Barranc de la Hoz Mala
2 de novembre de 2019: 3 quilòmetres espectaculars, però fàcils

Segona excursió de la nostra estada a terres turolenses. Fem el camí fluvial del riu Guadalope, la segona part. Surt de la central tèrmica d'Aliaga, tancada el 1982.
Aquesta ruta forma part de la xarxa de senders al voltant d'Aliaga i del seu Parc Geològic. Nosaltres vam fer només la segona part, la més espectacular però la primera també está molt bé. Es pot començar al barri de Santa Bàrbara i passant per Aliaga s'arriba a l'embassament i a la central abandonada.

A l'anar una mica d'hora, abans de dos quarts de 10, no vam trobar ningú -cap persona- en tot el camí. Quan vam arribar al final, vam veure l'aparcament ple de cotxes i gent que anava i venia pel camí del riu. El que vam veure són voltors -com a tota la zona- i un ramat de cabres salvatges que ens van passar a menys de 10 metres.

Aquest camí és una mica més exigent que el del naixement del riu Pitarque, però és molt i molt maco. També el poden fer els nens, potser a partir de 5 anys.

El juny de 2018 hi van haver unes importants inundacions a la zona i una part de la infraestructura de passarel·les va quedar malmesa, així com nombrosos troncs i branques a sobre del riu. Les passarel·les les han refet i han tret -alguns només tallat- els trocs més grossos, però queden moltes branques i troncs a llarg de la part final del barranc.

Central Tèrmica d'Aliaga
La presa de l'embassament d'Aliaga

Una desena de cabres es creuen al nostre camí, travessen el riu i pugen per l'altre vessant
Estem a dalt de la carena, mirades endarrera i endavant

Ara toca baixar, amb ajudes

Et deixaven sense respiració

Buscant la següent passarel·la
Toll i fita
Restes de la riuada del 2018

Els paredons es fa més petits
Petites cascadetes

Es boniques basses barrejades amb cascadetes i troncs caiguts

Estem arribant al final on trobem el Molí de la Tosca

Caminant per dins del riu Campos

La casa del cap de la central, suposem...

Barranc de la Hoz Mala

Des d'Aliaga, seguim cap a Ejulve la carretera A-1702. Arribarem a la cua de l'embassament d'Aliaga i després a la central elèctrica. Una senyal d'aparcament ens indica on podem deixar el vehicle. És un eixamplament de la carretera.

Deixem el cotxe just passada la central elèctrica d'Aliaga. I d'allà mateix surt un caminet que va cap a la presa. Girem a la dreta i ens endinsem en el barranc. Són tres quilòmetres en què passes diverses vegades el riu Guadalope. El camí és un continu puja-baixa de manera que veus el barranc de totes les maneres possibles, al costat de l'aigua, a mitja alçada i a dalt de tot. El sender està senyalitzat amb fites de pedra.
El final del camí és el Molino o Masía de la Tosca. Tot els voltants de la casa estan vallats –i era per on passava el camí-. Passem el riu i continuem paral·lels amb el riu a la nostra esquerra fins a trobar un pas amb pedres. Veiem que el camí vol seguir el curs del riu Guadalope (cap a Montoro de Mezquita) però no és on hem d'anar per tornar al cotxe. Així que seguim el curs sec del riu Campos fins a retrobar el camí que la casa ha deixat tallat.
El seguim fins a trobar una carretera asfaltada. Girem a l'esquerra i després de passar el barranc de Juncares (hi ha unes torres elèctriques) girem a l'esquerra de nou. Primer per dins del barranc i després pels vorals dels camps. Sortirem a la carretera que enllaça Aliaga i Ejulve (A-1403). Una mica més enllà arribarem a l'embassament d'Aliaga i a la vella central on tenim el cotxe. Si heu vingut caminant des de Aliaga, us queda desfer el camí.

El fet que portem el track fa que puguem anar a buscar i retrobar la ruta circular de tronada que teníem pensat fer. En el track adjunt, a més de la ruta que vam fer nosaltres, hi ha el primer tram del camí fluvial, que surt del mateix Aliaga.