Monsant i Siurana
18-19 novembre 2006: meravellosos dies de tardor

I, de seguida, hauríem d'afegir que va ser el dia que el GPS de l'Ignasi es va suïcidar. Va caure per una de les moltes i dretes canals del Montsant i res es va poder fer per ell. Llàstima, avui no tenim el track del Grau dels Barrots per on una part del grup va pujar. La resta, en Miquel, la Pilar i el Lluís, van fer la ferrada de la Morera del Montsant.

Havíem quedat relativament d'hora, però no començàvem a caminar fins a les 11 del matí. Si hagués estat estiu ens hauríem mort, però a la tardor va estar bé. Cap problema ni per trobar el camí, ni abans ni després de l'accident del GPS. Penso que a qui més va agradar va ser a la Montse, la veritat és que l'entrada als Barrots és impressionant per la vista i, la sortida pel pas aeri que té. Com a punt final, el balcó del Priorat: una roca separada de la paret et permet tenir una gran visió de tota la serra del Montsant, de la Morera, de Siurana i del Priorat.

Un cop al pla de dalt, es tractava de buscar la baixada pel Grau de la Grallera, on haviem quedat amb la resta del grup per continuar tots junts. Ens vam esperar una mica després del coll, on no feia vent.

La tarda la vam dedicar a comprar vermut i vi a les diverses cooperatives de la zona.
El diumenge va ser dia d'aigua. L'embassament de Siurana ens esperava i els de l'empresa Canoa-Kayac Siurana també. Canoes i kaiacs per nosaltres entre el blau de l'aigua i el del cel. És una activitat d'estiu i a finals de novembre no es fàcil gaudir-ne com ho vam fer nosaltres. Però ens ho mereixiem. Com també el dinar que vam fer a Cornudella de Montsant, a El Bassot. Ens ho van recomenar al forn de la plaça del poble i vam quedar supercontents de tot: de la qualitat del menjar, del tracte i del preu. Segur que tornem.

Participants: Ignasi, Montse, Maria, Pilar, Miguel, Cèlia, Irene, Lluís, Marta, Rut i Berta. I aquí teniu el que van fer:

El Montsant: vessant sud entre Cornudella i la Morera
Aproximació al Grau dels Barrots
Sota els paredons del Grau
Ja hi som, impressiona més del que costa passar

S'han d'estirar molt les cames
L'última en pujar
Som a dalt a punt de passar la roca encastada
La Marta, la Cèlia i la Maria aguanten els sostre
Pas de la Roca Encastada: l'únic una mica aeri
Sortim a la paret, impressionant vistes
Ara el camí s'estreta molt però hi ha passamans

De cap al pantà de Siurana

Rebem les nocions imprescindibles per navegar sota la mole de Siurana
Baixem rems i kaiacs fins a l'aigua

La Marta al seu kaiac, a punt de sortir
La Berta i el kaiac, quin control

Els Anton-Sales, cap problema
Ignasi i Montse, com peixos a l'aigua
Marta i Pilar, duet quasi professional

Serra del Montsant

Que ningú se senti ofès. L'itinerari l'explico des de Barcelona que és d'on venim nosaltres.
Des de l'AP-7 s'ha d'agafar la sortida de Reus Aeroport i anar per la T-11 (autovia) fins que aquesta deixa de ser-ho i passar a ser la N-420 en direcció a Falset i Alcañiz. A l'alçada de les Borges del Camp ens desviem cap a Ulldemolins per la C-242. Passem el coll de l'Alforja i quan arribem a Cornudella de Montsant, just abans de la cooperativa, agafem un trencall a l'esquerra que ens durà per la TV-7021 fins a la Morera del Montsant. A l'entrada del poble hi ha una carretereta a la dreta que porta a la part alta del poble i a l'aparcament. Tindreu tota la serra del Montsant, imponent, al davant.

Grau dels Barrots-Grau de la Grallera

Dinar
Morera de Montsant
TOTAL ATURADES: 55'

Des de l'aparcament de la part superior de la Morera del Montsant, agafem el camí que surt cap a la dreta de la paret que tenim davant nostre. El primer tram està refet i és semialquitranat. Anem guanyant alçada i trobem tant els indicador de Grau dels Barrots, que hem de seguir, com altres (Carabassal o Agnet) que hem de deixar estar. El Grau es reconeix per l'espectacularitat de la seva entrada, dues grans lleixes de roca d'uns 30 mts d'alçada que quasi es tanquen a dalt de manera que la llum s'acaba. Primer s'han de superar una roca amb l'ajuda d'uns ferros clavats a la roca. El més difícil és el primer pas. La resta és molt més facileta. Continuem passant per sota d'una gran roca rodona, encastada, fins a situar-nos a la seva alçada. El contrallum és espectacular i molt màgic, però hem de seguir i per la roca encastada passem a l'altra banda del Grau. El camí segueix per la paret. Primer trobem el Balcó del Priorat, un sortint de roca amb una magnífica vista. Per passar hi ha una petita barana. Després el camí s'estreta per fer com un "meandre" dins del Montsant. Passem sense badar amb l'ajut d'un passamans. Quan arribem a la part interior del "meandre" trobem, a la dreta, la indicació cap al Grau del Carrasclet, però nosaltres anem a l'esquerra cap a la part superior del Montsant on ens trobem amb un gran pla. Anem cap al centre del pla en direcció nord seguint (de moment) el GR171. Deixem a l'esquerra els camins cap als Graus de l'Agnet, de l'Espinós i a la dreta el GR174-1 que ens portaria a l'ermita de Sant Joan de Codolar. Una mica més endevant deixem el GR i tirem cap a l'oest fins a trobar la indicació de Grau de la Grallera. Tirem avall fins al poble.

Ferrada de la Morera-Grau de la Grallera

Inici ferrada

Preparació

Final ferrada

Trencall Grau de la Grallera
Grau de la Grallera
Dinar
TOTAL ATURADES: 40'

Se surt de l'aparcament de la part alta de La Morera del Montsant. De seguida (encara pel camí encimentat) un indicador ens diu que hem d'anar cap a l'esquerra (com si anéssim al Grau de la Grallera o el de Salfores). Deixem a l'esquerra el trencal cap a la Grallera i seguim uns 20'. S'arriba a un trencall marcat amb desdibuixats punts verds. Als 10' hi ha el primer cable i els punts més marcats. S'ha de superar una zona de blocs desordenats fins a trobar una placa indicativa. Comença la ferrada. Primer tram d'uns 15 m vertical, però sense complicacions. Una cinta amb nusos ens ajuda a baixar un bloc per seguir el camí a l'esquerra. Tram en ascens fins arribar a un mini pont de cable que porta una agulla. La pujada a l'agulla (15-20 mts) és la part més aèria de la ruta i alguns graone es mouen. A dalt només caben 4-5 persones. Després hi ha un pont d'uns 15 mts dividit en dos trams. Diversos trams més amb graons curts i un últim vertical en que també s'ha de fer servir preses de roca. Quan la ferrada perd verticalitat només hi ha una cadena i caldria assegurar a gent cansada, nens o debutants. Per tornar pel Grau de la Grallera seguim carena cap al nord-est fins a trobar les indicacions.

Altres ressenyes d'aquesta via ferrada les podeu trobar a: