Canal de Castilla
20-25 d'agost de 2020: 145 quilòmetres entre l'aigua i l'art

No se dir ara quants anys fa que volia fer aquesta ruta. I el 2020, amb la Covid a sobre nostre, vaig recuperar la idea. I, sense tenir-ho clar del tot, vaig anar recopilant informació, tant de la ruta com dels possibles pobles per dormir i fer visites. No tot havia de ser esport. Així, a poc a poc el viatge es va anar configurant:
. Llogaríem les bicis allà
. Portaríem les nostres alforges.
. Vaig dividir el trajecte en quatre etapes
. Faríem uns 30 quilòmetres per dia
. Aniríem al matí en bici al matí i a la tarda faríem visites culturals.
. Començaríem a Alar del Rey i fins a Dueñas
. Tornaríem a Alar en tren
I va anar més o menys com ho teníem previst després dels ajustos que vam fer ja abans de marxar.

Les bicis les vam llogar a l'empresa Natural Turismo Activo, 15 euros per dia i bici. Total: 120€.
El seu responsable -Carlos- va voler que primer les provéssim per si hi ha via cap problema. I així ho vam fer. De fet la primera que em va oferir no m'anava bé i la va canviar. Ens va proporcionar tant un candau com la manxa, eines i càmares per les rodes per si pinxàvem. Ni una punxada ni una caiguda.

QUÈ ÉS EL CANAL DE CASTILLA?
El Canal de Castilla és una gran obra d'enginyeria feta entre els segles XVIII i XIX, filla de la Il·lustració per tant, per transportar cereals des de Castella fins a Cantàbria i poder exportar-los per vaixell. De seguida es va fer servir també per regar els camps i per portar carbó de les mines palentines (Barruelo de Santullán) fins a la meseta. Hi van haver més de 340 embarcacions navegant alhora. Però inacabat (havia d'anar des de Segovia i fins a Santander ), el ferrocarril va acabar d'enfonsar el negoci. Dels pobles que van sorgir al llarg del canal, només ha sobreviscut Alar del Rey , l'inici del ramal nord del Canal. El desnivell es salva amb les rescloses i els vaixells eren moguts per cavalleries pels camins laterals –les sirgues- que és per on anirem nosaltres.

Té tres trams: Nord des d'Alar fins a Calahorra de Ribas, Sud des de Calahorra fins a Valladolid i de Campos , des de El Serron fins a Medina de Rioseco. Nosaltres farem el nord i el sud des d'Alar del Rey fins a Dueñas . Del de Campos només des de El Serron fins a Becerril de Campos . En total vam fer uns 145 quilòmetres distribuïts en 4 etapes.

ETAPES, CARACTERÍSTIQUES, RESTAURANTS I ALLOTJAMENTS
N'hi ha prou informació a Internet sobre el Canal de Castilla i també per a fer-ho en bicicleta. Nosaltres vam seguir, sobre tot, les dades de la web del canal i algun track penjat a Wikiloc. I amb tot això i els nostres interessos, jornades no massa llargues i temps per descansar i per visitar els pobles, vam fer el següent programa.

Dia 1: 38 kms
ALAR DEL REY - MELGAR DEL FERNAMENTAL
MELGAR - SANTUARIO VIRGEN DE ZORITA

Aquest tram té 14 rescloses, totes d'una sola obertura.
Molt poc queda de les construccions originals del canal, la majoria o no existeixen o estan en estat ruinós. En un cas han fet una casa rural, en un altre un restaurant i en algun altra ho aprofiten per a fer energia eléctrica.
Es pot anar pels dos marges excepte uns centenars de metres a partir de la resclosa 6 on la sirga de la dreta està tallada per la confluència del canal amb el rio Pisuerga.
Del canal a Melgar vam anar pel lateral de l'autovia, per una carretera local i ja quasi a dins del poble per la N-120.
DINAR: Restaurant Carrecalzada. Al mateix canal. Menú bastant bó. Total: 33€
DORMIR: Hostal Leo. Habitació i esmorzar molt justet, atenció boníssima. AD: 50€ per parella

