Per la Suïssa saxona i checa
Agost de 2014: Pfaffendorf, Basteibrüke, Affesteine i Prebischtor

En aquesta pàgina podreu admirar uns paisatges poc coneguts, són els de la Suïssa saxona, a Alemania i el de la Suïssa checa, a Chèquia. Els vam visitar al mes d'agost mentre érem de vacances a Alemania el Lluís, la Rut, la Marta i la Berta. Són roques arenisques que sobresurten dels bosquos que hi ha a banda i banda de l'Elba. El principal poble de la zona és Bad Schandau amb tots els serveis que es necessiten per passar uns dies de muntanya a la zona. Nosaltres vam estar allotjats en un apartament ( Church Street, 3 BAD ) molt gran, molt nou i molt maco al centre del poble (amb aparcament inclòs) i a un preu molt raonable. Ho vam fer directament amb la propietària, Anja Hill. NOTA 2019: La web i el mail que tenia ja no funcionen.

S'ha de dir que són muntanyes molt concorregudes, tant pels habitants de la zona com pels turistes i que, de seguida, hi posen una escala, una corda o uns graons fets a la roca per ajudar a pujar-hi. L'Elba també ofereix l'opció de fer passejos en vaixell i al costat del riu una llarga via verda us convida a anar en bici. A l'oficina de turisme us poden assessorar més sobre les excursions de la zona i sobre el Parc Nacional de la Suïssa Saxona.

Nosaltres vam fer 3 rutes i una visita més turística:

Pfaffendorf

Es tracta d'un petit massís que sobresurt com un bolet enmig dels bosquos. S'hi va des del barri de Königstein, al poble de Pfaffendorf. Aparcament de pagament (com a tot arreu) que podeu situar exactament amb el track que adjunto a la fitxa tècnica. Hi ha molts recorreguts, entrades i sortides. Vam anar per que creiem que és la principal, la situada al nord de la formació. És el Pfaffensteinweg. Vam sortir per la banda oest er acabar tornant al poble per una pista en la que vam trobar rovellons, una sorpresa. El camí arrenca amb una pujada molt forta que és quan fas tot el desnivell. La resta planeja fins que agafes el camí de tornada, una baixada també sense treva.

El Pfaffendorf amaga entre els seus rocs un d'especial, el Barbarine, on molts alemanys han après a escalar. És tan llarg que costa que entri en una foto. Val a dir que ara, pel fet de ser roca arenisca, hi ha una reglamentació especial per poder-hi escalar a la zona.

Des de l'aparcament
Hem trobat rovellons!!!!

La pujada, molt dreta i amb escales
Impressionants parets de roca

Roques i boscos
Roques i pobles

El pinacle del Barbarine
Vistes
Tornada per la pista enmig del bosc

Basteibrüke

És el pont de Bastei, un pont de pedra fet per unir diverses roques i que donava pas a un castell-fortalesa. És espectacular, tant per l'estructura com per les vistes que hi ha sobre el riu Elba. Aquí no hi ha fitxa tècnica perquè és una visita turística. Es pot fer des del poble de Rathen si hi aneu amb transport públic però s'ha de fer un bon desnivell. Al poble només hi aparquen els residents.Si hi aneu en cotxe, millor anar als aparcaments situats al noroest del Basteibrüke (s'ha de fer una petita volta des de Bad Schandau) i caminar una miqueta.

Berta i Lluís a l'entrada del pont

Escales fetes a la roca per construir el pont
A sobre del Basteibrüke

El pont de Bastei
Reproducció en paper de la fortalesa
Lluís i Berta al mirador de l'Elba
L'Elba i la regió de la Suïssa saxona

Affesteine

La pluja va fer que aquesta excursió quedés limitada a només una part. No ens vam voler arriscar, així que vam tallar pel mig i amb aquesta maniobra ens vam saltar un trencall i vam haver de fer un tram dues vegades. Tot i així va estar bé. La ruta inclou una ferrada molt senzilla, gairebé un camí equipat que acaba en un lloc molt espectacular i amb unes vistes fantàstiques. Els camins estan indicats però és clar, en alemany i no sempre és fàcil orientar-se.

El cotxe el vam deixar a la penúltima parada -Beuthenfall- del tren que recorre la vall que hi ha per sobre de Bad Schandau, el Kirnitzschtalbahn que en total fa 8 kms. Es creua el riu i cap a munt.

Iniciem la pujada, si és massa dret, escales...
Estris de salvament, ningú s'ho endú

Així són els boscos

Quasi a dalt
Al pontet, estem acabant

Impressionants vistes

Prebischtor (en alemany) o Prawcická brána (en txec)

Aquesta és una sortida molt comuna, també moltíssima gent. És a Chèquia, just a la frontera amb Alemania. Es deixa el cotxe al poble de Hrensko, en uns aparcaments habilitats al costat de la carretera. La ruta a Prebischtor o la Porta de Roca inclou un tram caminant fins a la porta, un altre per camins fins a Mezni Louka (pista) i (carretera), un tram de carretera fins al punt que baixes al riu (Mezna) i un tram per passarel·les a la vora del riu fins que agafes una barca per tornar al poble de Hrensko.

La porta de roca és realment espectacular, però no només ella, tota la zona es plena de formacions rocoses molt xules. A més de l'aparcament s'ha de pagar per entrar al recinte de la porta de roca i per agafar el vaixell. Ara bé, les cerveses a Txèquia són molt més barates que a Alemania.

