Fageda Tejera Negra
13 d'abril de 2017: una fageda a Guadalajara

Sortim de Catalunya. Durant aquesta Setmana Santa anem a recórrer alguns dels punts més interessants de Guadalajara, tant desconeguda per a molts com Terol. La nostra seu serà el poble d'Anguita, que bé mereix una visita, a casa d'uns amics, el Josep i la Mari. Els pares d'ella van néixer en aques poble i conserven una casa al mig del poble, a la plaça Major.

Són ells els que van preparar les rutes que vam fer aquells cinc dies. I totes ens van agradar molt. En aquesta pàgina podreu veure Gallocanta, la fageda de Tejera Negra i els pobles negres de la serra nord de Guadalajara.

I a Terol, comencem amb una visita a la llacuna de Gallocanta. No la podem veure en tota la seva màgia per què ni ha molt poca aigua i, menys ocells. Però els que hi ha, no poden escapar a la supercàmara del Josep.

Mirador
Pocs ocells

El poble de Gallocanta i la llacuna des del primer mirador

Gairebé no hi ha aigua. Haurem de tornar-hi

Llacuna, arbres i terres solitàries....

Perdiu
Lluís, Berta, Mari iJosep, que sap treure'ns bastant guapus

Hem apurat molt, és hora d'anar cap a Anguita

Arribem de nit a Anguita, però bastant d'hora ja ens posem en marxa. Fins a la Tejera Negra hi ha més d'una hora de camí. Fem una ruta circular des de l'aparcament oficial de la que no tenim track, però us enllaço un altre de Wikiloc.
És la Ruta de las Carretas, en record a les que portaven la fusta per a fer carbó a les carboneres de la zona. En queda una que serveix de mostra.
Bones vistes a les fagedes i als barrancs que formen els rius Lillas i Zarzas. Hi ha un punt del recorregut, mentre es puja a la pradera de Mataredonda on és fàcil despistar-se. Tot i així, els dos camins porten a la pradera.
Al final de l'excursió, dinem al costat del riu.
Després anem a veure el castell (mig ruinós) de Galve de Sorbe i ens acostem al més gran dels pobles negres (per la pissarra amb la que estan construits): Valverde de los Arroyos.

Carbonera
Faig, el rei de la Tejera Negra

A la Pradera de Matarredonda

Pradera i vistes a la vall de ...
Cruïlla amb la pista de ...

Ens endinsem a una vall més a l'oest pel mig de la fageda i des d'on veiem taques de faigs enmig dels pins

Castell de Galve de Sorbe
Valverde de los Arroyos

Casa de pissarra negra
Plaça de la Font

Fageda de Tejera Negra

L'inici de l'excursió es troba a l'aparcament de la Tejera Negra, al poble de Cantajelas, a Guadalajara. Des del poble hem d'agafar cap al centre d'interpretació i des d'allà una pista ens porta a l'aparcament.
Cantalejas està connectada per carretera a Galve de Sorbe -amb castell-, poble que està situat a la CM-1006. Aquesta via, pel nord, ve d'Ayllón on trobem la N-110. Pel sud ve de Cogolludo on per la CM-1001 arribem a la CM-101 i cap a l'est o cap a l'oest enllacem amb la A-2.

DESNIVELL TOTAL

------
TOTAL ATURADES:        45'
DISTÀNCIA TOTAL:     6,8 kms

Sortim de l'aparcament i comencem a caminar paral·lels al riu Lillas entre boscos de coníferes. Travessem el rierol de les Carretes per una passera de fusta. A partir d'aquí comencem a veure faig.

Trobem, a mitja pujada una carbonera, amb el panell explicatiu. És a partir d'aquí que el camí s'enfila i comença a sortir del bosc. És el moment en què hem de vigilar per no agafar un camí cap a l'esquerra (ens portaria al camí que hem d'agafar després de la pradera, ja començant la tornada). Les fites van cap a la dreta.

Arribem a la pradera de Matarredonda on també hi ha un mirador. El camí ara va enganxat a la ladera de la muntanya, planejant, fins arribar a un altre pla. En aquest punt seguim la pista cap al barranc situat a l'oest on veiem altres fagedes que es distingueixen per les taques de color. Tornem fins a on hem deixat la pista gran i comencem la baixada cap a l'aparcament.
El camí està ple d'indicadors de les flors i plantes que vas trobant en el camí.