La Roca Foradada
13 de juliol de 2019: vistes impressionants del Delta de l'Ebre

Passàvem el cap de setmana a Sant Jaume d'Enveja amb l'Ignasi i la Montse, però també volíem fer una mica de muntanya. La Foradada, el cim més emblemàtic de la Serra del Montsià, ens va semblar prou xula -el meu germà m'ho havia dit- per a fer aquesta matinal ja que després anàvem a fer un arrós al restaurant del càmping Eucaliptus.

Quedem d'hora, a les 7. I cap al Delta. Teníem clar el punt on s'havia de deixar el cotxe però ens vam equivocar en la pista que havíem d'agafar al deixar la N-340 i vam anar per la part sud del Barranc de Solito en comptes d'anar per la nord. Resultat: que el camí no arribava al Cocó de Jordi sinó a una casa abandonada i uns camps d'oliveres. Amb l'agreujant que vam passar per una tanca que estava oberta i que no teníem clar què passaria si la tancaven abans de sortir. Aquest era el primer, l'altre que el camí va ser 20-25 minuts més llarg.

La Foradada té un encant especial, sobre tot si no has vist fotos i no saps exactament com és aquesta mena de pont de pedra. El cim de la Foradada és una cresta de pedra calcària d'uns 20 metres d'alçada amb un gran forat de 3 metres d'alt per 25 d'ample i una cova a la part dreta. Pel forat pots observar a 700 metres sota tot el Delta de l'Ebre i els seus pobles. El cim no té pas cap estri ni marca ni creu. Les vistes a la cara nord donen al Mont Caro, i al nord Tortosa i Amposta.

Oliveres a prop d'on vam deixar el cotxe

Forn de calç
Font del Burgar

Mas de Matarredona

Provisionant plantes aromàtiques

La Foradada: pel davant i pel darrera

Mole de la Foradada

Vistes del Delta des de la Foradada

Roca Foradada, 683 mts

Tant el track adjunt com la majoria de les ressenyes tenen la sortida al Cocó de Jordi. Nosaltres per un error vam aparcar en un altre lloc i vam haver de caminar uns 20 minuts més fins a enllaçar amb la pujada.
Al Cocó d'en Jordi s'hi arriba des de Sant Carles de la Ràpita pel camí de Matarredona (una casa que trobarem en el recorregut). Són uns 3 kms. I aquest camí s'agafa des de la N-340 cap a la dreta venint des de Tarragona en el moment en què a l'esquerra hi ha l'entrada al polígon industrial i a Sant Carles de la Ràpita Oest, després del punt quilòmetric 1.073. Si arribeu a una benzinera de la GALP és que us heu passat el trencall.
NOTA: al Google Maps la carretera de Matarredona no arriba al Cocó de Jordi però sobre el terreny si.

Deixem el cotxe i seguim una mica la pista. Trobarem dos camins, pel de la dreta cap a la Font del Burgar per l'anada; per l'altre tornarem. Un pal indicador ens mostra els dos camins. A la Foradada hi ha 3,5 kms.
Forn de Calç i Font del Burgar. Ara el camí puja fins al mas de Matarredona. Estem en un altiplà i cap l'est ja es veu -amb una bandera- el que intuim és la Foradada. La vista ens enganya, però el camí ens porta fins un coll i després a l'esquerra hi arribem.
Estem una estona sota la Roca Foradada i després, entre les roques, pugem a sobre.
Iniciarem la tornada pel la banda oposada a la que hem arribat. El camí no té pèrdua però hem de vigilar no tornar a la Font del Burguer, sinó una altra baixada directe que ens portarà al punt de sortida.