Barranc de Valldarques
1 de gener de 2020: ruta amb història, natura, vida rural, traquil·litat, amb gairebé tot

Aquesta és la primera excursió de l'any -comencem aviat- i la primera de les 3 que farem aquests dies que passem al l'Alt Urgell -a veure si mantenim el ritme-. Ens allotgem als apartaments La Ponsa d'Arfa. Estan molt bé, malgrat algunes qüestions de manteniment. La parella que ho porta, un encant i amb molta documentació per fer activitats a la zona. Per l'estiu, tenen piscina.

L'excursió d'aquest primer dia la fem de pujada, desviant-nos de la C-14 a Coll de Nargó per agafar la carretera que va a Isona. Fem una primera paradeta a la important església prerromànica de Sant Climent que està a la sortida del poble perquè la veiem oberta (primer cop en molts anys) i hi fem una ullada. És molt austera i es nota que és molt primitiva i tosca, però té molt d'encant.

Aquesta ruta passa per diferents punts d'interès dins de Valldarques (17 habitants) que, a la vegada, pertany al municipi de Coll de Nargó. Trobem el nucli de Sant Romà de Valldarques amb l'església romànica del mateix nom, el cementiri adosat, la rectoria enclavada en un penya-segat que fa el riu Valldarques i diverses cases, la majoria abandonades. També hi ha les restes del castell de Valldarques -a sobre del riu-, diverses masies -algunes abandonades, altres restaurades per al turisme i d'altres on encara es viu de pagès, salts d'aigua, cingleres imnenses i roures centenaris. En definitiva, una circular molt interessant des de molts punts de vista. El riu Valldarques ens fa de guia i veiem tot el que ha deixat fet: la vall de Valldarques. I tota la ruta només per a nosaltres, només ens vam creuar amb un vehicle amb dues persones, ningú més.

A l'acabar vam anar a veure -en cotxe- al Mirador del Cretaci que hi ha molt a prop i on es poden fer visites guiades. És una part del conjunt Dinosfera de Coll de Nargó. Aquí van trobar el major conjunt d'ous de dinosaure de tota Europa -20-. També s'hi poden veure petjades. La resta de Dinosfera és un centre d'interpretació que hi ha al mateix poble de Coll de Nargó.

Els protas a Sant Climent de Coll de Nargó

Curva ombrívola, nevada. Ens obliga a caminar més
Font del Canalet. Deixa la pista glaçada

VALLDARQUES: 1a casa, esglesia i cingle
VALLDARQUES: rectoria al tallat del riu

Sant Romà de Valldarques (segle X)

Imponents penya-segats. El camí segueix just per sota d'ells

Castell de Valldarques o Torre de la Vila

Baixem fins el riu Valldarques, bastant glaçat.
L'atravessem.

Molí de l'Espardanyer, aquí ens desviem per anar a veure el Boter de Santa Maria (salt)

Al salt d'aigua
Molta, molta molsa i molt verd. Fang en algun punt

Casa Solans
Trobem gel allà on no hi dona el sol

Mirador del Boter (salt) de Santa Maria
La cascada (40 metres) queda mig amagada

Santa Maria de Remolins
Roure monumental 2

Roure monumental 3
Cal Corredor, encara hi treballen la terra

Mirador del Cretaci -Sallent-
Posta d'ous de dinosaure (n'hi van trobar 20)

Barranc del riu Valldarques

Hem d'agafar cap a les terres de Lleida i prendre la L-511, una carretera local que va de Coll de Nargó (situat a la C-14) a Isona (per on passa la C-1412b). A uns 14 kms de Coll de Nargó -entre el km 26 i 27-, un trencall a l'esquerra ens indica Valldarques, 3 kms. És una pista de terra en molt bon estat i que baixa molt fins a trobar el riu Valldarques que seguirà en el tram final del camí.
En principi, el vehicle es deixa al costat de Sant Romà de Valldarques. Nosaltres vam trobar gel a la curva on la pista troba el riu i el vam deixar una mica més amunt en un eixample que hi ha. A l'anada vam fer 1,4 kms més.

Sortim de Sant Romà de Valldarques com si seguissim la pista per la que veníem però ara per un camí -l'església i la resta del conjunt ens queda a la dreta-. El camí puja fins a anar just per sota de la paret del cingle.
A uns 25' trobem un trencall a l'esquerra que no hem d'agafar i que és l'altre accés des de Sobre-roca per anar al castell on arribem uns 8 minuts després.
Des del Castell iniciem una forta baixada fins al riu Valldarques que hem d'atravessar com poguem. Un caminet ens porta fins al molí de l'Espardanyer o de Butxaca. Està abandonat però és el punt de partida (el deixem a la nostra dreta) per anar a veure la cascada o Boter de Santa Maria.
Hi anem i tornem. Ara el torrent que hem d'atravessar és el de Santa Maria. I continuar tenint davant Sobre-roca i vigilant (ara al gener) amb el glaç que hi havia durant tot el recorregut.
Arribem als Solans, un conjunt d'edificis rodejat de feixes de conreu. D'aquí surt una pista que en un revolt molt pronunciat a la dreta inicia el camí de tornada. Ja tot serà pista. Sobre la cota 850, quan ja veiem el campanar de Santa Maria de Remolins i senyalitzat amb una discreta fita, hi ha un ressalt de roca des d'on podem veure la cascada on hem anat abans. També es veu el castell, el cingle i la vall.
Seguim fins a Remolins on pràcticament només es conserva el campanar. Seguim cap al NO i passant per Cal Corredor arribarem a la pista per la que hem passat en un primer moment.
Nosaltres anem cap a l'esquerra ja que el cotxe el tenim més amunt. Si l'heu deixat a Sant Romà, heu de fer cap a la dreta.

Temps total: 3:30'
Desnivell: Acumulat 400 mts
Distància: 8,5 kms (pel gel)