb fites (no sempre clares) i el track ens porta als Estanys del Vida de Damunt.
Aquí decidim no pujar al cim sinó vorejar l'estany. És fàcil perquè no està massa ple.
Seguim el camí cap a l'Estany petit de Saburó i l'Estany de Saburó, mentre al davant tenim el Peguera, el Saburó i el pic de Mainera.
Arribats a sobre l'Estany de Saburó comença la forta baixada del Pas de l'Os, sobre l'Estany de Mar. Arribem a la presa d'aquest estany, passem per sobre i seguim el camí cap a l'Estany i el refugi Colomina.
Ja només queda baixar del Colomina fins a les vies del carrilet. Les seguim cap a la dreta fins a trobar el caminet que ens portarà al telefèric i a l'Estany Gento.