Peguera per la Vall Fosca
23-25 de juliol de 2010: camí fàcil, cresteta exposada

Fa anys, quan vam fer un tram de Carros de Foc pel Pont de Tots Sants, ens vam quedar amb les ganes de pujar al Peguera quan ja érem al coll. Però aquell dia era impossible, una boira que no es veia ni el cim i una amenaça de pluja que ens va agafar de ple només començar a baixar cap a Sant Maurici. Han hagut de passar 5 anys per decidir-nos a fer el Peguera i, val a dir, sense massa quorum; divendres 23 de juliol, el Lluís i la Berta se'n van cap a la Vall Fosca.

L'endemà, d'horeta, cafè amb llet i cap al telefèric que ja no estem per a massa esforços. Pel camí, un isard, no, dos, se'ns planten al mig de la carretera. La pujada va ser plàcida, relativament poca gent fins a arribar al refugi Colomina. Més complicada, sense ser difícil, va ser la cresta del Peguera. Val a dir que també ens vam anar massa cap a la dreta i que jo (1,52 cms) vaig tenir dos moments de "debilitat", no m'arribaven les cames per a saltar aquella roca.

Al cim vam trobar una colleta que havien pujat des del refugi Josep M. Blanc, -via més complicada, pel que explicaven- Vistes fantàstiques als 360 graus, sol i ventet. S'hi estava de maravella. I això és el que es veia:

La baixada fins al coll la vam fer per la canal, no per la cresta. Tot i això, s'havia d'anar amb molta cura. Des del coll del Peguera fins avall era el mateix camí que a la pujada i vaig aprofitar per fer fotos a les flors que havia vist a la pujada. És clar, molt ràpida ja no sóc, i menys aturant-me. Així que vaig arribar al telefèric quan estava a punt de sortir. Sofocada i amb la cabina a rebossar de gent, em vaig marejar un cop ja érem a l'estany de Sallente. Sort que van ser només uns segons...

Petita mostra del maravellós paisatge que es pot veure fent aquest cim.

Estany Tort

Vall de Monestero des del coll de Peguera
Cresta final del Peguera
La Berta al cim

Ja a la casa on dormíem vam fer un bon berenar, dutxa i a sopar. L'endemà vam descobrir que l'antic hostal Montseny (el Montseny o Montsent és un cim de la Vall Fosca -no es refereix al Montseny del Vallès- que un altre cop farem) s'havia transformat molt i que fan un menú degustació (no barat) però que està força bé. Abans de dinar havíem fet un recorregut en cotxe per la vall de Filià, allà on estaven fent una nova estació d'esquí, ara aturada.

Peguera, 2.984 mts

L'accés a la Vall Fosca es pot fer des de la Pobla de Segur -venint de l'àrea de Barcelona i Girona- o des de Pont de Suert si és ve més aviat de les comarques de Ponent. De tota manera és més còmode pel Pallars. De Barcelona a la Pobla per Camarasa (C-13) o pel coll de Comiols (C-1412). a escollir. Finalment s'ha de passar per Trem i a la Pobla de Segur girar a l'esquerra cap a Pont de Suert (N-260). A l'arriba a Senterada agafeu cap al nord i fins al final de la vall -Estany i presa de Sallente).

Telefèric Estany Gento
Telefèric Estany Gento
----
TOTAL ATURADES:     1:30'

El cotxe el deixem a l'estany de Sallente, al costat del telefèric. Si no voleu agafar el telefèric, podeu pujar caminant fins a l'estany Gento. Aleshores el cotxe millor deixar-ho a la mateixa presa.
Del telefèric surt a l'esquerra un sender -indicat-, per anar per feina. Si anèssim a la dreta trobaríem el bar i més amunt l'estany Gento.
El camí puja bé, ni massa dret i ni massa poc. En una mitja hora arribem a la Portella on trobem les vies de l'antic carrilet. A l'esquerra veiem l'estany Tort. Nosaltres hem d'anar a la dreta seguint l'antic carrilet. De seguida deixem les vies i enfilem cap a l'esquerra cap al refugi Colomina.
Un cop veiem el refugi no cal que ens hi arribem. Deixem a la dreta refugi i estany Colomina. Seguim vorejant l'estany de Mar i enfilem el Pas de l'Os. Puja molt dret, tant que fins i tot i hi ha graons. Just a l'acabar i sense arribar a l'estany de Saburó, ens dirigim a l'esquerra cap al coll de Peguera. Només cal seguir les fites i tirar sempre cap al nord. Arribarem al coll del Peguera, el Peguera queda a la dreta -est-. Des del coll, cap amunt. Pujada sense treva fins arribar a la cresta.Hi ha qui puja per una canal que et deixa quasi just al cim, nosaltres vam sortir a la cresta més a la dreta i vam fer un trosset de cresta, no difícil -si es té una mica de pràctica- però si exposada.