Dia 2: 35 kms
MELGAR DEL FERNAMENTAL - FRÓMISTA
Aquest tram no té tantes rescloses però si l'aqüeducte més important de la ruta, el d'Abánades. També destaca la resclosa quàdruple de Frómista, ja a la localitat. Aquest dia ens va ploure i vam alentir molt la marxa.
Per la seva proximitat, vam poder anar a dos pobles de la zona: Requena i Boadilla del Camino, on coincideixen el Camino de Santiado amb la ruta del Canal de Castilla.
SOPAR: Restaurant El Apóstol. Menjar correcte pel menú de 10€ per persona
DORMIR: Hotel San Martín. Molt bé, l'habitació, l'esmorzar i les vistes a la principal església del poble. Espai tancat per a les bicis. AD: 64€

Dia 3: 37 kms
FRÓMISTA - BECERRIL DE CAMPOS
Aquest dia acabem de fer el Ramal Norte (fins a El Serron) i anem fins a Becerril que ja està en el Ramal de Campos. A l'aqüeducte sobre el riu Ucieza -més petit que el d'Abánades- veiem passar un "corzo" entre la vegetació i pel riu. A destacar la resclosa triple de Calahorra de Ribas, on es va començar a construir el canal i on les aigües del riu Carrión es barregen amb les del Canal. És també l'única resclosa que conserva totes les comportes.
SOPAR: Restaurant La Zilla. Molt bó, situat a una antiga zilla (graner) del poble. 45€ els dos.
DORMIR: Hotel Sanmartina. Boníssim, nou, elegant, modern, bon servei i bon esmorzar. Espai tancat per a les bicis. AD: 75€ la parella.

Dia 4: 35 kms
BECERRIL DE CAMPOS - PALENCIA - DUEÑAS
L'element més important del tram és la triple resclosa d'El Serron (d'aquí surt el Ramal de Campos), també perquè s'han reutilitzat alguns dels edificis auxiliars del Canal per a usos actuals. Si es vol agafar el Ramal de Palència s'ha d'anar pel marge esquerra o canviar de marge a la resclosa doble de Vilalta.
Just abans de la triple de Soto Albúrez (triple resclosa) hi ha una zona de pic-nic i barbacoas molt ben parada.
SOPAR: El Coliseo. Tapes molt bones. Total: 22€
DORMIR: Un lugar en la Velilla-Restaurante La Pradera. Pràctic -tot planta baixa-, còmode i ben arreglar. Espai per a les bicis. Bon esmorzar. AD: 50€

Resumint, podem dir que la ruta va anar força bé. En general és pla -gairebé mai fa baixada- i té pujades per accedir als ponts que passen per sobre del canal per a conectar els pobles. S'ha de dir que el terra de les sirgues del canal està prou aplanat i dur, tot i que és un conglomerat de terra i pedres, i la bici tremola molt. El que no vam poder admirar són les aus que fan parada en les "charcas", almenys una desena, que hi ha al marge dret del canal. Primer per què no era l'època i, segons, per què estaven plenes de vegetació i gairebé no es veia ni l'aigua.

El que nosaltres vam fer ho pot fer gairebé tothom amb un mínim de fons físic. També els petit, posem a partir dels 8 anys. Nosaltres feia 11 anys que no feiem cap excursió en bici (si per la muntanya). D'altra banda, resultarà avorrit per als esportistes que fan rutes més complicades o ho hauran de fer en menys etapes i més complert.

Vam tenir algun problemilla de salut però res greu. I que els canvis de la bici del Lluís no anaven gaire fins. Amb tot, vam aguantar les distàncies programades molt bé i vam poder fer gairebé totes les visites als pobles que teníem previstes. Dels hotels -reservats- i dels restaurants -escollits- bones sensacions, tot i que a cada un sempre li trobaries un però...

És una ruta que combina esport, enginyeria, il·lustració, aigua, cultius de cereals i gira-sols, i ciutats plenes de esglésies i altres elements artístics. Si busques només un d'aquests aspectes, et sabrà a poc. Potser hi ha moments en què el paisatge és una mica repetitiu, però a l'anar en bici no es nota tant.

LES BICIS AL TREN
El que més ens va amoïnar, abans i durant la ruta va ser la tornada a Alar -on teníem el cotxe- en tren. Sabíem que podíem pujar les bicis al tren (en dilluns, un al dia), però també que en molts, el nombre és limitat. I quan vam intentar reservat els bitllets per nosaltres i les bicis, només podiem pujar una bici. En total n'hi havia només 3 places, tot i que el tren (Valladolid-Santander) en tenia més de 200 seients. Vam intentar l'opció del bus, però encara era més complicat ni tant sols parlar amb la companyia (LINEBÚS), ni un cop ens van agafar el telèfon.
I com que a moltes estacions de tren (Alar i Dueñas entre altres) no hi ha ningú no podíem preguntar.

