Castell de Popa o de Castellcir
8 de febrer de 2015: Excursió suau pel Vallès

Era la primera excursió de l'any i ens ho vam prendre amb calma. Una coseta suau i relativament a prop de casa. El Castell de Popa és al terme municipal de Castellcir, al Vallès Oriental fins que el Moianès no sigui una nova comarca. Es pot arribar des ded Centelles -com vam fer nosaltres- o des de la urbanització La Penyora, de Castellcir. És a l'àrea de la Sauva Negra i, en temps, fou un relativament gran castell erigit sobre una gran roca. La ruta que vam fer no té pràcticament desnivell (si si es fa des de Castellcir) però les vistes són excepcionals tant quan hi ets a sobre -Vallès, Montseny, etc- com quan la seva silueta es perfila a la llunyania.

Nosaltres vam optar per fer una ruta circular que travessa diverses masies (algunes abandonades). En la primera part del trajecte -cara nord- vam trobar una mica de neu a la pista i al camí i feia força fred -mireu com anàvem-. Després, més cap a solei i amb l'escalfor del sol, tota la neu ja havia desaparegut. El punt de sortida i d'arribada va ser el coll de Prims, on conflueixen dues carreteres i una pista. No hi ha gaire lloc per deixar els cotxes, però normalment no hi ha problemes ja que és una zona poc visitada. Vam trobar dues parelles i un petit grupet ja al Castell de Popa.

Aquí us deixo algunes imatges.

La pista, completament nevada
Gel al camí
Font, molt malmesa però sortia un rajolinet d'aigua

Casa buida però no abandonada

No és un bon sostre
Romaní, poques plantes, poques flors

Des de la casa, el Castell de Popa
I ja hem arribat

L'entrada del castell era ben ple de gel

Castell de Popa, interiors i conjunt

Clarament construït a sobre de la roca

De lluny, el Montseny també es veu nevat

Castell de Popa

Per arribar al punt de sortida, el coll de Prims anem per la C-17 fins a la sortida de Centelles Nord. Agafem la C-1413b cap a Sant Feliu de Codines. Uns metres més endavant, girem a la dreta per la carretera de Banyeres. Per ella pugem per la ladera de la muntanya fins a deixar a la dreta la pujada final al Puigsagordi. Seguim endavant i girem a l'esquerra en el moment en què s'arriba a un collet, per seguir la carretera fins al coll de Prims. Hi ha diversos trencalls que no s'han d'agafar. Nosaltres vam marcar al navegador el coll de Prims per no perdre'ns. L'altra opció és des de Castellcir i la urbanització de la Penyora.

Coll de Prims

----
TOTAL ATURADES:   40'
DISTÀNCIA TOTAL:    7,7 kms

Des del coll, agafem la carretera que surt cap a la dreta segons la direcció en què hem vingut. Fa una mica de baixada. Ens desviem cap a l'esquerra al segon trencall (5'). Seguim la pista/camí passant primer per una font (20' més) i fins arribar a una casa semi-abandonada des d'on ja es veu la siluea del Castell de Popa. Des d'aquí s'ha de perdre una mica d'alçada per trobar el camí correcte (i no seguir el que sembla més evident). Ja queda molt poc pel Castell de Popa.
La tornada la fem pel vessant més assoleiat i és una mica més curt, on harem de guanyar els metres de desnivell perduts. Quan portem al voltant de mitja hora des del Castell, trobem una pista que ens ve a la dreta, nosaltres hem de vorejar una mena de bassa i tirar a l'esquerra. Només ens quedarà passar per unes granges i tornem al coll de Prims.