Pel Torrent del Puig
29 de desembre de 2019: Cascades a 4 nivells i sorpresa final

No només aquesta ruta era desconeguda per a nosaltres, l'existència mateixa de Torrent del Puig, la seva bellesa i encant, també. I això que hem fet moltes voltes per Catalunya, moltes rutes, moltes passejades pels torrents i corrriols del pais. Però no es pot saber tot i aquesta va ser una molt agradable sorpresa que va venir de la ma del meu germà. Ells ens va posar sobre avís del lloc i hi vam anar, com moltes vegades, decidit la nit anterior.

El camí va tant per la dreta com per l'esquerra del Torrent, s'ha de passar diverses vegades i, en algun moment, s'hi camina gairebé per dins. Val a dir que vam fer el Torrent del Puig, a la Garrotxa, gairebé tot sols. Vam trobar dues parelles pujant pels gorgs i si, al final, unes 10 persones més pujant pel Camí Ral entre Olot i Vic. No trobar gent és un què, que segurament no passa a l'estiu, quan ve més de gust banyar-se en els tolls i basses que hi ha al llarg del camí. Per això és una excursió que hem de tornar a fer quan faci més calor. Evidentment el 29 de desembre no era el dia.

Acabada l'excursió vam intentar dinar a Hostalets d'en Bas -tot ple i alguns restaurants tancats-, a Sant Esteve d'en Bas -el mateix- i vam acabar dinant a Les Preses. No vam trobar el que buscàvem però a Can Central vam menjar molt i molt de gust. És botiga de productes de proximitat, bar i també restaurant. Molt petit però hi havia lloc. Després es va omplir.

Un cafè a Olot i una visita curta a Sant Privat d'en Bas -a sota del Puigsacalm- van acabar un dia magnífic.

Les boires dominen l'ambient
Instal·lacions de l'antic molí hidràulic d'Hostalets

D'entrada, ja espectacular

Ara més ample, ara més estret
Gorgs de l'Ansat

Gorg dels Cristians
Caminem per dins del torrent

Gorg de l'Olla, amb una gran i bonica bassa per banyar-se

Més gorgs per pujar a dalt de la cascada de l'Olla
Ja hi sóm al capdamunt

Per sobre de la cascada de l'Olla

Cascada de l'Hostelot

Les marrades del cami ral de Vic a Olot
Puigsacalm i, a sota, els Hostalet d'En Bas

Sant Privat d'en Bas, minúscul

Torrent d'en Puig (fins a 913 mts)

Hem d'anar fins a la C-153 a la Garrotxa, concretament al terme municpal dels Hostalets d'en Bas. Però no hem d'entrar al poble sinó agafar un trencall que diu: Falgars d'en Bas, 9 kms. Si venim d'Olot éstà passada la carretera dels Hostalets i poc després de l'ermita de Sant Simplici que us queda a l'esquerra, si venim de Vic, abans.
Agafat el desviament passem pel costat del Mas l'Aubert (dreta) trobant a l'esquerra espai per deixar el vehicle. És just abans d'una curva molt pronunciada a la dreta.
El track situa l'aparcament al molí hidràulic dels Hostalets però la via es només per a veïns i serveis.

Seguim la via reservada a veïns i serveis fins al molí hidràulic. Passat aquest i el riu Fluvià seguim pel camí de la dreta (tornarem pel de l'esquerra). Passem pel costat de les cases del Bartran i del Mas la Sidera i ens trobem amb el Torrent del Puig que el seguim amb ell a la dreta.
Veiem a l'altra banda del torrent la Font de les Fogoses amb una roda de molí que fa de taula.
A partir d'ara, és anar seguint el camí que travessa una i altra vegada el torrent i que va trobant els diferents gorgs i salts d'aigua: salts de l'Ansat, el dels Cristians, el de l'Olla (és el més espectacular), les Fontiques i el de l'Hostelot, fins a arribar al camí Ral a l'alçada de la font de les Marrades.
Cal anar vigilant després del salt de l'Hostelot quan el camí -per una bonica fageda- comença a baixar per no equivocar-se de ruta. El camí més fressat -el que baixa- porta també al camí ral, però baixarem i haurem de pujar sense haver-ho de fer.
Un corrrio surt a ma dreta i s'enfila per dins del bosc fins a la citada Font de les Marrades.
A partir d'aquí el camí puja fort precisament per la part del Camí Ral entre Vic i Olot que és el Grau d'Olot i que s'anomena les Marrades: unes ziga-zagues monumentals que es recolzen en uns murs de pedra molt ben aparellades. Quan el Camí Ral es feia servir, aquí els traginers baixaven de les muntures pel pendent que hi havia.
No us podeu passar l'indicador a la MIna dels Bandolers, un amagatall pels bandolers que assaltaven els usuaris del Camí Ral. Aquesta mina és en realitat una gran esquerda natural d'uns 60 metres de llarg i 1 o 2 m. d'amplada i una altura de 2 a 4m. Encara que està destapada, el seu temps hi havien fet una teulada natural per fer-ne un segur amagatall. Val molt la pena. La podeu veure des de dalt i també passar per dins.
Al sortir per l'altre costat de la mina traspassem un filat a mà esquerra per continuar fins el mirador dels Boixos. No hi ha cap indicació ni de com s'hi arriba ni al mateix mirador. Cal anar cap a l'oest. La vista des d'aquest punt és admirable: Puisacalm, Garrotxa, Pirineus...
I ara cap a l'est fins a l'Hostalot, l'antic Hostal del Grau. Des d'aquest punt i tirant cap a Osona, el Camí Ral es converteix en pista.
Per tornar al cotxe, passem per la dreta de l'Hostalot (bonica casa). Ja estem al Camí Ral que haurem de baixar fins al final, fins que arribem a la casa rural l'Esquirol i on trobem la pista que ens portarà a l'aparcament.