A les flors d'aquesta sortida. EN PREPARACIÓ
Castillo del Turbón
4 d'agost de 2010: pista infernal, pujada vertical, cim fàcil

Campo, per als que no ho coneguin està, entre mig de Graus, Benasc i Ainsa, i va ser el nostre destí durant quasi una setmana, la primera d'agost de les vacances de 2010. I el Castillo del Turbón, la primera de les nostres activitats, després d'instal·lar-nos a l'apartament.

Ho teníem clar, pista fins al refugi del Turbón, a 2.000 mts i després la pujada. Anant bé, una matinal. No puc dir que la cosa es torcés, però tot va ser més llarg del que havíem previst:

. Primer que la HU-9601, la carretera de Campo a Villas del Turbón fins a Egea i Serrate, el poble on s'agafa la pista, era llarga, estreta. Amb tot, valia la pena pel paisatge. Passat el congost de ......, arribes a un pla gran i verd salpicat de pobles. El Turbón, que durant uns quilòmetres no es veia, torna a ser el rei.
. Segon la pista. Comença bé i més anant amb un 4x4. És veritat que les pedres ja s'intueixen des del principi, però les curves i la quantitat de pedres que hi ha, no te les pots imaginar. En algunes curves, maniobres amb el tallat al costat. Això si, la paret del Turbón, a dalt, et vigila majestuosa.
. Tercer, la pujada. És fàcil, ho reitero, i no té cresta, però tampoc dóna treva. Puja i puja sense parar fins al coll. El tram final ja és bufar i fer ampolles.

A dalt, sols. I les vistes des de dalt, espectaculars. Fins i tot es distinguia el Pedraforca. Després es va tapar l'Aneto, i ja no va ser el mateix.

Al refugi, les vaques havien envait el pla i rodejat el nostre cotxe. El vam trobar ben llepat.

Pedres, pedres i més pedres a la pista

Refugi del Turbón al collado de la Plana. I la Marta, és clar.

Collado de la Plana, pujada i Turbón

Ja comencem a pujar. Tot un pedregar que fa anar amunt i avall

Berta i Rut

La Marta a l'inici de la cresteta, tram final

La Rut, al coll

Rut, Marta i Lluís, a la cresta. Ni vertical ni difícil

Hem fet cim

Seria com el Turbón bis, només ho veus des del coll. Per aquí hi ha una altra pujada al cim
La paret oest del Turbón i la vall. Es veuen les llaçades de la pista
El cotxe i les vaques. En Lluís ja ha arribat

La paret oest del Turbón, semblava infranquejable, però no.

Castillo del Turbón, 2.491 mts

El poble important més a prop del Turbón és Campo. Està a la N-260, a l'anomenat Eix Pirinenc entre les poblacions de Benasc i Ainsa. Per arribar-hi des de Catalunya (excepte si veniu des d'alguna comarca del Pirineu) s'hauria d'anar a Lleida i des de l'A2 agafar la carretera de la Vall d'Aran (N-230). A Benavarri gireu cap a l'oest direcció Barbastre (A-123 -s'ha de passar el trencall i fer un canvi de sentit- i quan arribeu a Torres del Obispo gireu a la dreta (nord) cap a Graus (A-123a) i seguiu cap al nord (des de Graus es diu A-139). Passat Morillo de Liena us trobareu amb la N-260 i heu de fer direcció Castejón de Sos i Benasc. Poc després del túnel, trobareu Campo. Aleshores heu de seguir les indicacions de Villas del Turbón (poble i balnerari) seguint la HU-V-9601. Després de deixar a l'esquerra la HF-0145aa que va a Llert (vall de Bardají) i de passar un congost s'arriba a Egea i s'entra a la meseta de la Vall de Lierp. A Serrate comença la pista -8 kms- que ens durà al refugi del Turbón.

Refugi del Turbón
Coll
Descans
Cim
Pica pica i fotos
Refugi del Turbón
-484 mtS
TOTAL ATURADES:     40'

Des del pla on hi ha el refugi del Turbón la pujada no no té cap secret. Les dues puntes del Turbón (la de l'esquerra hi ha unes antenes) us queden a la vostra dreta. Doncs una mica a l'esquerra d'endevina un petit coll. Per allà heu de passar. La pujada és evident en el conjunt. Com que tota ella és una tartera de pedra petita, hi ha multitut de camins que es van fent i desfent a mida que passa la gent. Quan arribeu al coll veureu la vall interior del Turbón i una altra carena que s'ajunta en un altre coll molt més gran del que esteu -per aquesta vall, des de Liert- hi ha una altra pujada -més llarga- al Turbón- Aleshores heu de tirar a la dreta. En cinc minuts sou a dalt.