A l'estiu del 2005.
12 d'agost 2005: Bona pujada, dretíssima baixada
A l'excursió anterior: Sant Aniol
Al Pico de Pico, Açores

Aquesta sortida formava part de la setmana multiaventura dels Gabarró-Solanas a la Seu d'Urgell. És un cim fàcil de fer tant pel desnivell com per la nul.la complicació de l'itinerari. I, a canvi tens un paisatge fantàstic. Primer al bosc que puja al refugi, després els llacs i el Perafita a sobre i, quan arribes a dalt, o al coll, les muntanyes andorranes i el Pirineu central.

Així és fins als 2.300 mts, on hi ha els Estanys de la Pera.

Ha resultat una pujada molt còmoda
Berta i el Perafita: la Marta també fa fotos

Vam sortir d'hora del càmping. Havíem dividit l'excursió en tres trams. De l'aparcament de les Pollineres (una barrera indica que s'ha de deixar el cotxe) fins al refugi dels Estanys de la Pera. Aquí esmorzar.

Rut: bocata de pernil salat amb xerris.

Molta tranquil.litat i el refugi envoltat de cavalls. Mirant cap al pla podem veure una successió de muntanyes catalanes, fins i tot Montserrat. Del refugi al Coll de Sant Vicens. Hem d'esperar les nenes que, més o menys contentes, van una mica endarrerides. I del coll a dalt. Són tres trams d'uns 200 metres de desnivell cadascun.

I, a dalt, a part de la vista, gran quantitat de fites, grans petites, de totes les mides. I també una cabana sense sostre per refugiar-se quan fa molt vent. I en fa, la torre de ferro que hi havia estava caiguda.

La tornada la vam fer pel coll de Claror, el que separa el Perafita del Monturull. I va ser pitjor del que esperàvem. Primer una desgrimpada fins al coll, entretinguda diríem. I després, una baixada dretíssima per pedres i herba. Només 100 metres de desnivell però s'ens van fer eterns per lo lents que anàvem.

No ho sembla però hi ha lloc per passar. El Lluís s'espera al coll de Claror.

Ja al pla, sobre els llacs vam dinar. El lloc estava atiborrat de gent i, és clar, els cavalls havíen fugit.

També en aquesta sortida vam tenir la sort de veure forces plantes i flors, encara que es nota la sequera. Alguns són aquests: nerets (que floreixen al final de la primavera), mil fulles blancs, tora blava (molt perillosa, verinosa, sobre tot pels nens), regalèsia de muntanya (la majoria seca), campanetes, gencianes petites, lots, la de fulles grans.

Perafita, 2.756 mts

S'ha d'arribar a Martinet per la N-260, Eix Pirinenc. Si venim de la Cerdanya just després de l'hotel Boix hi ha el trencall que hem d'agafar. Si venim de l'Alt Urgell, ens haurem de desviar just abans de l'esmentat hotel. La carretera és estreta i amb molt revolts. I fins a l'aparcament de les Pollineres es pot anar per Cap de Rec (asfaltat fins al refugi i pista en bastant mal estat fins), o bé per Aransa (asfaltat fins a les pistes d'esquí de fons i després pista acceptable). El segon itinerari és més curt.

Aparcament Pollineres

ANADA:    3:05'
TORNADA:    4:15'
ATURADES:      2:20'

Cal seguir les marques del GR, tallant la pista, fins al refugi dels Estanys de la Pera. Deixant enrera llacs i refugi, enfilem cap al coll de Sant Vicenç, el port de Perafita i una mica més amunt, el cim. Tot seguint les marques del GR.
Per baixar, dues opcions. La primera tornar pel mateix camí. La segona és més complicada. La baixada fins al coll de Claror (on el GR s'en va cap a Andorra) és una desgrimpada dreta, dureta i amb pedra descomposada. Del coll a la capçalera de la vall són uns 170 mts de desnivell que baixen molt drets i amb pedra suelta i herba relliscosa. Cal anar molt en compte o baixar molt corrents. Més endevant, sembla que hi ha camí, però de seguida es perd i s'ha d'anar tirant avall com es pogui.
Quan s'arriba a l'alçada dels llacs tornem a trobar les fites i el camí que, travessant la pista, ens porta de nou a l'aparcament.

També es pot pujar pel camí de retorn d'aquesta ressenya, més curt però més dret. Aleshores no cal arribar fins al refugi i es deixa el GR en un dels moments que travessem la pista (hi ha dues gran pedres blanques i, de seguida, anem al costat del riu.