Puigsacreu i les fonts
11 d'agost de 2019: camins perdedors i lleres destrossades

L'excursió del dia anterior al Montmajor ens va cansar molt (per la falta d'aigua) vam voler fer avui una coseta més suau, tot pensant que havíem de tornar a Barcelona. I el Lluís va pensar en el Puigsacreu, un cim al costat de Sant Pau de Segúries - on dormíem- i al que podíem anar sense agafar el cotxe. Vam fer la ruta al revès del track que es va baixar i va estar molt bé també. Molt poca gent, millor dit, gairebé ningú si descomptem les vaques, els 3 rucs i els 4 cavalls.

Així que primer vam passar per la font de la Puda i per la font Fresca, i totes dues feien honor al seu nom. Especialment a la zona on està la font de la Puda el paisatge era molt desolador, les destrosses de les pluges de la tardor passada eren molt visibles, ningú n'ha tocat ni una branca caiguda ni una pedra moguda. També vam haver d'imprivisar en algun tram perquè el camí havia desaparegut.

L'altra característica de l'itinerari és que entre les fonts i que surts a la pista ..... hi ha molts camins, són molt perdedors i cal anar mirant contínuament el track. Després, i a la baixada la cosa canvia, només cal no passar-se de llarg dels trencalls.

I com que hem acabat d'hora i ens havíem d'esperar a les 3 per dinar a Les Graelles de Ripoll, vam fer una visita a l'abadia de Sant Joan de les Abadesses, que tants cops passant per aquí, mai havíem fet. Aquí, ni els senyors feudals ni la jerarquia de l'esglesia van suportar que una dona manés i s'organitzés com a cap de l'Abadia. Van acusar les monges de portar una vida poc exempla i van convertir l'abadia en una canónica, quan el cert és que el germanastre de l'abadessa Ingilberga volia aquelles terres. Era l'any 1017.

Al voltant de la font de la Puda

Font de la Puda
Font Fresca

Garrotxa amb el Puigsacalm al fons
Ens van deixar passar sense problemes

Al cim del Puigsacreu
Sant Pau de Segúries i el Ripollès

Graelles molt pràctiques i segures a la zona de pic-nic de sota el Puigsacreu

Uns altres companys d'excursió
Camí de baixada

Les fonts cap al Puigsacreu

Sant Pau de Segúries (Ripollès està situat a la C-38, entre Sant Joan de les Abadesses i Camprodon. Per arribar-hi des de Barcelona agafem la C-17 fins a Ripoll i aquí la N-260 fins ue es converteix en C-38 i seguim recte fins a Sant Pau de Segúries. Si venim des de la zona de Girona, fins a Besalú per la C-66, on s'agafa l'A-26 i pels túnels de Collabós saltem de la Garrotxa al Ripollès. Girem a la dreta per agafar la C-38 fins a Sant Pau.

Sortim de Sant Pau pel carrer Major (sentit Sant Joan de les Abadeses) i creuem la carretera. Pugem uns metres pel carrer Solana del Ter fins a un camí que surt a la dreta entre els camps. Arribarem a una tanca que hem de travessar per passar davant d'una casa i una altra tanca (no deixar-les obertes). No fem cas de dos camins (indiquen pujada al Puigsacreu) que surten a la nostra esquerra perquè volem passar primer per la Font de la Puda. Al cartell Font de la Puda deixem la pista i ens endinsem pel torrent fins a la font. Una part del camí està desfet i pugem com podem per seguir.
Comença ara un tram de molts, molts camins que sóc incapaç de recordar i descriure, fins arribar a una barraca mig destartalada i a un camí més ample que ens portarà a la Font Fresca. D'aquí seguint el camí arribarem a una de les pistes que no hem agafat abans. La pista arriba al Pla de Can Petit des d'on ens podem desviar per anar a veure les vistes sobre la Garrotxa del Mirador d'en Gueri.
Tornem a la pista principal i, ara en forta pujada, arribem a sota el Puigsacreu on hi ha una zona de pic-nic i a la que s'hi arriba també en vehicle. Uns metres més i ja hi som.
La tornada la fem per un camí molt xulo entremig d'arbustos. D'esquenes al cim surt a l'esquerra i baixa força (ens saltem el Mirador de Can Petit) i al Pla de Coll Salarça quasi ens passem el desviament cap a la casa de Coll Salarça i uns dipòsits. Del coll als dipòsits es baixa pels prats per agafar una nova pista que ens portarà al poble.
No anem ens desviem a la Font del Lluert perquè no veiem clar el trencall per baixar-hi tot i que està al track que tenim que no és nostre.