Amb flors

Pic de l'Orri
8 d'octubre de 2023: solitària excursió des de Les Comes de Rubió

Aquesta excursió, per a fer-la bastant accessible (sobre els 500 metres de desnivell), s'ha de poder arribar fins al refugi de les Comes de Rubió en cotxe. És una pista en bastant bon estat però que en temporada hivernal està tancada. Des del poble de Rubió són uns 800 i bastant més llarg. I per això l'havíem deixat tant de banda, no trobàvem el moment. Però aquest cap de setmana va arribar fent nit al refugi.

Vam fer una circular sense problemes. Només vam trobar un parell de persones en tot el recorregut. De fet, la mateixa parella que va dormir amb nosaltres al refugi. El cim és també el punt més alt de l'estació d'esquí de Port Ainé i té molt bones vistes als 360 graus per què no té cims importants al costat.

De pujada, vam aprofitar per visitar (estava tancada) la Colegiata de Sant Pere de Ponts, del segle XI a la que s'accedeix per una pista. També vam estar a les restes dels búnquers de la Guerra Civil de Vilamur (a la carretera del Port del Cantó). El trencall no està ben indicat a la carretera. Al despoblat medieval de Santa Creu de Llagunes no vam poder entrar pq només fan visites a l'estiu (722 65 40 92, 649 25 78 84)

Refugi Comes de Rubió: exterior
i el menjador interior

Planes i rierols del costat del refugi
Inici del camí de pujada

Part del circ
Arribats a les pistes de Pont Ainé

Al cim
Camí de baixada amb el Pirineu al fons

Pic o Torreta de l'Orri, 2.439 mts

Hem d'arribar fins el poble d'Adrall a la C-14
Des de Barcelona hi ha diverses opcions. Podem anar fins a Manresa, agafar l'Eix fins a Calaf i pujar per la C-1412a fins a Pons i allà seguir per la C-14. També per l'A-2 fins a Jorba i pujar pel camí tradicional d'Andorra (C-1412a) -nosaltres vam fer aquesta ruta-. O seguir per l'A-2 fins a Tàrrega i aquí agafar la C-14.
Des de Lleida primer per la C-13, després la C-26 per enganxar la C-14 o anar fins a Tàrrega i pujar directament per la C-14

Just una mica abans d'Adrall, a la rotonda d'entrada al poble, cap a l'oest, enfilem el Port del Cantó (N-260 o Eix Pirinenc) fins al punt més alt del port (1.721 mts). Hi ha un àrea de pic-nic i aparcament. D'aquí, cap al nord surt una pista en bon estat que ens porta fins al refugi.
Si venim del Pallars podem arribar fins al poble de Rubió i allà agafar la pista que porta al refugi. És més estreta i amb precipici. També us podeu acostar fins dalt del port i agafar l'altre camí.

Sortim del refugi seguint la pista cap al nord. En uns minuts arribarem al pont del barranc de les Comes de Rubió. NO hem de seguir per la pista (per aquí tornarem) sinó per un camí que cada cop és més estret i que es fa enfilant. Seguint el track, anirem girant cap a l'est (perdedor en alguns moments) fins arribar a un circ que ataquem per l'esquerra. Arribem a dalt del circ i ja veiem el cim de l'Orri. Anem ara cap a la dreta fins arribar a una de les pistes i girem a l'esquera fins el cim.
El primer tram de la baixada és el mateix però després NO girem a la dreta per on hem vingut sinó que anem baixant per la carena per acabar de seguir el circ fins a trobar una pista -ara si bastant transitada per cotxes). Per la pista arribarem de tornada al refugi.