Passarel·les a Carançà
9-10 juliol 2005: només gorges i passarel·les, dia molt suau
A Sant Aniol

A les 6 del matí sortíem de casa per trobar-nos amb aquesta maravella. Abans, però havíem esmorzar al bar de Puigcerdà que hi ha just a la rotonda del camí d'Age. Érem 4 famílies: els Gabarró-Solanas, els Moya-González, els Anton-Sales i els Parron-Casanova, els de Vilassar. 15 en total, ja que, aquest cop sí que va venir la Sandra.

EL PRIMER PONT

ALTRES PONTS

LA CORNISA

Després de molt pensar vam decidir no fer Núria-Carançà pels problemes tant de refugi com de logística per sortir de França. Al refugi de Ras de Carançà no es pot reservar i anant 15 i amb nens, potser no trobàvem lloc. A més, es menja molt malament i no està gaire net. Del Tren Groc no havien sortit encara els horaris d'estiu i tampoc teníem els del Courries Catalans, els autobusos. Així que vam decidir fer estrictament les Gorges i les passarel·les. Aparquem (2  €), carreguem les motxilles i a caminar, anada per la cornisa i tornada per camí de dalt.

La veritat, val la pena. Trobem gent, però no massa. Els ponts i les passarel·les semblen ben assegurades i només s'ha de vigilar de no ensopegar i caure. En bona part del camí tens timba al costat, bé al buit, bé al riu Carançà. Riu que sovint és oblidat per l'emoció i l'espectacularitat dels ponts i les passarel·les que passes anant d'una banda a l'altra. Només una qüestió. Només una però també potser important. Calen aquests muntatges per anar d'un lloc a l'altre, per veure l'espectacle de la natura. És evident que sense ells no es podria veure el riu tal com es veu, però.... Quan ets allà no penses tant, però a casa, mirant les fotos, et ve el dubte, un dubte per a la reflexió.

Les flors i plantes, l'altre punt d'interès

Si ja fèiem fotos de flors, de plantes i d'animals abans de conèixer en Miquel, ara és massa. I més després que ell mateix es comprés una càmara digital amb un zoom de grans augments. Aquí teniu una petita mostra del que vam trobar i, a poc a poc, anem coneixent gràcies a ell.

Ja són plantes d'estiu. Algunes com el raïm de guineu que ningú no havia vist abans, molt estranyes. I el bolet, per estudiar quin, què pot ser.....

I també vam trobar orquídees. Especials, sofisticades, però que en les últimes excursions n'hem trobat moltes. Diu l'expert que es fan a qualsevol lloc i ja hem vist sis varietats. La de les Gorges de Carançà és l'Orquídea Maculata.

Acabem i cap a la casa, la Gite d'etape. Estava al poble d'Escaro i no era gaire neta. Llàstima perquè, sobre tot l'espai d'abaix estava bé. I el poble, super tranquil, encara que les nostres nenes se les van tenir amb un grup de nens francesos al mini-parc.

Macarronada i pollastre arrebossat. Vam probar el tomàquet de tubo que fan servir els francesos, a la Berta se li havia oblidat portar-lo. Entre tots havíem portat tant menjar que vam tenir prou per dinar l'endemà. Ho vam fer a la sortida dels banys de St. Thomas, petits però bé per passar una estona. Després, carretera i cap a casa.

Gorges de Carançà

Es tracta d'arribar al poble de Thües entre Valls. I es pot venir per La Jonquera-Perpignà i agafar direcció Vilafranca de Conflent, Mont-LLuís i Puigcerdà o anar per Puigcerdà i agafar cap a Vilafranca de Conflent.
A l'arribar al poble ja hi ha les indicacions de les Gorges de Carançà amb un aparcament just a l'inici del camí. Val 2 euros per dia. Si aneu en el Tren Groc, molta cura amb els horaris, hi ha una parada just al costat de l'aparcament: Thües-Carançà. El poble té una altra estació.

Aparcament

Pont de desvio camí cornisa

Primer pont

Al lloc de dinar

DINAR

fins 14:30'

---

Ultim pont i inici tornada

---

Desviament camí tornada*

Punt alt del recorregut tornada*

Aparcament

ANADA:        2:55'
TORNADA:       2:30'
ATURADES:     1:00'
No compten com aturades les parades petites per descansar o per esperar a passar els ponts. Només les grans i, en aquest cas, només hi ha la de dinar.
*Alçada i temps aproximat. Hi havia molts moments en què els GPS no conectaven i no tenim les dades exactes.

Des de l'aparcament és impossible perdre's. Comencem amb el riu a la dreta. Passem per sota d'un pont d'entrada (el tren passa per sobre) i anem seguint el camí. Aproximadament a uns 15-20' arribem a un pont de pedra que travessa el riu. L'agafem si volem anar per la cornisa o tirem recte si volem fer el camí d'anada per un traçat que puja i baixa un pendent més fort. Nosaltres fem primer el de la cornisa i tornarem per l'altre.
I així anem seguint fins a trobar els ponts metàlics que salven i passen el riu de banda a banda. Sovint estan molt junts excepte els dos últims que estan més separats. El temps que hem fet s'ha de considerar molt lent, amb moltes aturadetes a mirar flors, bolets, a pujar i baixar dels ponts, etc.
Per agafar l'altre camí de tornada, s'ha d'anar una mica al tanto. Surt a la dreta quan encara no s'han acabat de passar totes les passarel.les. I s'enfila bastant en poca distància. En el punt més alt hi ha una mena de pont que formen dues roques. Es passa per sota i s'inicia la forta baixada. Des de dalt, la vista també és maca i es veu el camí de la cornisa a l'altra banda. Aquest camí alternatiu acaba al pont de pedra.