De Núria a Ulldeter
21 de gener de 2007: hivernal????

Una clàssica que feia molt temps que estava a la nostra llista de futures sortides. L'havíem pensada a la primavera i amb les nenes, tot i els problemes logístics que comporta. Però va ser molt diferent, a l'hivern, tot i que no podem dir que es tractés d'una hivernal i sense les criatures. Només t'havies de concentrar en tu mateix. De tant en tant, també és bo. Teníem pressa per fer-la, era una oportunitat per la poca neu, i allà vam anar el Miquel, la Pilar, el Lluís i la Berta. Llàstima que no vingués més gent perque va ser molt xula. El que no va poder ser és acostar-nos al temps que marca l'Alpina (penso que només una vegada ho hem aconseguit). Segons el mapa i sense aturades, la travessa es pot fer en 4 hores i 50 minuts. Nosaltres vam trigar 6 hores i 10 minuts més els descansos.

Hi ha diverses maneres de fer aquesta travessa, nosaltres vam optar per una poc exigent: Núria, coll de Nou Creus, Coll de Tirapits, Coll de la Marrana, refugi d'Ulldeter, carretera. És a dir, que vam obviar el coll de Nou Fonts i el Pic de l'Infern, serà una altra vegada.

De neu, vam veure una petita mostra i només als vessants que donen a nord. A la resta tot marronós i molta sequetat. El que vam trobar és gel a les obagues i baixant del coll de Tirapits. Per prudència, allà ens vam posar els crampons. Així també fèiem pràctiques, pel Miquel i la Pilar era la primera vegada.

D'animals vam trobar bastants isards i de flors, gencianes.

els protagonistes

Lluís i Berta a sobre, Pilar a la dreta a dalt i Miquel a la dreta a sota. Tots al Coll de Carançà.

els crampons
Baixada del coll de Tirapits: l'operació de posar els crampons va durar uns 20', poca pràctica.

els isards

Esquerra, cinc exemplars sota la Coma de Mulleres. Dreta, un isard solitari ens desafia des del Mal Infern

el gel

Allà on hi havia un baixant d'aigua, el gel s'acumulava. Ni les altes temperatures del gener l'havien desfet.

Primer descans a la Reconca de les Mulleres, fals coll del Nou Creus. Al coll de Nou Creus. Las vam comptar, i hi eren totes.
Al coll de Carançà. Al fons (de dreta a esquerra), el Pic de l'Infern i el dels Gorgs (no els vam fer) Al coll de la Vaca. La cornisa impressiona. Al fons, el Pic Inferior de la Vaca

Els colls
Els homes al coll de la Marrana, quasi al final de la travessa.

els paisatges
El Gra de Fajol (al centre) des del coll de Tirapits. A la drets s'intueix el cim de Tirapits

A sobre, els contraforts del Pic del Segre des d'Aigols Podrits.
A la dreta els llacs de Carançà des del coll del mateix nom.

Travessa Núria-Ulldeter

Des de l'àrea de Barcelona agafem la C-17. A Ripoll, la mateixa carretera passa a ser la N-152. Hem d'anar fins a Ribes de Freser on agafarem el Cremallera de Núria. Si vinguéssim de l'àrea de Girona, hem d'anar primer per la C-66 (primer autovia i després carretera). De fet, la mateixa via s'anomena després N-260 i C-26. La qüestió és que hem de passar Besalú i Olot i anar en direcció túnel de Capsacosta, Sant Joan de les Abadeses i Ripoll. Allà el mateix itinerari que si vinguéssim de Barcelona o de Vic.

TOTAL*

Santuari de Núria

Cruïlla a l'Alberg Pic de l'Àliga

Pont sobre el Mulleres

Carretera Setcases-Vallter
TOTAL ATURADES: 1:00'
TOTAL CAMINANT: 6:10'
* Comptarem l'acumulat de pujada (1.025 mts) i el de baixada (898 mts).

Ja a Núria hem de seguir el camí que surt a la dreta del cremallera. De seguida, un indicador ens avisa que si anem per l'esquerra anirem cap al pic d'Eina. Nosaltres agafem cap a la dreta. El camí puja a la dreta del torrent de Mulleres. Ens enfilem seguint les marques del GR-11 que més endevant es converteix en una pista. Deixem a la dreta la que va a l'alberg del Pic de l'Àliga i continuem cap al NE. Travessarem el torrent per un pontet i una mica més amunt seguirem a la dreta, cap al coll del Nou Creus -cartell indicador-. Una altra possibilitat seria anar cap a l'esquerra, resseguint el torrent de Nou Fonts. La vall cada cop és més dreta, sobre tot el tram final del coll del Nou Creus. Primer s'arriba a un balcó des del que veiem la vall que baixa a Coma de Vaca i el Pic de l'Infern. En uns minuts serem al coll. Cap a l'oest el Nou Creus i el Nou Fonts. Cap a l'est el pic de la Fossa del Gegant. Seguin la carena passem pel coll de Carançà, el pic Superior de la Vaca i el coll de la Vaca. En aquest punt podem decidir anar pel pic dels Gorgs, el de l'Infern i el Bastiments (cap al nord) o seguir cap a l'est fins al coll de Tirapits com fem nosaltres. Fent ziga-zagues baixem fins a la cabana-refugi (és cara nord i hi ha gel) i seguim baixant pel GR-11. NO val la pena mantenir l'alçada, al final s'ha d'anar fins al fons dels Aigols Podrits. D'aquí surt un altre camí a Coma de Vaca, una variant del GR-11. Ara toca pujar una mica fins al coll de la Marrana, però es fa sense dificultats, el camí és claríssim. Com ho és el de baixada fins al refugi d'Ulldeter i la carretera. Si és temporada d'esquí, caldrà vigilar perque s'ha de travessar una pista.