Fuente del Cobre
26 d'agost de 2020: fins el segon naixement del riu Pisuerga

No hi ha dubte que el riu Pisuerga ha marcat les vacances 2020 del Lluís i la Berta: Canal de Castilla, Cañón de la Horadada i, avui, l'excursió a la Cueva/Fuente del Cobre, una gran cavitat on el Pisuerga fa el seu segon naixement.

Està considerat el naixement del Pisuerga, tot i que en realitat és la sortida subterrània del riu que neix en el circ glaciar de Covarrés al peu de pic de Valdecebollas, i és a Sel de la Fuente quan desapareix en un “sumidero” –embornal- fins a que torna a sortir a la cova del Cobre, a la vall de Redondo. Estem al vessant occidental de la Serra de Peña Labra, ala Montaña Palentina.

La ruta són 13 quilòmetres però el quilometratge marcat en el camí no és correcte, si el que figura en el panell amb la informació de la ruta. Primer hi ha un camí/pista comú. A l'arribar a una mica més de la mitat, surt un camí a la dreta que travessa una bonica roureda. Una mica abans d'arribar a la cova arriba per l'esquerra un camí que seguirem cap a la dreta. Cap a l'esquerra serà el camí de tornada. D'aquesta manera el tram final també és comú. L'entrada a la cova és un gran forat enmig d'una gran mole de pedra blanca, molt maca.

Uns metres abans ja es nota el fred que fa a dins. Es poden recorre algunes de les impressionants obertures i sales (alguna petita estalactita) de la cova, el riu passa pel costat. A més de l'entrada principal hi ha una altra sortida a l'exterior. IMPRESCINDIBLE portar frontal o llanterna amb prou potència per a caminar i veure l'interior.

Molts palentins ens havien recomanat fer aquesta excursió i realment, entrar a la Cueva o Fuente del Cobre, impressiona molt positivament. Però per arribar-hi ha massa tros de pista i el camí es fa una mica llarg. D'altra banda, degut a la vegetació i a la distància i desnivell que hi ha, el Pisuerga queda molt amagat i gairebé no es veu.

Desviament a Senda del Cobre (superior)

Què veiem des de l'aparcament (dalt)

Pont sobre el Pisuerga (esquerra)

Entrada a Fuente del Cobre, a la Sierra de Peña Labra

Lluís a la primera gran sala i després a dins de la cova

Dimensions impressionants
Cal reposar forces

La sortida de la cova
Moltes coves arribant a la Collada del Cobre

Fuente o Cueva del Cobre, i riu Pisuerga

S'ha d'arribar a Santa Maria de Redondo, on s'acaba la carretera.
Fins a Cervera de Pisuerga per la CL-626 venint d'Aguilar de Campoo, per la P-20 venint de l'oest, o per la P-227 venin d'Herrera de Pisuerga.
Un cop a Cervera, girem a la dreta per agafar la C-627 que arriba fins a Potes. (si estiguessim a Cantàbria, l'agafaríem cap a Cervera).
Passat el quilòmetre 15 i San Salvador de Cantamuda, passem també per sobre el Pisuerga i poc després un desviament a la dreta ens portarà per la PP-2176 fins a Tremaya, San Juan i Santa Maria de Redondo.
Travessem el poble i a la dreta trobarem un aparcament amb les indicacions de la ruta i de quants cotxes i bicicletes hi caben. També un contenidor per tirar les deixalles.

Des de l'aparcament seguim la pista que surt a la dreta i que va seguint el riu Pisuerga, a vegades a nivell (alguns ponts), a vegades a prou alçada. A l'inici, en algun punt pots desviar-te per anar fins a l'aigua, després ja queda més lluny.

S'ha de seguir la pista fins que, després d'unes fortes pujades, més o menys sobre el quilòmetre 3,3, surt un caminet a la dreta -està indicat, tot i que les distàncies no són correctes-.
El camí s'endinsa en una bonica roureda i la pujada també és forta i gairebé sense descans fins a sortir a un altre corriol que hem de seguir cap a la dreta. Ens queda menys d'un quilòmetre fins a l'entrada de la cova, camí que continua pujant.

Per a la tornada podem fer el mateix camí o un de diferent. Desfem el tram final i en comptes de baixar per la roureda, seguim el corriol cap a l'oest, resseguint tota la muntanya on està la cova. Arribarem a un gran pla (Collado del Cobre) en el que girarem a l'esquerra per entrar a la pista que ens portarà fins a l'aparcament. Per al camí trobarem una desena de roures centenaris.