Camins de l'exili
18 de març de 2017: recordant els que es va exiliar el 39

Es coneix com a ruta de l'exili la que la van seguir molts catalans i espanyols en perdre el band republicà la guerra civil espanyola. Per aquesta ruta que nosaltres vam fer, van sortir, a més el president català Lluís Companys i el basc Juan Antonio Aguirre. Al coll de la Manrella -més accessible- hi ha el monument a l'exili del president Companys encara que la majoria dels refugiats van passar pel coll de Lli. I és en aquest sentit que vam fer la nostra excursioneta.

La ruta passa pel poble Les Illes, on la gerdarmeria francesa esperava els refugiats catalans per reconduir-los alc camps d'internament, per exemple els de la platja d'Argelers. Podeu llegir més informació sobre aquest tema aquí.

Coll de Lli
Les Illes, hostal dels Trabucaires

Les Illes, monument a l'exili

Coll de la Manrella, monument a Lluís Companys
Coll de Lli, pas a l'exili

Vajol, Lli, Manrella, Vajol

El restaurant Manrella està situat a la GI-501. Allà deixem el cotxe.
Per arribar-hi hem d'anar fins a La Jonquera i allà agafar la GI-501 fins a la Vajol. Just abans d'entrar al poble, agafem un trencall a la dreta amb la indicació Ceret i Monument a Lluís Companys. Un parell de quilòmetres més endavant trobarem el restaurant Manrella.

DESNIVELL TOTAL

T: -286 mts
TOTAL ATURADES:   20'
DISTÀNCIA TOTAL:   7,22 kms

Sortim del restaurant per la carretera en direcció a Ceret i uns metres més enllà ja trobem el desviament a l'esquerra amb un espai per, si volem, deixar el cotxe.
Seguim fins arribar al coll de Lli amb una casa al costat. Deixem la pista i agafem un caminet a la dreta, cap a Les Illes com ens informa una indicació. Passem una porta, estem en terrenys privats. Si seguissim rectes aniríem al Santuari de Les Salines.
Comencem a baixar cap a Les Illes. A l'arribar a les primeres cases, ens trobem a l'hostal dels Trabucaires i més endavant amb plaques que recorden el pas dels refugiats catalans cap a l'exili. Al final del poble, un altre recordatori. El camí segueix a l'esquerra i hem de tornar a pujar, aquest cop cap al coll de la Manrella. De fet, nosaltres fem una circular a l'inrevès. Els exiliats van anar del coll de la Manrella cap a Les Illes.
Un cop al coll i amb el monument a Lluís Companys només hem de seguir una ampla pista que ens portarà a la carretera i, seguint-la cap a Catalunya, arribarem al restaurant on tenim el cotxe.