Pozo de las Lomas
28 d'agost de 2020: llac glaciar rodejat d'alts cims i agulles

Última excursió i últim dia a terres palentines. Senda clàssica i el lloc on vam trobar més gent juntament amb la Senda del Cobre. Són dues sortides diríem que "obligades" el primer cop que vas a la Montaña Palentina com era el nostres cas. Si, a més, comptes que altres opcions com l'Espigüete, estan fora del nostre abast i del de molts (per distància i, sobre tot, per desnivell), era normal trobar-ne força caminadors. Ara bé, res comparable a fer el Puigmal o a pujar al Carlit.

El camí no té pèrdua i es torna per on s'ha anat. Deixarem a la nostra esquerra la pujada al pico Múrcia i a la dreta el camí que porta al Pozo i la cascada del Vés. La ruta la podem dividir en dues parts: la primera fins a travessar el Arroyo de las Lamas un cop passat el desviament del Ves, és una pista que puja a poc a poc. En alguns trams tenim el torrent al costat amb alguna basseta per poder-se banyar. La segona, a partir del pont, dels 4,5 quilòmetres. Comença una senda pedregosa i amb molt pendent per pujar a una meseta superior, al Alto de la Lomba. El pendent es suavitza per tornar a enfilar-se a mida que t'acostes al Pozo de las Lomas.

Durant bona part del trajecte tens a la vista l'Espigüete, una mole blanca, solitària i molt fotogèniica. També quan agafes alçada. I al final, les Lomas que rodegen el pozo y les Agulles de Cardaño que res tenen a envejar a altres crestes amb més anomenada.

Cansat, però de fàcil accés. Així que quan hi arribem, dos grups de joves (uns amb la música a tot drap) estaven a la vora del llac. Com que s'havia de baixar i després pujar i no feia temps ni per remullar-se els peus, doncs tot vist des de dalt.

L'Espigüete amb núvols des de la carretera
I sense, des del camí al Pozo de las Lomas

Pozas del Arroyo de las Lamas
Cascada del Arroyo de las Lamas

Pissarres a una part del camí
El pont sobre el Arroyo de las Lamas i inici de la pujada forta al Alto de la Lomba

Cascades del Arroyo de las Lamas camí de las Lomas Al Alto de la Lomba amb l'Espigüete i el Pico Múrcia al fons

Al Alto de la Lomba amb les Agulles de Cardaño
Pozo i pico de las Lomas

Al Pozo de las Lomas
Agulles de Cardaño

Vistes des de sobre el Pozo de las Lomas: des de l'Espigüete al pico Lomas

Senda del Pozo de las Lomas, 2.090 mts

Fins a Cardaño de Arriba.
De Cervera de Pisuerga (Palència) surt la P-210, la carretera que han batejat com a Ruta de los Pantanos. Després de passar el Mirador del Alto de la Varga i el d'Alba de los Cardaños arribem a Cardaño de Abajo -vigilat per l'Espigüete-. D'aquí una carretera ens porta a Cardaño de Arriba. A l'entrada, abans de passar el riu, un aparcament.
Si no hi arribes d'hora i és agost, pot estar ple. Passat el pont i a la dreta, un altre zona per aparcar -no tant urbanitzada.

Sortim de l'aparcament per una pista cap al Nord seguint l'Arroyo de las Lamas. Creuem per un pont l'arroyo de Valcabe (1 km) i deixem a l'esquerra el desviament al Pico Múrcia. Seguim al costat del de las Lamas i deixem a la dreta el desviament al Pozo de Vés. Quan portem 3 quilòmetres i mig, deixem la pista i agafem una altra més petita a la dreta. Passem per un pont l'Arroyo de las Lamas i enfilem una pujada forta per un corrriol. Hem de seguir el corrriol fins a Pozo de las Lomas que ja intuim darrera una muralla de roques i davant les Agulles de Cardaño.