Fàcil Tristaina
24 de juny de 2011: Bonics llacs i altiu circ

No arriba ni als 2.900 mts, no és dels cims cobejats per tenir a l'expedient, no està en la llista dels més fets. Potser per això hem trigat tant a fer-lo, tot i que estava en cartera des de feia anys. ERROR, CRASO ERROR. Per què és un cim que es fa molt bé, té una grimpada fàcil per entretenir nens i grans, el paisatge és esplèndid i a la que abandones el llacs desapareixen les masses de gent.

El cim del Tristaina era el primer objectiu d'aquest cap de setmana llarg a Andorra. El Lluís, la Marta i la Berta, després de passar dijous per una Caldea quasi buida, s'enfilaven a la muntanya pirinenca per primer cop des de feia massa mesos. Dues hores 25 minuts per pujar i dues hores i 10 minuts per baixar més les aturades per descansar, menjar i fer fotos. Ritme tranquil però constant.

En resum, que ens va agradar molt i el recomanem vivament. Si la tartera no estigués tant desfeta aniria millor, i si la xemeneia fos més llarga, també, però el Tristaina està fet així. Des de dalt, tots els llacs de Tristaina, la glacera de l'Aneto i altres cims, i a la part francesa el cim, l'estany i el refugi de Forcat. Tot molt bonic.

En aquesta sortida, la Marta es va encarregar de fer quasi totes les fotos.

Tristaina, 2.876 mts

Hem de fer cap a Andorra. Entrant per la Seu d'Urgell o per Pas de la Casa heu d'arribar fins a les Escaldes. Aquí un tunel -o la carretera antiga- us porta a les portes de La Massana. Davant del Telecabina girem a la dreta en direcció a Ordino (CG-3). Passem el poble i continuem la carretera en direcció a les pistes d'esquí d'Ordino-Arcalís fins que aquesta s'acaba, fins als remuntadors i restaurant situat a 2.220 mts.

Si s'ha d'anar només als llacs o es vol passar per tots, es pot deixar el vehicle uns 500 mts abans i iniciar la ruta on hi ha la indicació Llacs de Tristaina. En aquest cas s'ha de perdre una mica de desnivell per poder passar el riu.

Estació d'esquí Ordino-Arcalís
Aparcament superior Est. Esquí
-----

TOTAL ATURADES:     1:10''

Deixat el vehicle a l'aparcament superior de l'estació d'esquí d'Ordino-Arcalís agafem el caminet que puja fins als llacs per darrera del restaurant en direcció nord-est. Arribem al coll que dóna pas a l'espectacle del Circ de Tristaina amb els seus llacs. Per veure el primer s'ha d'anar una mica cap a la dreta o ja començar a baixar cap a l'estany del Mig. Per passar el desaigüe hi ha un pontent. Voregem el llac deixant-lo a la nostra esquerra. Hi ha un itinerari que voreja els llacs si es vol fer només una passejada. El camí es va enfilant cap al nord-est seguint un torrent (el que baixa les aigües dels llacs superiors). El llac de Més Amunt va quedant abaix i també a l'esquerra.
Superat el torrent -l'hem de creuar dues vegades- arribem als llacs superiors i a tocar -en distància- del circ de Tristaina- Aquí un cartell alerta de la dificultat de la pujada al Tristaina -entenem que és per qui va amb sabatilles o no ha anat mai a la muntanya- però només hi ha una petita grimpada perfectament superable només posant les mans a les pedres.
El que queda està a la vista. El Tristaina davant i molt a prop, però a 400 mts de desnivell. La primera part del camí -direcció nord- és bastant planera i la compartim amb les marques taronges (fosforito) que indiquen cap a l'estany i el refugi francès de Forcat (el veurem des del cim).
Un cop separats els camins comença la pujada forta. Una tartera que rellisca, no cal dir res més. No s'ha d'arribar al coll que veiem a la dreta del Tristaina. Atents a les marques ens desviarem una mica cap a l'oest per arribar a la base de la barrera rocosa del Tristaina. Aquí trobarem els passos una mica compromesos d'aquesta ruta. Un placa de roca plana i inclinada amb una corda per ajudar a passar-la. Després una xemeneia d'uns 3 metres molt fàcil. I una mica més endevant un altre pas que necessita de mans. Ni a la baixada presenta dificultats més que la situació aeria.
En uns minuts estarem al cim. Gaudiu de les vistes, tant cap a Catalunya, Aragó com cap a França.
La baixada la fem pel mateix camí. Però entre els estanys superiors i el del Mig, just quan s'acaba el torrrent agafem un altre corriol també ben senyalitzat fins al pont que hem travessat a la pujada.