Camí: verd i molt humit
Bosc net i roques amb molsa

El Prebischtor
Hi havia cobertura!!!!

Pont i restaurant
Molt maco però totalment turístic

Imprescindible una mini passejadeta pels voltants

Ara iniciem la circular

I ens mereixem la cervesa mentre dinem

Primer passarel·les al costat del riu i després en barca

Formes capritxoses de les roques
La cascada s'activa manualment al pas de la barca

Pfaffenstein

De Bad Schandau fins a Pfaffendorf i el barri de Königstein. S'ha d'agafar la carretera que porta a Dresde i seguir les indicacions dels pobles citats.

Aparcament Königstein

Desnivell fet
Punta sud del Pfaffestein i fotos
Desvio cap a l'oest
+10 mts
Arribada a la pista
Aparcament Königstein i bolets
DISTÀNCIA TOTAL:   4,8 kms kms

De l'aparcament se segueix el camí fins acabar les cases i fins a l'entrada de les roques. A l'arribar a la part superior, cap a l'esquerra, cap al sud. És interessant anar sortint per observar les caigudes de les roques i el paisatge que hem deixat a sota. A mig del trajecte hi ha un bar, no recordo si també és restaurant. Al costat hi ha com un campanar al que es pot pujar (1€ de la voluntat). Seguim en la mateixa direcció i anem trobant trencalls a la dreta, un dels quals agafarem per tornar. Una mica abans d'arribar fins al final, un caminet a l'esquerra ens porta al Barbarine, un pinacle rocós molt esbelt on abans feien escalada. Hi ha un petit mirador i sovint s'han de fer torns per entrar-hi. El camí s'acaba en un mirador sense barana. Tan xulo és cap abaix com mirant les roques del nostre voltant.
Per a la tornada, agafem un dels trencalls -seguir track- i arribem a una pista que rodeja tot el Pfaffenstein. El camí curt és cap a la dreta i el mes llarg, cap a l'esquerra. Agafem l'últim i això ens porta a trobat els rovellons. A la nit ens els prenem.

TRACK GPS
MAPA DE LA ZONA (145 kb)

Affestein amb ferrada

Deixa el vehicle a la parada Beuthenfall de la Kirnitzschatalstrasse que és la mateixa que la del tren/tranvia amb el que comparteix carretera. També podeu pujar en el tranvia.

Aparcament

Final ferrada
Final cami i inici tornada
Ens passem el trencall bo
Tornem al trencall bo
Aparcament
DISTÀNCIA TOTAL:    7 kms, amb equivocació inclosa

Sortim de l'aparcament i passem el riu. Seguim la pista. Sóc incapaç de descriure el camí, hi ha molts noms però en alemany no ho recordo. Així que millor seguir el track que adjunto. Després d'alguns encreuaments de camins la ruta s'enfila (amb escales fetes) fins arribar a l'entrada de la ferrada. Aquesta té dues parts separades. És molt fàcil tot i que dreta. Hi ha molta gent que la fa sense material. A l'acabar la ferrada hi ha unes vistes espectaculars del paisatge dels voltants.
Aleshores hem de seguir cap al nord. La idea era completar una circular més llarga però comença a ploure i els núvols són molt amenaçadors. Així que, fent un altre camí (no es pot baixar per la ferrada) tornem cap al cotxe. És quan ens passem el desviament. Arribem a la segona part de la ferrada i hem de desfer el camí. Un cop en el bo, la baixada és molt pronunciada per dins d'uns boscos fantàstics, nets, d'arbres molt alts. I així fins al cotxe.

(140 kb) PAA DE LA ZONA (138 kb) APA FERADA

Prebischtor o la porta de roca

Des de Bad Schandau agafem la carretera que va cap a Chèquia (172) i just quan passem la frontera estem a Hrensko. Són uns 10 quilòmetres. Girem a l'esquerra i després de passar pel restaurant Klepac hi ha els aparcaments de pagament. Allà comença l'excursió. Amb el ticket et donen un mapa que t'ajuda a decidir el recorregut a fer (més llarg o més curt, amb vaixell o sense). Cal decidir-ho en funció de les ganes de caminar i del temps que tingueu, ja que l'últim vaixell surt a les 17:30 hores.

Aparcament a Hrensko

Aparcament de Hrensko
TOTAL ATURADES:   35' + fotos
DISTÀNCIA TOTAL: 16,3 kms menys el tram del vaixell

Continuem per la carretera seguint el sentit que portàvem durant uns 20 minuts fins a trobar un trencall a l'esquerra just on hi ha un edifici rodó (no vam arribar a saber què era). I seguim la pista fins arribar a la majestuosa Porta de roca. L'últim tram té molt pendent. Per entrar s'ha de pagar. Allà es poden fer un parell de petites rutes tant per veure altres formacions rocoses com per veure la porta des d'altres angles. Està a petar de gent, almenys a l'agost.
Desfem una part del camí (el desnivell més gran) i tirem cap a l'est. Si no volem fer la volta és el moment de tornar als cotxes. La pista és llarga fins arribar a Mezni Louka, on arriba la carretera i des d'on també es pot tornar a Hrensko (hi ha transport públic). Aquí parem per dinar. Agafem la carretera que va a Mezná i des d'allà baixem fins el riu. Seguim el curs del riu per un camí maquíssim fins arribar al punt en què, per falta d'espai, no hi ha camí. Aleshores agafem el vaixell que ens deixa a uns minuts de Hrensko i del cotxe.