Horadada i Tuerces
25 d'agost de 2020: el treball del Pisuerga, de l'aigua i el vent

Es pot dir que són dues excursions en una. Curtes les dues però que enllaçades fa que n'hagis de fer més d'11 quilòmetres. Això si, aquest recorregut per terres palentines té el seu encant, i molt. Primer passes pel congost de la Horadada amb vistes al riu Pisuerga, amb coves i túnels. Després camines per sobre de la cinglera que ha fet el riu i amb una altra al davant, i a sota, el riu i la via del tren. I, per acabat, puges al que podríem dir, la Ciutat Encantada Palentina, per les seves similituts amb la de Cuenca. La diferència és que pujar a Las Tuerces exigeix una caminadeta i la conquense, no gaire esforç.

Per afegir atractius, es poden visitar els pobles de Mave i de Villaescusa de las Torres, exemples del que són els nuclis de població de Palència. En sentit contrari, podem dir que al mig del Congost, la Central Hidroelèctrica de la Horadada i una farinera, en tallen el pas i també la visió del riu i del conjunt. He llegit que hi ha un centre d'estudis del romànic però no m'ho acabo de creure després de veure els molts cartells que prohibeixen el pas i per la central.

Congost de la Horadada i central
Cinglera amunt i avall

Les cingleres del Pisuerga
Túnel o Cova del Gitano

Villaescusa de las Torres a sota de las Tuerces

Las Tuerces, formes i formes fetes pel vent i l'aigua

Més formacions rocoses
La Mesa, el símbol de Las Tuerces

Pas entre roques (esquerra) i amb Villaescusa i el Pisuerga (dreta)

Forats que donen molt de joc

Camí entre cams de la pista a la Horadada
Camí, congost i central de la Horadada

Cova amb sortides a l'exterior de la que ens informa un caminant que trobem a la Horadada.
És la de l'esquera de les dues que hi ha al mig del congost.

Molt xulo

Cañón de la Horadada - Las Tuerces

Es pot deixar al poble de Mave (Palència) o en un aparcament que hi ha uns centenars de metres ja per al camí del Congost.
Per arribar-hi, cap a Mave hi ha una sortida tant des de l'A-67 (i agafar la PP-6213, la PP-6210 fins a Mave, i la P-620 a l'esquerra i poc després a la dreta la pista del congost si volem anar a l'aparcament de dins) com des de la N-611 (s'agafa a leshores la P-620 fins al poble o fins a la pista del congost (a l'esquerra just abans d'entrar al poble)
Mave es troba a poc més de 9 quilòmetres d'Aguilar de Campoo.

En qualsevol cas cal seguir la pista cap a dins del Congost.
Trobareu tallat el camí per la Central Hidroelèctrica i s'ha d'anar per un corriol que surt a la dreta i que continua a tocar de les roques. Després de passar per un túnel de roca (Cueva del Gitano), se surt a sobre de la cinglera: a baix hi ha el riu i el tren, i davant una altra cinglera. El camí voreja la cinglera i quan ja tens a la vista Villaescusa de las Torresi comença a baixar entremig de camps de cereals. Arribats a la pista girem a l'esquerra i fins al poble. El passem per la banda més propera a la muntanya fins al punt d'on surt el camí que puja a Las Tuerces . Aquest camí és dret, molt dret, i per això en un moment estàs a l'altiplà on el vent i l'erosió ha moldejat les roques al seu caprici. N'hi ha molts camins, pots escollir els que vulguis. Fem una volta (quasi una hora) i moltes fotos. També a La Mesa (amb una creu a dalt i símbol de la zona). A la baixada ens desviem a l'esquerra per un altre camí encara més directe (va a petar al cementiri del poble )i tornem per la pista que hem seguit una estoneta a l'anada. Passem de llarg el camí del camí i per un altre entremig dels camps de cereals surtim directe a l'inici de l'engorjat.

Encara fem una visita més. Enmig del congost, a l'anada, havíem vist que hi havia una cova però no hi havíem entrat. Una família ens diu que són dues coves i que la de l'esquerra té una sorpresa. Molt xulo, entres i tot fosc, camines 2-3 metres i veus llum. Surts a un espai a cel obert amb roques de tota mena. Tornem al camí de l'engorjat i fins al cotxe.

Temps descans/visites*: 1:25'

F:13:30
Mave
-----------

* Aquí comptem tot el temps que estem aturats/badant, no només el que surt explícitament a la fitxa.

TRACKS GPS (no inclou la baixada directa al cementiri de Villaescusa)