Finalment, amb el tema del tren vhem decidit tirar pel dret, anar a l'estació i pujar al tren. I això va passar: Esperem més de ½ hora a l'andana de la via 2, per on creiem que vindrà el tren cap al nord, cap a Santander, per la dreta. Però no, quan el veiem aparèixer ve per la 1, per l'esquerra; i el que va a Valladolid –que no para- per la via 2. Ens agafa de tot, però tenim temps de passar a l'altra banda i de pujar al primer vagó on hi ha un símbol de bicicletes. Rebufem quan el tren es posa en marxa.

El maquinista ens ha vist. Al poc arriba l'interventor. Ens diu que bé, però que les bicis no poden estar on estem. Se'n va a parlar amb el maquinista i ens diu que a Venta de Baños , la següent estació, hem de baixar i anar fins a l'últim vagó que és el de les bicis, que no patim que ell ens acompanya. I així ho fem. Li paguem els dos bitllets nostres fins a Alar del Rey ( 9,15€ x 2 ) i també 6€ més per les dues bicicletes. Per les bicis no hauríem de pagar pq són menys de 100 quilòmetres però tots dos callem.

A la plataforma de les bicis hi ha una noia amb una bici que ha pujat a Valladolid . Parlem amb la noia del que hem fet i del que farà ella ( el Canal , és clar) i de possibles excursions per la Montaña Palentina. Se la veu ciclista, va molt ben equipada, tant ella com la bici. No te res reservat i anirà fent, li diem que no tindrà cap problema pq no hi ha massa gent. A Palència pugen dos homes súper equipats amb anoracs fluorescents (creiem que són estrangers) que són els que havien reservat dos dels 3 llocs de les bicis quan nosaltres vam mirar per Internet per comprar els bitllets. Re col·loquem les 5 bicis. L'interventor diu que només poden anar-hi 3, però no ens posa cap problema.

Truco al Carlos de la Parte (el noi que té l'empresa que ens ha llogat les bicis) i ens confirma que podrà venir a l'estació d 'Herrera a recollir-les. I no ens vol cobrar res per aquell dia tot i la meva insistència. Traiem les alforges de les bicis i seiem fins a Herrera. Allà les baixem i tornem a seure. A Alar baixem els 5 de les bicis i l'interventor que se'n torna a Valladolid amb el tren que va cap al sud.

Dia 1: 38 kms
ALAR DEL REY - MELGAR DEL FERNAMENTAL
MELGAR - SANTUARIO VIRGEN DE ZORITA

Canal entre Alar i Melgar
Resclosa núm. 2: San Quirce de Riopisuerga

Gira-sols a prop del canal

2a retenció: Herrera de Pisuerga

FRÓMISTA - BECERRIL DE CAMPOS

Resclosa triple de Calahorra de Ribas
Aqueducte sobre el Ucieza

Corzo passant sobre el riu Ucieza
"Charca" de Bezana

Camí i canal prop de Bezana
Pont del Gallo

Obstacles entre Calahorra i El Serron
Calma entre El Serron i Becerril de Campos

Dia 4: 35 kms
BECERRIL DE CAMPOS - PALENCIA - DUEÑAS

Triple resclosa de El Serron
Pont de Grijota

Dàrsena i final del canal a Palència

Dia 5:
DUEÑAS - ALAR, en tren

De Dueñas a Alar del Rey vam tornar en tren

També us deixem unes quantes fotos del més destacat -per nosaltres, és clar- dels pobles que vam visitar durant la nostra ruta pel Canal de Castilla.

MELGAR DEL FERNAMENTAL: Portada Asunción
Cor i orgue de l'Asunción

REQUENA: Santa Maria
BOADILLA DEL CAMINO: Creu de Terme

FRÓMISTA: retaule recuperat a San Pedro
San Martín de Tours

Moreneta a San Martín de Tours
San Martín de Tours, preparats a 13 graus

BECERRIL DE CAMPOS : Museu-església de Santa Maria
Detall de dites a l'ajuntament

San Pedro Cultural
PALÈNCIA: Porta del bisbe de la catedral

DUEÑAS: La NO festa major
Xemenies de les bodegues i església Asunción

Església de l'Asunción
Pujada a la porta de la muralla dita "Ojo de la Virgen"