Muralla de Finestres
30 de juliol de 2016: quin paisatge, quina aigua, quina calor!!!!

Vam veure aquesta muralla rocosa fent una visita molt interessant a la central de Canelles Noguera Ribagorçana l'any 2010. I buscant una excursioneta vam decidir anar-hi. La paret o muralla de Finestres, a la Ribagorça aragonesa, són unes formacions rocoses que cauen just a sobre de l'embassament de Canelles molt a prop de la banda sud del congost de Mont-Rebei -imprescindible anar-hi si encara no ho heu fet- La idea era fer l'excursió aquí i l'endemà fer el congost des de la banda aragonesa (la catalana ja la vam fer fa molts anys) per què han instal·lat unes passarel·les i un nou pont per fer poder fer aquest itinerari.

Però vam punxar una roda de cotxe i donat que era diumenge i que ningú a la zona ens la podia arreglar i no podíem comprar una de nova, no ens vam atrevir a fer més pistes. I el diumenge vam fer turisme per la torres de guaita de Viacamp (vista mil vegades pujant per la carretera), el castell de Benavarri, Calassanç i Peralta de la Sal. També va ser interessant.

L'excursió a Finestres des del poble del mateix nom curta i no és complicada. Tot i així cal seguir les fites i tenir en compte que s'ha de pujar, baixar per salvar i tornar a pujar fins a la paret.. En mitja hora vas del poble a l'eglésia de San Vicenç (al mig de la paret). Però és millor anar primer a San Marcos a veure la vista general i després, un cop a la paret, gaudir de les vistes i de la situació excepcional on està San Vicenç. En total vam estar dues hores i tres quarts.

He trobat que a Finestres, de la muralla li diuen "Roques de la Vila". M'agrada.

Muralla de Finestres des de l'ermita de San Marcos

A FINESTRES només queda una casa semihabitada, Casa Coix

Paret de Finestres amb el que queda de l'església de San Vicenç i l'embassament de Canelles

Vistes impressionants de la paret

De l'església de San Vicenç se'n conserva una part
Part dels murs de l'antic castell

Més vistes de la paret i l'embassament

Cultius de cereals aprofitant petits plans
Llac gran d'Estana, bonic i refescant

La roda destrossada, la canviem
Amb les claus del castell d'ESTOPINYÀ
Va ser important i va estar reaprofitat

Muralla interior del castell i Estopinyà
Construït sobre la muralla de pedra

VIACAMP: esglesia superior i torre de vigia
Des de dalt de la torre de Viacamp

Mont Rebei i pobles des de la torre de Viacamp
Detall porta esglèsia de Viacamp

BENAVARRI: sempre anem de pas però avui ens aturem. Porxos

BENAVARRI: Entrada al castell
Esplanada interior del castell

CALASSANÇ: cap lloc per menjar
Detall portal

PERALTA DE LA SAL: Conjunt de cases blasonades i on va nèixer Sant Josep de Calassanç

Muralla de Finestres

El cotxe el deixem a Finestres. A la N-230, una mica abans de Castiello del Pla agafem un trencall cap a l'est (dreta si veiu de Lleida) cap a Estopinyà. Abans del poble trobem un altre trencall a l'esquerra amb una petita indicació: Finestres. Si arribeu al desviament de la cantera us l'heu passat. Comença una pista llarga que heu d'anar seguint. Hi ha diversos trencalls i seguir sempre el del pont de Penavera i de Finestres. Passareu el pont de Penavera (5,4 kms) i més endavant trobareu la pista que ve de Viacamp (7,2 kms). Vosaltres a la dreta en una baixada una mica pronunciada.

Finestres

San Marcos
Fotos
Paret de Finestres
Fotos i pica-pica
Finestres
TOTAL ATURADES:   55'

Sortim de Finestres cap a l'oest i enmig del poble trobem el desviament a l'ermita de San Marcos. No té pèrdua. Tornem al poble i seguim cap a l'oest. Trobarem un trencall a l'esquerra que indica cap al mirador de Sabinàs i cap al poble de Fet. NO l'hem d'agafar i seguir cap a San Vicenç. El camí s'enfi per salvar un turonet i des de dalt ja es veu la paret. El camí baixa per salvar el barranc de Sabinàs (formacions rocoses xules a l'esquerra) i torna a pujar fins a la paret. Un cop a la paret, per arribar a l'església s'ha de baixar un tram de roca d'uns 2 metres equipat amb grapes de ferro i un cable de vida. Val molt la pena.