Tologorri
30 de novembre de 2019: tres hores sobre el fang i sota la pluja

Una escapada al País Basc que vam voler omplir amb una excursió. Entre les opcions que vam trobar, ni massa desnivell ni massa poc, vam escollir el Tologorri o Iturrigorri, també per la forma (un espadat) i per les vistes. Per això vam agafar per dormir un caserio relativament a prop, al poble de Lezama que pertany a Amurrio. Va ser a la casa rural Irauritz que després vam saber que pertanyia al grup Lezama i que aquest l'havia fundat Luis de Lezama (cura, periodista i hosteler) i que ara factura 25 milions d'euros anuals. El caserio on vam dormir era la seva casa natal.

Ens esperaven 632 metres de desnivell i 10,8 quilòmetres així que esmorzem a la primera hora que es pot. Són dos quarts de nou i no fa bon dia, sol, vull dir. Però sembla que amb el pas de les hores, pot obrir-se i aguantar. La realitat serà tot el contrari. A partir de la font los Nudos (quan accedim al pla superior de la muntanya) i, sobre tot, a partir de la font d'Iturrigrori, la pluja no para, i cada cop és més intensa. I no només això, amb la pluja, la d'avui i la d'altres dies, el terra està superenfangat. Ja ho estava a la pujada, quan no plovia, però la baixada, que també és llarga, es fa interminable.
Arribem al poble, a Lendoño Goikoa, molls de dalt a abaix. Cap peça de roba quedarà seca.
I, a més, la boira ens ha acompanyat gairebé durant tot el trajecte i no hem pogut veure les vistes de la comarca de Aiara.

Una veritable llàstima perquè ens feia il·lusió fer aquesta excursió, prometia, i molt.

Tologorri des d'Urduña
Tologorri des de l'aparcament. Cel blau...

Inici del camí
Senyalització del trencall, deixem la pista

Pugem per la fageda

Sota les fulles no hi ha terra...
hi ha fang, molt fang

I així queden les botes, totes molles
El camí cada cop està més enfangat

Veiem el Tologorri i, entremig, el barranc de la Ponata.
Fa estona que no hi cap forat de cel blau i la boira ens amenaça molt seriosament.

Hem arribat a la meseta superior pel Portillo Barrevilla, ara planegem i pugem suaument. Cada cop plou més
El circ es tanca, cascades

Font d'Iturrigorri
Al cim del Tologorri, 5 minuts

El màxim que veiem des del cim
I anant per la carena i baixant, sempre dins la boira

Tologorri, 1.073 mts

Per arribar a Lendoño Goikoa, el punt de sortida, hem de venir per la A-3618 bé des d'Urduña (sud), bé des de Respaldiza (norte). A uns 6 quilòmetres d'Urduña trobarem el trencall cap a Lendoño Goikoa per la BI-4532. No hem d'entrar al poble (cases disseminades) sinó que uns centenars de metres abans, trobarem un desviament a l'esquerra amb la indicació Ruta al Pico Tologorri. Hi ha espai per a deixar el cotxe abans de la tanca que impedeix que els cotxes hi passin.

Sortim per la pista i quan hem caminat uns 15 minuts hem d'agafar un caminet que surt a l'esquerra (poc visible per les fulles de la fageda). El camí és dret i, a més, sota les fulles hi ha fang. Quan sortim de la fageda, enfilem una travesia horitzontal per un pendent ple d'herba amb vistes al Tologorri, entremig el barranc imponent de la Ponata. El camí, aquí, encara està més ple de fang, camí que compartim amb cavalls i vaques.
Accedim a la meseta superior pel Portillo de la Barrerrilla, a 850 mts. Allà hi ha la font de los Nudos però gairebé no la veiem. La nostra preocupació és la pluja que comença a caure amb una mica més de força.
Girem a la dreta cap al Tologorri i passem per la Font d'Iturrigorri (950 mts) enmig del pla rocós.
Aquí ens posem els anoraks, plou més fort.
Ens queden pocs metres de desnivell pel cim i hi arribem en 25 minuts. Amb nosaltres hi arriba la boira que ja no ens deixarà fins que tornem al poble.
La tornada la fem seguint la carena (s'ha d'intentar no perdre alçada) fins al Portillo de la Menérdiga on fem un gir de 180 graus. La travesia es llarga i més que es fa amb la boira, la pluja i el fang, cada cop més pesat.
No es veu gairebé res al davant i molt menys si mires cap a munt, els penyasegats que hi ha, els ha engolit la boira. Passem per sota del Tologorri i ni tant sols l'intuim. Amb vistes, el lloc ha de ser espectacular.
Baixem fins al collado Garondo (538 mts) i girem a la dreta per passant per Venta Fría, arribem a Lendoño Goikoa i al cotxe