2003-04

Tozal de Palo
11 de desembre de 2022: Pujada per corriol, baixada per pista

Era el cim que teníem més assequible, més curt i més a prop de la casa (Torrebruñac) on havíem passat el Pont de la Puríssima, molt bé per cert. Per això ens vam animar a pujar al Tozal de Palo, que a la tarda havíem de tornar cap a Barcelona, Soria i Girona; els de Madrid, ja van marxar al matí.

La pujada la vam fer pel caminet que puja per l'ermita de Sant Climent, mentre que la baixada la vam fer per la pista gran que és la que puja a les antenes del cim. De fet, volíem baixar un tram per la pista i enllaçar amb Sant Climent, però no vam trobar el camí o ja estava massa tancat de no passar-hi gent. També hi ha l'opció de fer circular passant per l'ermita de Santa Brígida i fer l'últim tram per la carretera.

A dalt, hi ha bones vistes de l'embassament de El Grado, de Ligüerre de Cinca i de la resta del Somontano. De tornada per la pista les vistes eren cap a l'embassament de Mediano i el nucli d'Humo de Muro.

A dalt feia molt de fred i vent, i a la tornada ens va començar a nevar, tot i que només va agafar als nostres anoraks.

Primera pujada amb Palo al fons
Ja veiem l'ermita de Sant Climent

Exterior i interiors de l'ermita

Mirant cap al Somontano

Ermita de Santa Bàrbara al cim

Sota les antenes
Baixant cap al Sobrarbe, sobre el pantà de Mediano

Tozal de Muro, 1.173 mts

Anem al poble de Palo (A-138). Aparquem a dins del poble just abans de la plaça principal

Pugem fins a l'església i passem per davant del cementiri. El camí ample es converteix en un corriol fins a l'ermita de Sant Climent. A l'ermita, hem d'agafar el camí que tira cap a l'oest, no cap al nord. Aquí els pendents ja són més grans. Trobarem un trencall a l'esquerra que baixa a l'ermita de Santa Brígida (és una opció per la tornada però no l'agafarem), el deixem i seguim amunt. Trobem una indicació de "Mirador", l'agafem i podem anar a un sortint rocós amb bones vistes i bones fotos.
Una mica més amunt trobem ja la pista gran que puja a les antenes i a l'ermita de Santa Bàrbara.
La baixada la fem per aquesta pista fins a Palo. És llarga però potser avancem més que pels corriols (almenys jo, que baixo molt a poc a poc) i tenim una mica de presa. Ens neva durant una bona estona però només mulla una mica els anoraks, al terra no agafa