Amb flors

El Torcal, Antequera
3 de desembre de 2023: magnífic passeig entre roques i arbres

Hem passat a tenir-lo per desconegut (només era un nom per a nosaltres) a considerar-lo com a a imprescindible en una visita a Málaga. El Torcal de Antequera és un paratge -no excessivament gran- però d'una bellesa espectacular.

És un paisatge càrstic compost per muntanyes rocoses de material calcari que, a causa del seu alt nivell de dissolució, genera formacions rocoses molt característiques, algunes fins i tot simulen figures pètries. Pel que fa a les plantes, hi ha algunes endèmiques especialment entre les rupícoles (creixen entre les esquerdes). També destaquen les alzines, moixeres, aurons, roures...arbustos com les esbarzers, rosers silvestres i en zones més humides falgueres, heures líquens i molses.

Té, a més, l'avantatge que visitar-lo no requerix massa esforç. La ruta groga està al voltant de 3 quilòmetres i escàs desnivell. Això no treu que s'hagi d'estar una mica acostumat a caminar per la muntanya i que no sigu apte per a persones amb problemes de mobilitat. Amb tot, només l'accés per la carretera que ve d'Antequera ja és una passada. Després, la gràcia és està a dins d'aquells paratges.

Vam fer l'excursió a la tarda, després de dinar i ja no hi havia gent. Només vam trobar un moment una família i més tard una parella. I un grup de cabres salvatges. Hi ha altres rutes que podeu consultar a la web o al Centre de Visitants. També fan rutes guiades.

A l'acabar, un podeu acostar al Mirador de las Ventanillas, cap a la val on està Villanueva de la Concepció, amb boniques vistes.

Inici de la ruta
Entremig de les formacions

Seguim maravellant-nos
Auró, un dels arbres importants del Torcal

Moltes formes tenen noms tot i que jo no els trobi semblança

Aquest passadís rocós és un exemple de diaclasa o fractura que origina un típic carreró, la seva amplada només permet passar a les persones d'una en una

Isard, cabirol, cabra....

Torcal de Antequera, ruta groga

Has d'arribar al Centre de Visitants del Torcal. Des d'Antequera, agafeu l'A-7075 cap a Villanueva de la Concepción. Després de passar La Boca del Asno la carretera gira a la dreta i poc més endavant trobareu el desviament (dreta) al Torcal (està indicat tot i que els cartells són petits)
A Antequera s'hi pot arribar des de Málaga per la AP-45

Un cop a l'aparcament del Torcal i deixant el Centre de Visitants i el restaurant a la l'esquerra, agafem el caminet d'inici de la ruta. Només l'hem de seguir i no agafar un trencall a l'esquerra que fa una ruta encara més curta. Ja arribant al final, agafem a la dreta per anar fins al mirador, desfem el camí i cap a l'aparcament.

Distància: 3 kms

Aparcament
Desviament a la ruta verda, +curta
Passadís rocós
Enllaç a la ruta verda, +curta