2003-04

Penyagolosa
30 d'octubre de 2022: una gentada de por

Muntanya del Pais Valencià amb dues cares molt marcades, la del sud, vertical, rocosa i la del nord, molt suau i plena de boscos. Nosaltres, optem per la nord, també més curta. I allà que ens vam trobar multitut de persones que havien escollit la mateixa opció que nosaltres i amb la presència, al cim, d'un voltor que es va estar exihibint més de 20 minuts per davant nostre. A la pujada pel Barranc de la Pegunta, a més, hi ha tot un itinerari botànic de les plantes i arbres que ens anem trobant (roure valencià, pi negre, pi albar, teix, ginebres, cireres, aurons, entre altres, molt interessant.
El Penyagolosa és el sostre de Castelló, entre els termes municipals de Vistabella del Maestrat, Xodos i Villahermosa del Rio, però es troba al límit amb la província de Terol.
No se sap ben bé d'on li ve el nom, jo li hauria posat Penyacolosa, per la fesomia de "colòs" que té si es mira des del sud o per la canal o d'un a l'altre cim.

Pujada pel Barranc de la Pegunta (una mena de pega que es feia servir abans)

Cim, moltíssima gent, havent de fer cua per la foto

Mirant cap al segon cim
Mirant cap al cim principal
Refugi lliure a 200 mts de desnivell del cim
Granja de la Cambreta en l'itinerari circular

Font de la Cambreta
Muntatge artístic
Monestir Sant Joan de Penyagolosa

Penyagolosa, 1814 mts

L'aparcament és al costat del Santuari de Sant Joan de Penyagolosa al que s'arriba per una carretera des del poble de Vistabella del Maestrat. Està ben indicat.

El camí -a més d'un panell informatiu- esà indicat com a Barranc de la Pegunta que puja lleugerament. Només l'hem de seguir. Arribarem després a una cruïlla de pistes. Hem d'agafar cap a la dreta fins a trobar un trencall a l'esquerra amb unes pedres que impedeixen el pas als vehicles. Cada cop el camí es fa més estret i costerut. S'arriba al refugi lliure i cal continuar endavant amunt a munt fins arribar al cim.