Gorges de la Muga
14 d'agost de 2019: senzillament espectacular

Tothom en parlava molt bé de les gorges de la Muga o d'Albanyà i la veritat és que es quedaven curts. La Muga és un riu que neix sota el Pla de la Muga, a 1.186 metres d'altitut), al límit entre el Vallespir i l'Alt Empordà i durant 5,5 quilòmetres marca la frontera entre França i Espanya. Un dels significats de La Muga - en basc o en íber- seria "frontera". Abans d'arribar a Albanyà forma una preciosa gorja amb un sender al costat que val la pena recórrer. La Muga desemboca a Castelló d'Empúries, al golf de Roses després de passar Sant Llorenç de la Muga (magnífic poble medieval), descansar a l'embssament de Darnius-Boadella, formar les gorges de les Escaules i rebre les aïgues del Llobregat d'Empordà.

El tram que vam recorrer comença 4,5 quilòmetres riu amunt d'Albanyà (carretera i després pista) fins a la Gorgueta, un petit gorg al que s'hi arriba després d'una mica més de 4 quiòmetres després de deixar el cotxe. Uns metres més enllà es passa el riu. Aïgues amunt, per caminar i banyar-se. Aïgues avall, per a fer barranquisme, nivell d'iniciació.

Degut a la gran quantitat de visitants, només es pot deixar el vehicle en els 9 aparcament senyalitzats. L'altra opció és deixar-lo a Albanyà o al camping Bassegoda Park. Per això és important anar-hi d'hora. Per això i perquè gaudireu molt més de la gorja i dels gorgs si hi ha poca gent.

Nosaltres vam tenir sort. Vam estar en un dels trams més macos (unes escales permeten l'accès fàcil des de la pista) 20 minuts completament sols, tot per nosaltres. Va ser tant fantàstic que no ens ho crèiem.

Iniciació al barranquisme
Pont de Bertran, camí de traginers

Gorgueta, final de la ruta

Ruïnes de Can Carriquetes

Espectacular zona de gorgs per banyar-s'hi

I l'espectacle segueix

Nom de l'excursió

Per arribar al punt de sortida hem d'anar al poble d'Albanyà (Alt Empordà). Des de Barcelona o Girona per l'AP-7 que deixem a la sortida 3 (Figueres Nord) i agafem la GI-510 cap a Llers. A Terrades canviem a la GI-511, passem per Sant Llorençs de la Muga i Albanyà. Aquí seguim recte cap al camping Bassegoda Park i encara més -no asfaltat- fins als aparcaments habiiltats (no es pot aparcar als vorals de la carretera).
No hem d'agafar una carretera que surt a l'esquerra i que s'enfila muntanya amunt.

Sortim de l'aparcament i anem uns minuts per la pista i ja veurem la Muga a la dreta. Arran d'aigua la travessem i seguim per un corriol amb el riu a l'esquerra. El camí surt a una pista que hem de seguir. Deixarem a la dreta diverses baixades als gorgs (la més interessant està posada al track com a waypoint) fins arribar al Pont de Bertran.
Tornem a la pista principal que comença a pujar fins arribar a una casa de pagès. En l'últim revolt hem d'anar a l'esquerra i seguir per un corriol molt poc fressat i amb molta vegetació fins a les ruines de Can Carriquetes i fins a la Gorgueta, una cascadeta petita, mona i amagada.
La tornada és pel mateix camí. I és a la tornada quan aprofitem per banyar-nos en aquest espai tant espectacular.

Temps descans i banys: 1:15'
Desnivell: 100 mts

Aparcament núm. 9 (últim)
Pont de Bertran
Gorgueta
Escales i gran gorg
Descans, banys i dinar
Nou gorg
Banys
Aparcament núm. 9 (últim)